I standardverket
"Den svenska litteraturen" noteras han inte alls.
Egendomligt, tänker jag. Hur kan en så känd författare, länge ordförande i
Finlands svenska författareförening och med ett dussintal böcker bakom sig, behandlas
så snävt? Något borde väl litteraturvetarna ha att säga om hans verk.
En ryggmärgsreflex ger sig till känna. Jag blir alltid misstänksam när hela
författarskap förtigs. Det tyder ofta på att diktaren i fråga gjort sig obekväm i de
små kretsar som styr kulturlivet.
Litteraturhistorikernas blinda fläckar kanske har något att göra med Sandelins
debattglädje och uppdrivna förmåga att formulera sarkasmer. Knappast någon
finlandssvensk författare griper så gärna in i dagsdebatten, ofta med rätt
kontroversiella ståndpunkter någonstans till höger om den politiska mittfåran. Själv
brukar jag sällan hålla med honom. Men ur sitt konsekventa perspektiv svarar han för
väl underbyggda resonemang, värdiga en journalist som avslutade karriären som chef för
Finska notisbyrån. Och i en specifik fråga har han mitt fulla stöd: hans envisa
insändarkampanj mot allsköns jippon som tillåts skända det undersköna Senatstorget i
Helsingfors.
I ärlighetens namn ska sägas att jag inte alltid uttryckt mig särskilt positivt om
Sandelins skönlitterära författarskap, som emellanåt förefallit i överkant statiskt
och tillbakablickande. En prosa tryggt förankrad i den borgerliga romantraditionens
spänningslöst framåtlunkande rytm. Men ingen kan förneka att han skriver mot en stor
fond av kunskap om historia och samhälle. Vid sidan av Jörn Donner är han en av de få
finlandssvenska författare som på ett trovärdigt litterärt sätt kan gestalta skeendet
inom näringslivet. Det är orättvist att han förpassats till den litterära marginalen.
Den känslan förstärks när jag läser Carl Fredrik Sandelins nya roman "Livets
skärvor", som praktiskt taget nonchalerats på kultursidorna. Här låter han
Finlands närhistoria, från slutet av 1800-talet fram till vinterkriget 1939, avspeglas i
porträttet av rikemanssonen Viktor Tallgren. Uppvuxen i en av Finlands främsta
industrisläkter gör han på sitt stillsamma sätt något av en revolt. I stället för
att leda firman etablerar han sig som skriftställare, en privatman som med klarnande
blick iakttar det tidiga 1900-talets omvälvningar. Och det intressanta är att Viktor
aldrig låter sig lockas in i den fascistiska drömvärld som inte var främmande för
hans vänner inom det finlandssvenska kapitalet.
Trots sin ekonomiskt privilegierade situation har Viktor ett socialt samvete, han ser
en värld bortom siffror och kalkyler. Men på det personliga planet plågas han av en
självvald ensamhet med rötter i barndomens känsla av främlingskap. Att hans mor
tillhörde en av Rysslands främsta släkter, nära knuten till kejsarens familj, kom
tidigt att utvecklas till ett individuellt trauma i skuggan av Finlands
självständighetskamp.
"Vi måste skriva så att vi blir förstådda av våra förfäder". Raderna
av Nobelpristagaren Joseph Brodsky står som motto för Carl Fredrik Sandelins roman. Och
så är det: dialogen med det förflutna är nödvändig för den som försöker greppa
nuet och blicka in i en oviss framtid.
Studerar man Finlands väg från ryskt storfurstendöme till europeiskt
"underland" är "Livets skärvor", med sina suveränt fångade
tidsbilder, givande läsning, gestaltad av en författare som förvisso är värd ett
bättre öde än att förminskas till en fotnot i den finlandssvenska litteraturens
historia.
GUSTAF WIDÉN