Samarbetsförhandlingarna mellan Viking Line Abp och
Finlands Sjömans-Union om personalens situation då Cinderella byter rutt i september,
och enligt förslag även flaggas ut till Sverige, avslutades den 6 mars.
Det väsentliga som vi håller fast vid är att det är frivillighet som
gäller. Inga uppsägningar bör göras, framhåller huvudförtroendeman Christer
Donner och påpekar att Silja Line klarade motsvarande situation utan att behöva
tillgripa direkta uppsägningar.
Donner är mera hoppfull nu än före förhandlingarna. Han säger sig tro att alla
pusselbitar nog faller på plats, i sinom tid.
Däremot misstänker jag att det kan bli svårt att rekrytera yrkeskunnig
personal till poster inom vissa sektorer, medan det säkert är rusning till andra, säger
Donner.
Viking Lines VD Nils-Erik Eklund bekräftar att personalförfrågan gav vid
handen att det råder överutbud inom en del, underutbud inom andra yrkeskategorier. Vilka
yppar han inte.
Över 200 var intresserade att jobba på Cinderella under svensk flagg.
Vi kom överens om att försöka undvika uppsägningar och rederiet gör också
framdeles sitt bästa för att tillvarata personalens intressen. Huvudförtroendemannen
och fartygsförtroendemännen kommer att delta i den fortsatta processen.
Senioritetsprincipen gäller för personalen på samtliga Viking Lines fartyg som nu är
under finsk flagg, försäkrar Eklund.
Att äldre anställda tvekar att flytta över till svenskflaggade båtar med en högre
pensionsålder på 65 kvitterar Eklund med att pensionsdifferensen är negligerbar.
Sverige ligger här något före oss men om något år är också
pensionsåldern högre i Finland.
Osannolikt att uflaggning undviks
VD Eklund påpekar att Viking Line är det rederi som har det största antal
passagerarfartyg under finsk flagg.
Vi har hållit fast vid den finska flaggan och det är svårt att acceptera
denna situation. Hade finländarna prioriterat att resa på finländska fartyg hade vi
inte haft detta problem. Förutsättningarna för trafik med fartyg typ Cinderella upphör
då Estland kommer med i EU. Dessutom har Estland en kostnadsnivå som ligger 70 procent
under vår, säger han och tillägger att de nya kollektivavtalen därtill gav FS-U:s
medlemmar en löneförhöjning som ligger betydligt över det inkomstpolitiska avtalet.
Eklund bedömer sannolikheten som ytterligt minimal att den nya regeringen vidtar
åtgärder som får Viking Line att ompröva beslutet att överföra Cinderella i det
svenska fartygsregistret.
Flera av partierna var med i den gamla regeringen under de sex år Finland hade
möjlighet att följa EU och skapa samma konkurrensförutsättningar för vår sjöfart.
Inget gjordes. Det vi krävt är inte stöd utan samma konkurrensförutsättningar som
t.ex. exportindustrin.
I fråga om lastfartyg har regeringens linje varit mjukare. Ändå är gränsen oskarp.
Samtliga finländska passagerarfartyg, med undantag av Kristina Regina och Birka
Princess, också är lastfartyg. Och t.ex. Finnlines lastfartyg är också
passagerarfartyg då de tar flera än 12 passagerare, påpekar VD Nils-Erik Eklund.
INGEGERD EKSTRAND