De flesta
fackaktiva inom FFC-förbunden deltog på ett eller annat vis i valarbetet på
arbetsplatserna, i fackavdelningarna, i olika valarrangemang o.s.v. Detta arbete ledde
till ett uppsving i röstningsprocenten inte märkvärdigt stort, men det viktiga
är att trenden vände. Ett stort tack till alla som deltog i arbetet och också till alla
som utnyttjade sin rätt och plikt att rösta.
Då denna kolumn skrivs förhandlingarna om sammansättningen av den nya regeringen.
Det är lika spännande som valvakan på valsöndagskvällen. Blir det en rödmylle- eller
regnbågeregering, en borgerlig eller något annat. Det beror ju naturligtvis på vilka
planer partierna har för regeringsprogrammet 20032007. FFC:s målsättningar för
regeringsprogrammet baserar sig på de målsättningarna som slogs fast i oktober 2002:
Finlands modell resultat genom förtroende och samarbete.
Programmet för kunskapslyftet inleds
Kunskapslyftprogrammet 20032007är ett resultat av den parlamentariska
arbetsgrupp för vuxenutbildning som undervisningsministeriet tillsatte på uppdrag av
riksdagen i mars 2001. Det femåriga programmet har som mål att förbättra
möjligheterna för personer med låg utbildning att höja sin utbildningsnivå och stanna
längre i arbetslivet samt stöda deras karriärutveckling.
Programmet är ett viktigt projekt där FFC kommer att delta aktivt. FFC:s åsikt är
att man med hjälp av programmet bör förebygga en ny strukturarbetslöshet, förbättra
arbetstagarens chanser att klara sig då arbetslivet ändras, befrämja arbetstagarens ork
i arbetet, utveckla jämlikhet i utbildningen. Mindre än 30 procent av FFC-förbundens
medlemmar har fått utbildning under det senaste året, medeltalet bland den vuxna
befolkningen är 50 procent.
Ett gott samarbete mellan arbetsplatser och läroinrättningar är en förutsättning
för att programmet skall lyckas. Behoven från arbetsplatsen skall på ett naturligt
sätt påverka på programmet. Man bör sträva efter att arbetstagaren kan delta i
utbildningen, på samma villkor som personalutbildning, så ofta som möjligt (d.v.s. med
lön då undervisningen sker under arbetstid).
FFC vill aktivera arbetsgemenskaper att utveckla sitt kunnande. FFC planerar också
utbildning för förtroendemännen så de kan fungera som kontaktpersoner, uppmuntrare och
informatörer då det gäller information om studierna.