Visst är man
trött, och inte så litet heller! Det verkar vara tyngre att arbeta på natten än på
dagen, funderar Jarmo Kankkunen. Men trots de aningen mörka ringarna under ögonen menar
han att han har lätt att få sömn på dagen.
Liksom sina tjugotalet arbetskamrater har inte Jarmo Kankkunen tidigare erfarenhet av
att arbeta på natten. Nattarbete är ännu ovanligt inom byggnadsbranschen, men ökar
hela tiden, enligt ansvarige mästaren på arbetsplatsen, Harri Kankkunen.
I synnerhet inom stadsbyggandet jobbar man allt mera natt. Till exempel på den
livliga Alexandersgatan skulle det helt enkelt inte gå att arbeta på dagen, säger
Kankkunen och pekar på två djupa schakt, runt vilka lastbilar och grävmaskiner av alla
storlekar surrar på. När dagen gryr täcks schakten och maskinerna körs iväg.
Beredd på tröttheten
Helsingforsnatten är inte stilla. Spårvagnarna kör långt in på natten, taxibilarna
kör nätterna igenom och också människor är igång nattetid under sommaren. Vid
midnatt är det full rulle på Alexen.
Fyllhundarna är kvicka att ge råd och lutar sig ibland för häftigt mot
skyddsräckena. Hittills har det ändå inte uppstått någon farosituation, berättar
Jarmo Kankkunen. För Kankkunen, som kommer från Kuopio är det intressant att följa med
nattlivet i huvudstaden medan han arbetar.
Jarmo Kankkunen är fast anställd på det företag som har entreprenaden på Alexen.
Det skulle ha funnits jobb också på hemorten. Det här arbetserbjudandet var ändå så
pass intressant i sig, utöver att jobbet dessutom ger bättre betalt.
Alexandersgatan ska bli som ny fram till slutet av år 2003. Arbetet utförs under tre
somrar från maj till november. Den här sommaren förnyas alla vattenledningar, avlopp
och kablar som löper under gatan.
På nätterna jobbar 1213 man och som bäst fem grävmaskiner samtidigt. Harri
Kankkunen berättar att en del av arbetarna jobbar i skift medan andra gör bara nattjobb.
Ansvarige mästaren själv berättar att han har orkat förvånansvärt väl med
nattarbetet, som återkommer varannan vecka, fastän man var tröttare än vanligt under
den hetaste perioden.
För företaget avviker inte nattarbetet från dagsjobben på annat sätt än
att nattarbetet är dyrare. Vi har berett oss på att tröttheten skapar problem, men det
här har förlöpt bättre än väntat.
Vacker sommarmorgon bäst
Klockan tickar mot midnatt och grävmaskinsföraren Heikki Anttila har skaffat
sig en knackkorvssemla. Anttila har en lång arbetserfarenhet men före det här
Alexenjobbet hade han inte jobbat nattskift annat än som ung man på pappersfabrik.
Nog kändes det alldeles hemskt i början. Under de första två veckorna
lyckades jag inte få sömn på dagen just alls. Det kändes som om man hela tiden gick
omkring med baksmälla, beskriver han och skakar på huvudet.
Under sommarens lopp vande man sig vid nattrytmen. Nu intygar Anttila att han inte är
trött under arbetsskiftena.
Jag har njutit i fulla drag av de vackra sommarmorgnarna. Jag går först vid
tolvsnåret och lägger mig.
Sami Wahlsten som hänger vid spadskaftet är en av de yngsta i arbetslaget.
Wahlsten berättar att han ofta fortsätter rätt på nattskiftet med ett morgonskift.
Jag jobbar i veckan och på veckosluten vilar jag och träffar vänner. Jag
sover med öronproppar i åtta timmar efter nattskiftet, konstaterar den unge mannen och
tillägger att han har räknat ut att han under sommarnätterna har lärt sig åtta olika
arbetsskeden i gatubyggnad.
PIRJO PAJUNEN
Översättning: ASTRID NIKULA