Politiken förverkligas
i praktiken med hjälp av synnerligen omfattande och komplicerade lagar och paragrafer som
dessutom tolkas och tillämpas av ett stort antal enskilda anställda inom
arbetspensionssektorn, FPA, arbetskraftsmyndigheter osv.
När lagarna ska ändras i ena ändan vet emellertid ingen riktigt säkert vad som
händer i den andra ändan, förrän några år hunnit gå varvid kritiken ibland hopas
och man gör nya förändringar vilka i sin tur löser vissa problem, men förorsakar
åter nya osv.
När man sedan försöker införa större förenklande förändringar torpederas dessa
ofta av någon politisk aktör, som t.ex. partier eller arbetsmarknadsparter. Det heter
då att reformen är i motvind. Slutresultatet blir oftast en kompromiss där alla
invändningar på något sätt beaktats. Det tråkiga i sammanhanget är bara att helheten
som regel blivit ännu mera komplicerad.
Som jag ser det finns det utopister, reformister och praktiker i socialpolitiken precis
som överallt. Jag tycker att alla behövs. Utopierna är helt nödvändiga som hägrande
framtida målsättningar, men de kan knappast nås utan reformisternas enträgna
utvecklingsarbete och praktikernas godkännande ute på fältet. Dessutom tror jag att det
behövs mellanetapper i form av. mindre ambitiösa utopier, för att man ska nå framåt.
Jag ska presentera en typisk utopi och en mera realistisk mellanetapp.
Till de utopier som måste skjutas längre in i framtiden räknar jag
medborgarlönen/medborgarinkomsten som förespråkas av en mängd tänkare som Jan Otto
Andersson, Milton Friedman, Jouko Ylä-Liedenpohja, Bo Rothstein, Osmo Soininvaara och nu
senast Björn Wahlroos för att nu nämna några.
En betydande medborgarinkomst utbetalad till alla finländare kommer enligt min
bedömning att låta vänta på sig ett antal årtionden ännu. Om inget radikalt
inträffar, vill säga.
Orsaken är inte finansiell. En medborgarinkomst till alla vuxna, i storleksordningen
av folkpensionen, eller lägsta arbetslöshetsdagpengen, skulle låta sig finansieras
redan nu, med en kombinerad bidrags- och skattereform. Orsaken är närmast politisk och
förvaltningsmässig. Den faller på motstånd från politikernas, reformisternas och
praktikernas sida, eller på att den linje som för närvarande bedrivs i vårt land är
arbetslinjen, dvs. en rakt motsatt linje. Det finna inga tecken på att detta håller på
att svänga — tvärt om.
I väntan på mera fakta och bättre förståelse för vad som egentligen händer när
man går in för medborgarinkomst skulle jag vilja slå ett slag för en utopi som är
mera realistisk i den bemärkelsen att modellen redan finns delvis förverkligad i många
länder och i många typer av socialskydd.
Vi kunde kalla den för en allmän inkomstbortfallsförsäkring. Om en sådan reform
kunde genomföras konsekvent skulle den fylla samma praktiska funktion som en
medborgarinkomst och därmed göra hela diskussionen onödig. Den skulle garantera en
basinkomst åt alla, den skulle rensa i byråkratin, och ta bort osäkerhet och okunskap
för enskilda individer, allt detta märkväl utan att nämnvärt göra avkall på
arbetslinjen. Mera arbete skulle alltid skapa bättre socialskydd.
Modellen har exakt två slag av sociala överföringar, dagpeng och garantidel.
Dagpengen baseras på tidigare arbetsinkomst precis som man gör nu i fråga om pensioner,
sjukpeng, arbetslöshetsunderstöd osv. Garantidelen skulle tillfalla sådana, vars
dagpeng är för liten för att försörja dem.
I princip skulle alla vars inkomst är liten, eller som helt saknar inkomst vara
berättigade till full garantidel. Garantidelen fungerar här som en sk. negativ
inkomstskatt.
En modell av det här slaget har vi redan i fråga om pensioner, där folkpensionen
kompletterar inkomsten för sådana som har liten arbetspension. Ett motsvarande system
kunde lätt byggas upp för andra typer av ersättningar så som studiestöd, sjukpeng och
arbetslöshetsdagpeng.
En mera detaljerad redogörelse måste tyvärr lämnas därhän, men poängen är att
det finns alternativ till medborgarinkomsten. Det är inte alltid de mest omvälvande
förslagen som är bäst.
Mikael Forss