. vane.jpg (302 bytes)
forbund.jpg (2901 bytes)

 

Järnvägsmännen

Mer banpengar

pune.gif (67 bytes)  Enligt Järnvägsmanna- förbundet är det nödvändigt att rask höja byggnads- och underhållsanslagen för järnvägsnätet, som annars hotar förfalla. Förbundet anser att det löfte man gav i samband med bolagiseringen av VR om en årlig satsning i två miljarders klassen på bannätet, har svikits.

Förbundets 18:de kongress i Helsingfors ansåg att konkurrensen inom bantrafiken drivs igenom av ideologiska skäl. Detta är en förödande hållning, menar förbundet. Om marknadskrafterna får grepp om järnvägstrafiken, är det speciellt glesbygden som lider. Men samtidigt ökar säkerhetsriskerna inom trängselfinland, då flera operatörer samtidigt skall samsas på skenorna.

Förbundet valde vid kongressen ny ordförande efter Pentti Kesseli, som avgick med pension. Efter en utdragen kamp blev Mauri Lundén vald. Han var tidigare arbetsmiljösekreterare vid FFC.

Lokförarna

Konkurrensen hotar arbetsplatserna

pune.gif (67 bytes)  Viktigast under följande fyraårsperiod är att trygga inkomstutveckling och arbetsplatser inom branschen, anser lokförarna. Fri konkurrens inom järnvägarna är ett hot mot arbetsvillkor och sysselsättning, anser Lokmannaförbundet i programmet som godkändes vid förbundets fullmäktige. Fullmäktige är numera
förbundets högsta beslutande organ.

För avtalsverksamhetens del utgår från förbundet från att lokförarna i de bolag som möjligen uppstår vid sidan av VR också inryms i branschens allmängiltiga kollektivavtal. Om lokförare flyttar från VR till nya bolag ämnar förbundet se till att de får behålla pensions- och arbetsvillkor.

Lokmannaförbundet valde
Risto Elonen till ny ordförande. Han efterträder Markku Hannola som går i pension.

 

Löntagaren 5.6.2001 nr 5/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)