Under förbundets tredagars kongress i Tammerfors lade den aktuella
utläggningen mångas pannor i djupa veck under såväl själva kongressarbetet som i
korridorsnacket. VR:s anställda fick se arbetet gå förlorat till förmån för två
privata firmor och statens Vägförvaltning.
Mauri Lundén, som återvaldes enhälligt till förbundsordförande, sade
uppriktigt att konkurrensutsättningen innebär att Thatchers järnvägspolitik har tagit
sina första steg i vårt land.
Det här faktumet sägs bara så sällan rent ut. Ju fler kockar som kokar ihop
underhållet av vårt järnvägsnät, desto säkrare är det att soppan blir dålig.
Arbetsförloppet löper inte, informationen går inte fram och olycksrisken ökar. Det har
de långa underleverantörskedjorna i väg- och husbyggena tydligt visat.
Järnvägsmännen drabbas särskilt hårt av förlusten av det här jobbet också av
den orsaken att VR sålde ut tågstädningen i fjol och sålde sina ett par hundra
städare till multinationella ISS.
Huvudförtroendemannen för det norra distriktet, Raimo Salow, 49, berättar att
förlusten av jobbet i norr drabbar minst hundra av områdets 260 arbetstagare.
Alla har utlovats jobb, men en annan sak är hur lång tids jobb det är frågan
om, och i vilken del av landet. I värsta fall får femtiotalet järnvägare lov att
hänga ryggsäcken på ryggen och dra söderut på jobb.
Utläggningen gäller halva Finland och når i söder ända ner till Äänekoski.
Stambanan från Uleåborg söderut förblir ändå i VR:s kontroll. Som bäst renoveras
avsnittet från Seinäjoki norrut.
Tågvåldet ökar
Järnvägsarbetarna är också bekymrade över att arbetarskyddet har blivit sämre.
Två grova överfall på konduktörer har inträffat nyligen. Tågvåldet är vanligast i
Helsingfors närtrafik.
Jag får rapporter om tuffa boxningsmatcher varje vecka. I de värsta
slagsmålen den senaste tiden har tågpersonalen fått brutna armar och ben, ben knäckta
i ansiktet eller ryggen skadad, berättar närtrafikens arbetarskyddsfullmäktige Jouni
Päiviö, 28.
Oftast är våldet ändå psykiskt, men knappast är det roligt att bli hotad till
livet.
Bort med flaskan, är nästan det sista konduktören ska säga, om han vill
skydda sig själv.
Förr gick det redigare till och de värsta situationerna kunde klaras ut genom
samtal. Nu flyger folk på direkt. Konduktören är egentligen inget annat än ordningsman
på tågen numera. Men han har små fullmakter att ingripa.
Päiviö beklagar att tågpersonalen är hänvisad till sig själv och att
arbetsgivaren inte är särskilt intresserad.
EERO KOSONEN