Hon
jobbar på en bensinstation, både i kassan och i köket. I restaurangbranschen har hon
jobbat i sjutton år och hon är både restaurangkock och servitris till utbildningen.
Nygård har försökt utbilda sig när hon inte har hittat jobb och utbildade sig till
väktare under åtta månader, vilket gjorde att hon har kunnat snuttjobba som väktare
då och då. Men Lisbeth Nygård tycker inte att utbildning i sig är en mirakulös
lösning på arbetslösheten.
Man kan gå hela livet i skolan, men vad är det för vits om man inte får
jobb?
Varje euro räknas noga
För sex år sedan flyttade Lisbeth Nygård till Lojo. Där bor hon med sin sambo som
också saknar fastanställning och har snuttjobb inom restaurangbranschen. De osäkra
arbetsförhållanden gör att paret varje månad noga måste räkna ut vad de förtjänar
och om de har tillräckligt för att betala hyran och maten. De dagar i månaden då paret
inte jobbar får de dagpenning och paret får för tillfället bostadsstöd. De har inte
råd med stora oplanerade utgifter så som resor.
Om jag far hem till Karleby för att hälsa på mina föräldrar, säger jag nej
till jobb. Arbetsgivaren godkänner att jag far hem men om jag skulle säga att jag reser
till södern skulle de säga att jag inte mera behöver komma till jobbet.
Osäkra arbetstider
När Lisbeth Nygård började snuttjobba kändes det svårt för henne, eftersom hon
inte visste när hon skulle få arbetsturer men så småningom vande hon sig vid systemet.
Hennes chef kan ringa med en halv timmes varsel och frågar om hon kan komma på jobb men
vanligen får hon mera varsel.
Om ingen ringer kan jag dricka kaffe med vänner och det känns trevligt när
jag annars jobbar dag och natt. Vännerna gnäller ibland att vi ses så sällan eftersom
jag har så oregelbundna arbetstider.
Förutom i Lojo har Nygård jobbat i Karleby, Seinäjoki, Vasa och Helsingfors. Hon
tycker att snuttjobb är vanligare i södra Finland och hon har många kamrater som
snuttjobbar.
Kan inte planera framtiden
Lisbeth Nygård säger att fastanställning är en lyx, särskilt om man får ett jobb
som motsvarar det som man är utbildad till. På arbetskraftsbyrån har hon uppmanats att
göra alla slags jobb. Men om man bor i Lojo och till exempel får jobb i Helsingfors
måste man räkna ut om det lönar sig. De flesta snuttjobbarna vill bli fastanställda,
det tror åtminstone Lisbeth Nygård.
Både min sambo och jag snuttjobbar och vi har lärt oss att leva med det. Men
som snuttjobbare har man få möjligheter att köpa en egen bostad eller att skaffa barn.
Motarbetar snuttjobb
Lisbeth Nygård tycker att det är bra att facket jobbar mot snuttjobb.
De som snuttjobbar pumpas slut. Vanligen går det så att när någon slutar tas
ingen istället och de som blir kvar jobbar så mycket att de blir sjuklediga.
Hon har kommit bra överens med sina arbetskamrater och inte upplevt problem som
snuttjobbare i förhållande till de fastanställda.
Jag har säkert haft tur och jag har inte känt mig utanför men det varierar
säkert från ställe till ställe.
Hon själv säger sig vara överlycklig om hon får en arbetstur och har den
inställningen att om hon gör ett bra jobb så kanske hon får mera turer. Nygård tycker
att alla borde få åtminstone ett nittio timmars avtal, men hon tror att det är en dröm
som inte uppfylls på länge.
Hyrd arbetskraft, dålig service
Hon tycker inte att det är bra att arbetskraftsbyrån betalar understöd till
arbetsgivaren om någon anställs. Hon tycker att arbetsgivaren bara utnyttjar systemet.
De anställer bara människor för den tid som arbetskraftbyrån betalar, sedan
får de gå och någon annan anställs i stället. Också de firmor som hyr ut arbetskraft
drar nytta av snuttjobb och därför tycker jag inte att de firmorna är bra.
Hon förstår inte varför stora kedjor eller varuhus använder hyrda snuttjobbare till
exempel i sina restauranger. Nygård anser att dessa arbetsgivare nog borde ha råd att
anställa folk.
Snuttjobbarna hinner just och just lära sig hur någonting fungerar när de ska
bort. De pendlar mellan olika ställen och det är inte bra för servicen. Folk i Finland
vill ha bra service och jag vet själv att om jag en gång fått dålig service på ett
ställe åker jag inte nästa gång dit igen.
Nyvalda snuttjobbare
Till de tvåhundra nyvalda riksdagsledamöterna har Lisbeth Nygård följande
hälsningar.
Lova ingenting utan gör det bästa ni kan. Visst skulle det vara bra om de
kunde få ordning på arbetsmarknaden. Många riksdagsmän tänker inte på att de också
är snuttjobbare.
Lisbeth Nygård har haft tur. Hon har fått fastanställning som restaurangchef på en
ny restaurang i Lojo som öppnas inom kort. Där har hon dessutom kunnat yrka på att
snuttjobbarna får hyfsade avtal.
Jag är överlycklig över att jag har fått fastanställning. Det känns som en
belöning efter alla snuttjobb. Nu får jag göra det jag är utbildad till och jag kan
börja planera framtiden.
KATJA RÖNKKÖ