Järnvägsmännen Mer banpengar
Enligt Järnvägsmanna- förbundet är det
nödvändigt att rask höja byggnads- och underhållsanslagen för järnvägsnätet, som
annars hotar förfalla. Förbundet anser att det löfte man gav i samband med
bolagiseringen av VR om en årlig satsning i två miljarders klassen på bannätet, har
svikits.
Förbundets 18:de kongress i Helsingfors ansåg att konkurrensen inom bantrafiken drivs
igenom av ideologiska skäl. Detta är en förödande hållning, menar förbundet. Om
marknadskrafterna får grepp om järnvägstrafiken, är det speciellt glesbygden som
lider. Men samtidigt ökar säkerhetsriskerna inom trängselfinland, då flera operatörer
samtidigt skall samsas på skenorna.
Förbundet valde vid kongressen ny ordförande efter Pentti Kesseli, som avgick
med pension. Efter en utdragen kamp blev Mauri Lundén vald. Han var tidigare
arbetsmiljösekreterare vid FFC. |
|
Lokförarna Konkurrensen hotar
arbetsplatserna
Viktigast under följande fyraårsperiod är att
trygga inkomstutveckling och arbetsplatser inom branschen, anser lokförarna. Fri
konkurrens inom järnvägarna är ett hot mot arbetsvillkor och sysselsättning, anser
Lokmannaförbundet i programmet som godkändes vid förbundets fullmäktige. Fullmäktige
är numera
förbundets högsta beslutande organ.
För avtalsverksamhetens del utgår från förbundet från att lokförarna i de bolag
som möjligen uppstår vid sidan av VR också inryms i branschens allmängiltiga
kollektivavtal. Om lokförare flyttar från VR till nya bolag ämnar förbundet se till
att de får behålla pensions- och arbetsvillkor.
Lokmannaförbundet valde
Risto Elonen till ny ordförande. Han efterträder Markku Hannola som
går i pension. |