Tillväxten i den
offentliga ekonomin blir långsammare än tidigare under den kommande valperioden.
Därför minskar möjligheterna till skattelättnader. FFC anser att den rörelsemarginal
som finns borde utnyttjas i främsta hand till att lätta beskattningen på arbete som
främjar sysselsättningen.
Under valperioden 20032007 bör också Finland vara berett på effekter i
beskattningen av den globaliserade ekonomin. I synnerhet Estlands EU-medlemskap ökar
trycket på att minska alkoholskatten.
FFC:s modell är att flytta tyngdpunkten i beskattningen till kapitalinkomster,
fastighetsförmögenhet och miljöskatter. FFC:s mål är att självrisken i resekostnader
mellan bostaden och arbetsplatsen slopas. Skattelättnader skulle FFC ge människor med
små och medelstora inkomster.
Att i synnerhet öka småinkomsttagande skattebetalares köpkraft ökar den
inhemska efterfrågan och sysselsättningen. Men en del av skattelättnadernas
rörelsemarginal måste användas på att sänka skatten på alkoholdrycker, konstaterar
ekonom Helena Pentti på FFC.
På FFC betonas att skattelättnader inte bör genomföras på bekostnad av
socialskyddet och välfärdstjänsterna. Kommunerna måste också kompenseras för de
skatteförluster en slopad självrisk i reseavdraget medför.
Möjligheterna att sänka skatter minskar
Finlands offentliga ekonomi är i gott skick och den ekonomiska balansen har bevarats
trots att tillväxten har minskat den senaste tiden. Den offentliga skulden i
förhållande till totalproduktionen har minskat och är nu en av de lägsta i EU.
Beskattningen, i synnerhet skatten på arbetsinkomst, har kunnat lindras
betydligt under de senaste åren. Det har varit möjligt tack vare en snabb ekonomisk
tillväxt, minskad räntenivå och exceptionellt stora inkomster från försäljningen av
statlig egendom under den senare delen av 1990-talet, säger Pentti.
Det är mycket osannolikt att den ekonomiska tillväxten fortsätter under den kommande
fyraårsperioden i den takt som gällde efter mitten av 1990-talet. Enligt
finansministeriets prognos ligger årstillväxten under de kommande fyra åren på i
genomsnitt knappt 2,5 procent.
Pentti påpekar att den offentliga ekonomin på längre sikt än en valperiod står
inför många utmaningar. Utöver globaliseringen av ekonomin och skattekonkurrensen finns
det tryck också i hemlandet. Befolkningens åldrande höjer arbetspensionsavgifterna och
de sjukförsäkringsavgifter som krävs för att finansiera hälso- och åldringsvården.
Också en stor arbetslöshet blir dyr för samhället. Därför är en ökad
sysselsättningsgrad och en minskad arbetslöshet i nyckelposition när det gäller att
sörja för finansieringen av välfärdstjänster.
Momsen på tjänster måste sänkas
I ett skattepolitiskt ställningstagande som FFC har berett nämns olika metoder för
att stöda sysselsättningen. Sådana är sänkt inkomstskatt för lågavlönade
löntagare, slopad självrisk i avdraget för resor till och från arbetet och ytterligare
sänkt moms inom arbetsintensiva servicebranscher och reducerad skattekil på
hushållstjänster i och med hushållsavdraget i beskattningen. FFC förhåller sig
däremot reserverat till förslaget om sänkta arbetsgivaravgifter för anställda med
låga löner, något som bl.a. centern har förfäktat ivrigt.
FFC anser att man, istället för nya experiment, borde utreda hur ändamålsenliga de
nuvarande skattegraderna är, slopa ineffektiva grader och utreda om det finns modeller
som fungerar med tanke på sysselsättningen. Förslaget att återbetala
arbetsgivaravgiften i låglönebranscher kunde leda bl.a. till en oönskad ökning av
deltidsjobben.
FFC anser att Finland inom EU borde föreslå att arbetsintensiva tjänster, i
synnerhet matserveringen i restauranger och personalmatsalar, tas upp bland de områden
som har sänkt momsuppbörd. FFC efterlyser också sänkt mervärdesskatteuppbörd på
livsmedel, men bara om det finns sänkningsmarginal efter det att olika acciser, t.ex.
alkoholskatten, har sänkts. Momsen på livsmedel är högre hos oss än i EU i
genomsnitt. Alkoholskatten vill FFC sänka stegvis, så att förlusten av skatteintäkter
blir så liten som möjligt.
Skatt på dividendinkomster
Dividendinkomstens beskattning har varit föremål för livlig debatt den senaste
tiden. FFC anser att hela systemet kräver förnyelse. Nuläget, där människor som får
dividendinkomster inte betalar någon skatt alls för dem, är orättvist.
Dividendinkomsterna får de som är synnerligen välbeställda. Enligt
skatteuppgifter för år 2000 delades nästan 90 procent av dividendinkomsterna ut till
personer vilkas årsinkomst var minst 200 000 mark, säger Helena Pentti.
Bolagsskatten är 29 procent i Finland, en av de lägsta i EU. FFC vill höja
kapitalinkomstskatten till 30 procent som i Sverige.
FFC vill också skärpa beskattningen av frivilliga pensionsförsäkringar. FFC anser
att man i beskattningen borde få avdra bara sådana försäkringar som kompletterar den
lagstadgade ålderspensionen som beviljas personer som har fyllt 63 år. Det skulle rimma
väl med det övergripande målet att höja pensioneringsåldern. FFC vill också höja
fastighetsskattens undre och övre gränser och utvidga skattebasen till att omfatta jord-
och skogsbruksmark. När det gäller energi- och miljöskatter önskar FFC att Finland
följer utvecklingen i EU.
PIRJO PAJUNEN