. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (2440 bytes)

TT vägleder företagen i samhällsansvar

pune.gif (67 bytes)  När företagen bär ansvar för samhälleliga och etiska värderingar gynnar detta i första hand företagen själva men också deras personal och hela omgivningen. Så kunde man sammanfatta de normer om företagens samhällsansvar som Industrins och Arbetsgivarnas Centralförbund TT har slagit fast.

TT har som första europeiska intresseorganisation för arbetsgivare sammanfattat en instruktion om företagens samhällsansvar. Industriarbetsgivarna i Sverige håller på som bäst och inom arbetsgivarcentralernas europeiska organisation UNICE pågår en debatt om hur arbetsgivarnas gemensamma etiska värderingar ska definieras. Internationella handelskammaren har sin egen instruktion och många företag som verkar internationellt har etiska program.

Enligt TT:s instruktion lönar det sig för företag att tänka över sitt samhällsansvar redan av den enkla anledningen att det i samhället råder värderingar utöver de ekonomiska som gäller miljön och människors välfärd. Att värna om dessa värden är en förutsättning för företagets framgång och långsiktiga lönsamhet. "Ett framgångsrikt och ansvarsfullt företag får de bästa arbetstagarna. Det har nöjda kunder och affärspartners. Också finansiärer och investerare uppskattar det", konstaterar man i instruktionen.

Också konsumenter, myndigheter, massmedia, ortens invånare, facket, kyrkan och medborgarorganisationerna är enligt TT intresserade av samhällsansvar. Att värna om sitt samhällsansvar handlar alltså om att utveckla sitt företag och sin produkt- och arbetsgivarimage och att ha kontroll över sitt renommé.

Värden till pappers

Samhällsansvar är enligt TT en aktiv ansvarskänsla som utgår från företaget självt och från dess egen verksamhet. Det grundar sig på ett ekonomiskt, miljömedvetet och socialt ansvar. Det handlar om att förverkliga en hållbar utveckling i företaget, definierar industriarbetsgivarnas intresseorganisation.

Att bära ekonomiskt ansvar handlar om att svara mot ägarnas avkastningsförväntningar och att medverka till att producera välfärd i samhället. Jämsides med de ekonomiska värderingarna gäller nu normer beträffande miljön och människors välfärd. Att värna om dem är en av företagens framgångsfaktorer, anser man bland industriarbetsgivarna.

Grunden för företagets samhällsansvar är i praktiken att det följer lagen och internationella konventioner och rekommendationer. Samhällsansvaret kan ge en konkurrensfördel om företaget inför olika standarder om miljö och sociala frågor för sin verksamhet.

Förutom att skriva ner sina egna etiska normer kan företaget förutsätta samma principer av de underleverantörer det anlitar.

Det finns redan olika sätt att mäta samhällsansvar. De ekonomiska realiteterna framgår av årsberättelsen, till den fogar man rapporter om miljö- och personalfrågor. Det blir också allt vanligare med en särskild rapport om samhällsansvar och hållbar utveckling, uppger TT.

LEENA SERETIN

Löntagaren 1.10.2001 nr 8/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)