. vane.jpg (302 bytes)

aktuellt.jpg (2999 bytes)

Lokförarna efterlyser mera renoveringspengar

Risk på räls

pune.gif (67 bytes)  Järnvägsnätets dåliga skick har blivit en verklig säkerhetsrisk, menar lokförarna. Lokförarna, vars fullmäktige samlades till en två dagars valsession, krävde att statsmakten erkänner järnvägsnätetsRisto Elonen inleder sin andra period som ordförande för landets lokförare. Foto: HELI SAARELA betydelse och beviljar mera medel för grundreparationer.

I årets budget finns det 140 miljoner euro för basunderhåll av järnvägsnätet, men för att renovera det behövs 30 miljoner mer. Också FFC:s ordförande Lauri Ihalainen och VR:s generaldirektör Henri Kuitunen betonade i sina anföranden att de här pengarna borde fås med i en tilläggsbudget.

Eftersom renoveringspengarna har släpat efter i flera år har också trafikbegränsningar på banavsnitt i sämre skick blivit fler. I slutet av 2003 infördes begränsningar på 308 rälskilometer, i år stiger de till 340 och om tre år begränsas 640 kilometer av landets järnvägsnät, om finansieringen tillåts släpa efter såsom nu.

De föreslagna sparåtgärderna att helt stänga vissa avsnitt och sätta skenorna i rotation vinner inte lokförarnas sympati. En stängning är i allmänhet definitiv för den styr samtidigt produktionsanläggningar och bosättning till andra, fungerande trafikleder.

Lokförarfullmäktige upprepade sin stående synpunkt att järnvägarna har en bredare samhällsbetydelse än att bara sköta transporter. Fullmäktige betonade att tågens betydelse, som ett energisparande och miljövänligt transportmedel, kommer att träda fram ännu mer i framtiden.

Det finns en klar konflikt mellan bannätets skick och VR:s materialanskaffningar då bolaget för att öka sin konkurrenskraft satsar på snabba och effektiva tåg, medan rälsarna faller sönder.

Investeringarna i nya banavsnitt är nog på en god nivå och det nya snabbspåret mellan Kervo och Lahtis liksom Nordsjö hamnbana är nödvändiga nyheter. Kostnaderna för dem borde bara inte få nypas från renoveringspengarna, betonar förbundet.

Nytt blod, skärpt konkurrens

Under den kommande fyraårsperioden kommer förbundets största utmaningar, förutom bannätets skick, att vara en våldsam generationsväxling bland lokförarna och en skärpt europeisk konkurrens på järnvägsnätet.

I dag arbetar cirka tvåtusen lokförare. Av dem kommer två tredjedelar, eller nästan 1 200, att gå i pension under de kommande åtta åren.

För att klara generationsväxlingen inledde VR efter en paus på tjugo år en ny förarutbildning år 2001. Sedan dess har ett par hundra nya lokförare börjat jobba, bland dem också några kvinnor.

Nykomlingarna har också gått med i facket och deltar aktivt i avdelningarnas verksamhet, berättar Elonen.

Möjligheterna att konkurrera på de europeiska banorna ökar stegvis och först blir godstrafiken helt fri för konkurrens, år 2007 gäller detta också i den nationella järnvägstrafiken. Efter det blir persontrafiken fri för konkurrens. Regeringen Vanhanen lovar dock i sitt program att Finland följer utvecklingen i en moderat takt.

Elonen fortsätter

Lokförarnas viktigaste mål är att trygga medlemmarnas förtjänstutveckling och arbetsplatser. Förbundet lovar också att vaka över medlemmarnas pensionsförmåner, att de inte blir uppätna i konkurrensen. Förbundet betonar åter en gång riskerna med ensamarbete, och vill förbättra lokförarnas arbetsförhållanden och skydd mot extrema arbetstider.

Förbundets ordförande Risto Elonen, 46, återvaldes enhälligt för sin andra period. Eero Kippola från Ylivieska fortsätter som ordförande för förbundets fullmäktige. Fullmäktige är numera lokförarnas högsta beslutande organ.

EERO KOSONEN

Löntagaren 3.6.2005 nr 5/05

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)