Hittills har vi bekämpat sjukdomssymptomen. Nu måste vi
ta itu med orsakerna, och inte ägna oss åt eftersläckning, sade ETF-ordföranden,
österrikaren Wilhelm Haberzettl, som också betonade tranportsektorns
miljöansvar. Efter att han blivit enhälligt omvald lovade han takten blir högre för
att förverkliga målen, inte minst kampen mot social dumpning, under den kommande
fyraårsperioden.
ETF är öppet för alla, både för den privata och den offentliga sektorn,
underströk Haberzettl. Kongressen talade också varmt för en medlemsvärvningskampanj
med ET som motor. Organiseringsgraden är låg i många medlemsländer.
Europafackets ordförande John Monks varnade för att nyliberalismen på sikt
kan ge längre arbetstid, välfärden görs billigare och fackföreningsrörelsens
inflytande minskar.
Nyliberalismens ledare i länder som Storbritannien och Tyskland vänder sig
bort från den sociala dialogen. Men undervärdera inte facket, vi kommer att fortsätta
som bromskloss. Vi vill inte ha protektionism, vi säger ja till globalisering men vi vill
ha kontroll, underströk Monks.
Förändringarna är stora men det finns inte orsak till pessimism.
Vi vinner fajter, vi kan också vinna kriget, sade han.
Bland hälsningstalarna fanns också Simo Zitting, ordförande för den
finländska transportfederationen med 90 000 arbetare i FFC- och FTFC-förbund, och
trafikministrar från Ålands Lasse Wiklöf till EU-ordförandelandets Lucien
Lux.
Dialogen bör hållas i gång
Per Östvold, ordförande för Nordiska Transportarbetarfederationen NTF,
betonade att utvecklingen i EU skärper kraven på fackligt samarbete. Han sade sig vara
skeptisk till Lissabonfördragets uppmaning att göra Europa till konkurrenskraftigast i
världen.
Det är inte fackets uppgift att stöda det, då det innebär att reducering av
välfärd och lönekostnader i tjänstesektorn.
Just kravet på samarbete, och en dialog mellan transportfacken från Irland i väster
till Ukraina i sydost, gick som en röd tråd i många inlägg. Ett krav som applåderades
av de 440 delegaterna från ett otal organisationer i de 35 medlemsländer som var
representerade.
Mottot för kongressen var att föra Europa framåt, att styrkan fås då man jobbar
tillsammans.
Vi ska inte bara visa vår starka image i Europaparlamentets korridorer, utan
också bland transportarbetarna på fältet, sade Peep Peterson, Estland.
Martin Mayer från brittiska TGWU underströk vikten av att koordinera
aktionerna mot nyliberalismen.
Vi behöver inga visioner men förståelse över gränserna, sade han och
målade en bild av dagens Storbritannien med lågprisflyg, konkurrensutsättning,
privatisering av hamnarna. Busstrafiken privatiseras, lönerna sänks, servicen blir
opålitlig och turerna glesas ut. Järnvägsnätet som privatiserats tidigare underhålls
inte, svåra olyckor har blivit vardagsmat och tågen håller inte tidtabellen.
Allmänheten är på vår sida, men politikernas mål är att knäcka ryggen på
facket, dundrade han.
Sverige motionerade för kollektivavtal på alla arbetsplatser. Miljontals
transportarbetare saknas kollektivavtal, det ger en grogrund för företag som Ryanair,
som slår ned som parasiter och kackerlackor på systemen, förklarade svenskarna.
Cocktailpartynas tid förbi
Diskussion med några deltagare visade att oron sitter djupt. För Tore Gjestrum
och Asbjorn Furnes, från norska sjöofficersförbundet med 8 000 medlemmar
bland styrmän och befälhavare, är social dumpning vardagsmat.
Omkring 25 000 sjöjobb har försvunnit. Också befälet ersätts i dag med
östeuropéer, filippiner med flera, sade de.
Per Östvold, ordförande för norska transportarbetarna, tyckte debatten präglats av
avregleringen av transporten, den nyliberala politiken och den sociala dumpningen.
EU-utvidgningen gav tillgång till billig arbetskraft och underlag för social
dumpning. Det är bra att vi för en dialog på Europanivå, lär känna varandra och
driva en gemensam politik, sade han.
Nyliberalismen sätter sina spår också i Estland. Så gott som hela transportsektorn
har privatiserats Estniska sjöfackets ordförande Kaia Vask säger att det lett
till stora problem.
Arbetsförhållandena har blivit sämre då kostnaderna skärs ned och de
anställda alltid ses som en kostnad. Till sitt försvar pekar arbetsgivarna på smärre
kosmetiska förbättringar, av socialutrymmen, säger hon, och tillägger beklagande att
arbetsgivarna ser facket som en motståndare, inte som en social partner i Estland.
För svenska SEKO är de stora frågorna i dag EU:s tjänstedirektiv och
lönedumpningen.
Vi måste lära oss hantera strategifrågor, agera gemensamt men med respekt
för olika kulturer. Problemen har dykt in på skinnet, cocktailpartynas tid är
obevekligt förbi, sade internationella sekreteraren Stellan Mattsson, som gladdes
över att förbundets Tomas Abrahamsson gick in i ETF-styrelsen.
Till ny generalsekreterare utsågs Eduardo Chagas.
Om de kvinnliga transportarbetarnas situation berättar kvinnokommitténs ordförande Erika
Young i nästa nummer.
INGEGERD EKSTRAND
Internationella
Transportfederationen, ITF, fortsätter sin kampanj mot bekvämlighetsflaggor.
Generalsekreteraren David Cockroft passade på att ge Norden en eloge, samtidigt
som han tackade hamnarbetarna för deras stöd till sjöfolket och hoppades att det
fungerar också andra vägen.
Nya EU-landet Maltas flagga används också som bekvämlighetsflagg. Hur ser då GWU,
Maltas största fackorganisation, på det?
GWU har en ITF-inspektör men det här är ett stort problem. Det är skam att
den maltesiska regeringen accepterar dylika fartyg. Vår högerregering vägrar att ens
diskutera saken, berättade Emanuel Zammit, sekreterare för 4 000 medlemmar i
sjö- och luftfartsektionen i GWU.
GWU har ett bolag med cirka 120 anställda som hanterar all frakt som kommer till
Malta. Regeringen beskyller nu facket för monopol.
I oktober gjordes en hamnreform i frihamnen, nu står hamnen i huvudstaden Valletta.
Hittills har hamnarbetarna arbetet med licens, nu erbjuds de certifikat, vilket
gör att de går miste om arbetsförmåner, strejkrätt med mera. Det här saluförs som
ett modernt alternativ: arbetaren är sin egen boss, och det här nappar en del på,
berättar Zammit.
GWU har opponerat sig mot planerna och väntar nu på svar från regeringen.
Emanuel Zammit är nöjd med ETF-kongressen i övrigt, men besviken över att Malta och
Cypern förpassades till observatörsplats i regionkommittén. De två stora, Italien och
Grekland fördelade sonika de fyra platserna sig emellan.
Det här var inte fairplay. Solidaritet innebär att alla är involverade.
INGEGERD EKSTRAND