. vane.jpg (302 bytes)

notiser-statistik.jpg (3903 bytes)

Först in och sist ut gäller för Vikings finskflaggade fartyg

pune.gif (67 bytes)  Samarbetsförhandlingarna mellan Viking Line Abp och Finlands Sjömans-Union om personalens situation då Cinderella byter rutt i september, och enligt förslag även flaggas ut till Sverige, avslutades den 6 mars.

– Det väsentliga som vi håller fast vid är att det är frivillighet som gäller. Inga uppsägningar bör göras, framhåller huvudförtroendeman Christer Donner och påpekar att Silja Line klarade motsvarande situation utan att behöva tillgripa direkta uppsägningar.

Donner är mera hoppfull nu än före förhandlingarna. Han säger sig tro att alla pusselbitar nog faller på plats, i sinom tid.

– Däremot misstänker jag att det kan bli svårt att rekrytera yrkeskunnig personal till poster inom vissa sektorer, medan det säkert är rusning till andra, säger Donner.

Viking Lines VD Nils-Erik Eklund bekräftar att personalförfrågan gav vid handen att det råder överutbud inom en del, underutbud inom andra yrkeskategorier. Vilka yppar han inte.

Över 200 var intresserade att jobba på Cinderella under svensk flagg.

– Vi kom överens om att försöka undvika uppsägningar och rederiet gör också framdeles sitt bästa för att tillvarata personalens intressen. Huvudförtroendemannen och fartygsförtroendemännen kommer att delta i den fortsatta processen. Senioritetsprincipen gäller för personalen på samtliga Viking Lines fartyg som nu är under finsk flagg, försäkrar Eklund.

Att äldre anställda tvekar att flytta över till svenskflaggade båtar med en högre pensionsålder på 65 kvitterar Eklund med att pensionsdifferensen är negligerbar.

– Sverige ligger här något före oss men om något år är också pensionsåldern högre i Finland.

Osannolikt att uflaggning undviks

VD Eklund påpekar att Viking Line är det rederi som har det största antal passagerarfartyg under finsk flagg.

– Vi har hållit fast vid den finska flaggan och det är svårt att acceptera denna situation. Hade finländarna prioriterat att resa på finländska fartyg hade vi inte haft detta problem. Förutsättningarna för trafik med fartyg typ Cinderella upphör då Estland kommer med i EU. Dessutom har Estland en kostnadsnivå som ligger 70 procent under vår, säger han och tillägger att de nya kollektivavtalen därtill gav FS-U:s medlemmar en löneförhöjning som ligger betydligt över det inkomstpolitiska avtalet.

Eklund bedömer sannolikheten som ytterligt minimal att den nya regeringen vidtar åtgärder som får Viking Line att ompröva beslutet att överföra Cinderella i det svenska fartygsregistret.

– Flera av partierna var med i den gamla regeringen under de sex år Finland hade möjlighet att följa EU och skapa samma konkurrensförutsättningar för vår sjöfart. Inget gjordes. Det vi krävt är inte stöd utan samma konkurrensförutsättningar som t.ex. exportindustrin.

I fråga om lastfartyg har regeringens linje varit mjukare. Ändå är gränsen oskarp.

– Samtliga finländska passagerarfartyg, med undantag av Kristina Regina och Birka Princess, också är lastfartyg. Och t.ex. Finnlines lastfartyg är också passagerarfartyg då de tar flera än 12 passagerare, påpekar VD Nils-Erik Eklund.

INGEGERD EKSTRAND

Löntagaren 4.4.2003 nr 3/03

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)