Det yrkesmässiga byggandet av
träskutor dog ut i början av 1950-talet. Järnet erövrade då skeppsbyggandet också
för det minsta tonnagets del.
Men ännu under åren före krigen och strax efter byggdes det jakter och galeaser av
trä i var och varannan skärgårdsby. Några av dem seglar ännu i nöjestrafik. Konsten
att bygga skutor vandrade under århundraden från generation till generation som en
naturlig del av skärgårdslivet. Ännu finns några åldrande skutbyggare kvar kapabla
att föra kunnandet vidare.
Skutor på kommande
Byggandet av träskutor upplever något av en renässans. Entusiaster i de gamla
skutbygderna har både restaurerat gamla skutor och byggt nya enligt gamla modeller. För
närvarande byggs det jakter på Sveaborg (Alma) i Vålax, Borgå (Alexandra) och så
Östersjernan i Lovisa. I mer yrkesmässig skala försiggår underhåll och bygge av
träskutor på varvet i Sveaborg.
Det speciella med projektet Österstjernan i Lovisa är att man till det kopplat
utbildning av timmermän specialiserade på skutbygge. Kuggomskolan har startat en
ettårig utbildning för skeppstimmermän. Den teoretiska undervisning sker på skolan och
den praktiska vid det provisoriska varvet invid saltbodarna i Lovisa.
För att bli antagen till kursen krävdes att man tidigare bekantat sig med träarbeten
och är händig. Idealet är att man har en timmermanna- eller snickarutbildning i botten
eller motsvarande arbetserfarenhet. Av de tio eleverna är en del unga som vill nosa på
ett annorlunda yrke, en del äldre som söker omväxling eller tar ett mellanår.
Österstjernas akterstäv sysselsätter Joakim Lindholm och Juhani Holmström.
Av de tre bjälkar som skall bilda stäven har de redan en på plats och håller på att
passa in den andra. Joakim är lättmatros och har varit två år till sjöss.
Jag sökte till kursen för att jag ville pröva på något annat. Att arbeta
med händerna har alltid intresserat mej.
Efter kursen blir det väl att ge sig ut till sjöss igen funderar han.
Om jag inte tar mönstring på Österstjernan, skrattar han.
Kompisen Juhani har jobbat inom reklambranschen med att montera och tillverka skyltar o
dyl. Också han söker något nytt.
Det är alltid bra att pröva på nya saker. Och båtar har alltid intresserat.
Praktiskt arbete, gärna utomhus, det är vad jag vill ha.
Finns arbetsmarknad
I förpartiet träffar vi Tom Grönstrand, Christian Thesslund och Paavo
Salminen. De fäster spant, vilka likt revben spretar upp från kölen. Det är ett
precisionskrävande jobb. Spantet skall sitta tätt mot urgröpningen i kölstocken. De
provar inpassningen, tar loss spantet igen och putsar litet med stämjärn och simshyvel,
provar igen tills fogen är helt tät. Tålamodsprövande?
Nåja, säger Tom lugnt. Åtminstone intressant.
Tom är erfaren timmerman, som också byggt båtar men då i plast. Skutbygget är en
ny erfarenhet han vill pröva på.
Kursen verkar lovande, menar han, chansen att vara med om ett skutbygge är inte
något man vill missa.
För Paavo är året på skutbygget ett mellanår. Han är båtbyggare med eget
båtbyggeri i Kotka.
Det här är en intressant erfarenhet, konstaterar han. Skeppsbygge förhåller
sig till båtbygge ungefär som timmermannaarbete till snickaryrket. Här är allt
grövre, sker i större skala.
En framtid som skutbyggare känns inte helt främmande för Christian. Han har gått
husbyggnadslinjen vid yrkesskolan och jobbat en tid som timmerman.
Det är intressant att bekanta sig med skeppsbygge både i teori och praktik.
Studera ritningar, läsa utslagstabeller och använda specialverktyg.
Enligt kursledaren Mikael Holmström finns det nog en liten arbetsmarknad för
kunniga skeppstimmermän. Han arbetar till vardags på varvet i Sveaborg där de skutor
som nu seglar i nyländska kustvatten vanligen servas. Han tror att det finns framtid för
ett litet skuttonnage och att nya skutor ännu kommer att byggas för chartertrafik.
Det ger ett växande behov av underhållsarbeten och med tiden också mer
omfattande renoveringar av skutor.
Unik utbildning
Utbildningen är upplagd så att kortare teoriavsnitt varvas med praktiskt arbete. Man
börjar från början med skeppskonstruktion och materiallära. Riggteori och en del
marinhistoria ingår också. Genom praktisk inlärning är det dock man blir du med
hantverket.
Vi använder oss av klassiska, beprövade arbetsmetoder och konstruktioner, men
brukar moderna eldrivna verktyg där det är rationellt, berättar Holmström, som
tillsammans med Lasse Kiiski är ansvarig skeppsbyggare.
Initiativet till kursen kom från den förening som driver Österstjernanprojektet.
Kuggom folkhögskola nappade gärna på, berättar projektkoordinator Nina Nybond.
Det blev ett pilotprojekt som genomförs i samarbete med länsstyrelsen. Motsvarande
utbildning finns veterligen inte annanstans i landet.
Utbildningen, som startade i augusti i år, är 1 årig (40 studieveckor). Redan nu
finns det tankar på att bygga på den med ett år till. Det skulle vara naturligt
eftersom byggandet av Österstjernan beräknas ta två år. Eleverna har möjlighet till
studiestöd enligt de regler som gäller för folkhögskolor.
HANS JERN
Paketjakten Österstjernan seglade 1814 49 rutten
Lovisa Stockholm med passagerare och frakt, en Sverigebåt alltså. Resan tog då 3
4 dygn. Hon skiljer sig från de jakter (enmastade skutor) som fraktade sand och
ved i kusttrafik genom ett mer smäckert utförande som gav bättre fart och
seglingsegenskaper. Den Österstjerna som nu rekonstrueras har ritats upp av den kända
båtkonstruktören Eivind Still från Jakobstad. Projektet drivs av en förening
Österstjänan rf som kommer att ordna seglatser på Finska viken och Östersjön med
jakten. Syftet med projektet är också att återuppliva något av den skeppsbyggnadskonst
som funnits i trakten. Föreningens medlemmar kan delta i byggandet. Enligt planerna skall
den nya Österstjerna stå klar sommaren 2004.
I finansieringen av projektet deltar Lovisa stad, landskapsförbundet, kulturfonden
samt sponsorer och enskilda donatorer. |
Löntagaren
1.11.2002 nr 9/02