
Behovet av att tänka globalt
och verka lokalt är en av de paradoxer facket har att leva med. En folkrörelse behöver
både idealister och pragmatiker.
Mer än löner på agendan
För
anställda inom den offentliga sektorn är välfärdssystemet av dubbel vikt. De anlitar
som alla andra välfärdstjänsterna och är dessutom för sin utkomst beroende av att
välfärdssystemet kan upprätthållas.
Kommunfacket KAT:s ordförande Tuire Santamäki-Vuori, som också är
ordförande för FFCs fullmäktige, är väl medveten om det tryck välfärdssystemet är
utsatt för och de förväntningar medlemmarna har.
I vår intressebevakning står bevakningen av välfärdsfrågorna högt på
agendan. Vi kan aldrig nöja oss med att sköta bara lönefrågor, poängterar hon.
Förändringarna i välfärdssystemet berör är något KAT:s medlemmar ofta möter i
sin arbetsvardag. Mentalvårdare Timo Liljendal, medlem i FFCs fullmäktige och
suppleant i KAT:s representantskap, har konkreta erfarenheter. Han har varit med om
nedkörningen av Nickby sjukhus och är numera stationerad på psykiatriska avdelningen i
Malms sjukhus i Helsingfors.
Vi har ju, både vårdare och patienter, slängts runt på
olika anstalter inom staden, konstaterar han lakoniskt.
Samtidigt poängterar han att mentalvården nog blivit bättre på många sätt. Man
tar mer hänsyn till patienterna; vårdmetoderna och medicinerna har förbättrats. Men
administrativ är situationen närmast kaotisk.
Det verkar som om ingen skulle ha koll på läget, arbetsorganisationen ändras
hela tiden och pengarna pumpas över till den privata sektorn. Det är den förhärskande
ideologin men vem ser till att etiskt hållbara principer följs?
Dags att sätt sig i respekt
Timo säger att han minsann inte hör till dem som först brukar kliva upp på
barrikaderna, men nu efterlyser han hårdare bandage från fackets sida
framförallt lokalt.
Vi är måna om att upprätthålla goda förhandlingsrelationer till
arbetsgivaren, men ibland är det nödvändigt att sätta sig i respekt också.
Det har gått därhän att man ropar på åtgärder när man själv berörs, men
om det gäller att ställa upp för andra för andra är beredskapen låg.
Tuire menar att folkrörelseidén nog är djupt förankrad i den fackliga rörelsen
ännu. Det märker man t.ex. när man möter trotjänare som står i beråd att lämna
sitt förtroendeuppdrag. Facket har varit det centrala i deras liv.
Men vi måste godkänna att det finns olika slag av engagemang. För någon är
det viktigt att facket erbjuder en kanal till internationella arenor; solidaritetsarbete
och hållbar utveckling är viktiga begrepp för många unga idag, det skall vi ställa
upp för. Men en realitet är att de flesta ansluter sig för att få trygghet och
sakkunnig intressebevakning. Det finns ingen anledning att klandra det.
Vi måste bara ha klart för oss att det kan komma lägen då allas insats
behövs. Det budskapet måste vi få ut till medlemmarna. Påtryckning kan bli
nödvändig.
Ett annat budskap KATs ordförande vill förmedla till medlemmarna är att det lönar
sig att utveckla sitt kunnande; personligen och den kommunala organisationens kunnande.
Det finns problem. Allt för ofta har kommunalt anställda fått erfara att deras
kunnande väger lätt när beslut om att lägga ut arbeten fattas. Besluten fattas på
politisk bas. Ett annat problem är att den kommunala organisationen ofta har svagt
ledarskap.
Men ändå är det så att för att alls kunna försvara det kommunala arbetet
måste man kunna påvisa ett gediget kunnande. Utan det står man sig slätt.
Lahtinensyndromet
Inte kan jag tänka så globalt, säger Timo Liljendal och menar att de frågor
som behandlas på den fackliga agendan ofta känns främmande och fjärran.
Avståndet mellan fältet och toppen har vuxit. Fackavdelningarna blir större och
förbunden blir större. Timo anslöt sig i tiden till facket via mentalvårdarförbundet
som sedan gick upp i KAT.
Det är klart att det behövs styrka, men samtidigt har känslan av att kunna
påverka minskat.
Frågorna har blivit svårare att greppa.
Jag känner mig ibland som Lahtinen i Okänd soldat. När han klagade över att
han var hungrig kunde befälet med hjälp av tabeller över matransonerna överbevisa
honom. Han kunde inte vara hungrig. Samma sak är det när jag påstår att min lön har
blivit mindre. Det finns inkomststatistik som bevisar motsatsen.
Inkomstpolitiken är väl bra för landet och inom den offentliga sektorn har vi
säkert vunnit på att det gjorts centrala avtal. Men inte ökar inkomstpolitiken
medlemsaktiviteten. Allt kommer så färdigt serverat.
Ibland har jag funderat på om vi borde ta emot arbetsgivarnas utmaning om
lokala avtal bara för att höja aktivitetsnivån. Idealet skulle väl vara att komma till
en balans mellan inkomstpolitik och lokal aktivitet, så att båda ryms inom samma ramar.
Inom den kommunala sektorn har man redan utvecklat möjligheterna till lokala avtal
rätt långt. Av hela lönesumman fördelas nu omkring 30 procent lokalt. Tuire
Santamäki-Vuori menar att följande steg borde vara att inkludera delar av arbetsgivarens
bestämmanderätt i det lokala avtalsförfarandet.
Kloka arbetsgivare gör redan nu så att de tar med personalen i
beslutsprocessen också i sådana frågor arbetsgivaren ensam kan bestämma om.
Strategiskt val
Hur är det då med det nya storförbund som planeras för den offentliga sektorn.
Finns det risk för att avståndet till medlemmarna ytterligare växer?
Att stärka yrkesidentiteten är redan nu en viktig fråga, framhåller Tuire. Och
antalet yrkesgrupper blir inte väsentligt större genom fusionen.
Sammanslagningen av FFC-förbunden inom den offentliga sektorn är ett
strategiskt val baserat på hur intressebevakningen bäst kan skötas. Det är ett faktum
att gränsen mellan statliga och kommunala uppgifter håller på att flyta samman. Faktum
är också att den privatägda tjänsteproduktionen, där förbunden är konkurrerande
avtalsparter, hela tiden ökar i omfattning. Och för det tredje blir det allt viktigare
att påverka utvecklandet av den skattefinansierade samhällssektor.
Där finns utmaningar mer än nog för ett gemensamt förbund, slår hon fast.
Timo Liljendal är inne på samma linje. Den offentliga sektorns gemensamma problem
behöver lyftas fram.
Samtidigt menar han att fusionen nog kan tänkas aktivera en diskussion om relationerna
till centralorganisationen.
Det finns åsikter, tom. bland förtroendemän, om att ett storförbund inte
nödvändigtvis behöver en centralorganisation.
Men de åsikterna delar inte jag, förtydligar han, det är alltid bra att kunna
utbyta erfarenheter med folk från andra branscher. Det har jag konkret kunnat erfara i
FFC:s fullmäktige.
Och det om något är väl en del av folkrörelsetraditionen.
HANS JERN
Löntagaren
4.3.2005 nr 2/05
|