TT har som första europeiska
intresseorganisation för arbetsgivare sammanfattat en instruktion om företagens
samhällsansvar. Industriarbetsgivarna i Sverige håller på som bäst och inom
arbetsgivarcentralernas europeiska organisation UNICE pågår en debatt om hur
arbetsgivarnas gemensamma etiska värderingar ska definieras. Internationella
handelskammaren har sin egen instruktion och många företag som verkar internationellt
har etiska program.
Enligt TT:s instruktion lönar det sig för företag att tänka över sitt
samhällsansvar redan av den enkla anledningen att det i samhället råder värderingar
utöver de ekonomiska som gäller miljön och människors välfärd. Att värna om dessa
värden är en förutsättning för företagets framgång och långsiktiga lönsamhet.
"Ett framgångsrikt och ansvarsfullt företag får de bästa arbetstagarna. Det har
nöjda kunder och affärspartners. Också finansiärer och investerare uppskattar
det", konstaterar man i instruktionen.
Också konsumenter, myndigheter, massmedia, ortens invånare, facket, kyrkan och
medborgarorganisationerna är enligt TT intresserade av samhällsansvar. Att värna om
sitt samhällsansvar handlar alltså om att utveckla sitt företag och sin produkt- och
arbetsgivarimage och att ha kontroll över sitt renommé.
Värden till pappers
Samhällsansvar är enligt TT en aktiv ansvarskänsla som utgår från företaget
självt och från dess egen verksamhet. Det grundar sig på ett ekonomiskt, miljömedvetet
och socialt ansvar. Det handlar om att förverkliga en hållbar utveckling i företaget,
definierar industriarbetsgivarnas intresseorganisation.
Att bära ekonomiskt ansvar handlar om att svara mot ägarnas
avkastningsförväntningar och att medverka till att producera välfärd i samhället.
Jämsides med de ekonomiska värderingarna gäller nu normer beträffande miljön och
människors välfärd. Att värna om dem är en av företagens framgångsfaktorer, anser
man bland industriarbetsgivarna.
Grunden för företagets samhällsansvar är i praktiken att det följer lagen och
internationella konventioner och rekommendationer. Samhällsansvaret kan ge en
konkurrensfördel om företaget inför olika standarder om miljö och sociala frågor för
sin verksamhet.
Förutom att skriva ner sina egna etiska normer kan företaget förutsätta samma
principer av de underleverantörer det anlitar.
Det finns redan olika sätt att mäta samhällsansvar. De ekonomiska realiteterna
framgår av årsberättelsen, till den fogar man rapporter om miljö- och personalfrågor.
Det blir också allt vanligare med en särskild rapport om samhällsansvar och hållbar
utveckling, uppger TT.