
Industribussen är ett tryggt alternativ
Facktarutor
Parfymbussar
Framförallt är det ju
så behändigt att stiga på bussen i hemknutarna, kanske ta sig en liten tupplur under
resan och bli forslad till fabriksporten utan bekymmer för väglag eller trafik,
konstaterar arbetarskyddsfullmäktig Juha-Pekka Siltala.
En vanlig arbetsdag börjar för honom med en trekvartstimmes bussfärd
från hembyn Kerkko via Borgå busstation till Sköldvik. Resan känns trygg med en van
chaufför bakom ratten.
De tidiga morgonturerna är det nog rätt tyst i bussen, bekräftar Guy
Lehtinen. Han är busschaufför vid Borgå Trafik, som kör största delen av turerna
till industrikombinatet.
Kaos utan bussar
Passagerarna som stiger på under resan visar bara upp sitt personkort när de kliver
på bussen. Arbetsgivaren står för resan.
Det här är nog en reguljär tur också, men den här tiden på morgonen är
så gott som alla passagerare industrianställda. På det sättet är det en enkel tur att
köra. Senare turer anlitas också av skolelever.
På resan hem från jobbet är det livligare. Då kan det bli diskussion om
dagens händelser. Så bussåkandet har nog en social sida också, säger Siltala.
Både han och Lehtinen säger att man med tiden lär sig vilka som brukar stiga på vid
vilken hållplats. Saknas någon ser man sig omkring för att förvissa sig om att
personen inte kommer springande i sista stund.
Men det här gäller bara dem som har fasta arbetstider. Industrierna i Sköldvik går
i skift och många har varierande arbetstider.
Detta ställer stora krav på organiserandet av bussturerna.
Det är en nödvändighet att ha ordnade personaltransporter till Sköldvik.
Skulle alla komma med egen bil blev det nog totalt kaos, påpekar Pertti Gustafsson,
som har det praktiska ansvaret för trafiken.
Det finns bara en väg till Sköldvik och den skall svälja alla transporter på
gummihjul till och från området. En reservväg står högt på önskelistan, men den
befinner sig till vidare först i planeringsstadiet.
50 bussar i trafik
Ett tiotal industriföretag verkar idag på Sköldvikområdet och sammanlagt har de
strax under 3000 anställda. Någon exakt siffra på hur många av dem som anlitar
bussarna finns inte, men Gustafsson uppskattar att det rör sig om cirka hälften.
Busstrafiken är som livligast mellan klockan sex och nio på morgonen och mellan tre
och sex på eftermiddagen. Då trafikeras området av omkring femtio bussar. Det går
reguljära turer från ett tiotal orter i trakten. Det kommer bussar från Helsingfors,
Kervo, Askola, Pukkila och Borgå, bl. a., och från närliggande byar som Gammelbacka,
Hammars, Vårberga och Kerkko. Också för skiftarbetarna finns ordnade bussförbindelser,
om än inte lika täckande. De flesta turerna körs av Borgå Trafik men också några
mindre bolag är engagerade.
Företagen ordnar gemensamt transporterna och delar
på kostnaderna i relation till antalet anställda. Totalt rör det sig om en årskostnad
på flera hundratusen euro.
För personalen innebär detta en betydande förmån, konstaterar Toni Laiho,
huvudförtroendeman vid Neste Oil, det största företaget i Sköldvik.
Timmes resa gräns
Systemet har gamla anor. Tidigare betalade man en liten avgift för bussresorna. Man
fick lösa ut biljetter i Nestes intressekontor. Men när kontoret lades ner blev resorna
avgiftsfria.
Laiho tycker att systemet på det stora hela fungerar bra. Man har försökt få
linjerna så täckande som möjligt. Och för att få allt att fungera till belåtenhet
sker planeringen av bussrutterna i samarbete mellan arbetsgivare och
personalrepresentanterna.
Vi sitter tillsammans med en karta framför näsa och ritar upp hur bussarna
skall gå. Varje gång det sker ändringar i arbetsarrangemangen måste vi också följa
upp bussturerna.
Men det är ju klart att från varje liten by i omgivningen går det inte att ha
direkt förbindelse.
I vissa fall kan resorna därför bli rätt långa när bussarna skall samla upp
passagerare, Östnyländsk rundtur kallas de rutterna. En tumregel är dock att resan inte
skall ta längre än en timme.
Har man gjort ett tolvtimmars arbetsskift, som många gör under veckosluten,
vill man inte ytterligare förlänga dagen med långa bussresor.
Viktigt är också att trafiken är anpassad till arbetsskiftet, infogar
Juha-Pekka Siltala, efter en kall vinterdag i blåsten i hamnen, vill man inte stå länge
på busshållplatsen och vänta.
Ett visst missnöje har det väckt att skattemyndigheterna inte beviljar reseavdrag
ända fram till Sköldvik åt dem som inte har direkt bussförbindelse tillgänglig.
Beskattaren anser att man kan ta sig till Borgå och där stiga på en
Sköldvikbuss.
HANS JERN
" Parfymbussar" 
kallas de senare morgonturerna till Sköldvik.
Med dem kommer kontorspersonalen på jobb.
Ordningen i bussarna kan vara sträng. Det finns
sådana som alltid Vill sitta på samma plats. Har någon intagit den ombeds hon/han
flytta på sig. I de sena kvällsbussarna igen bänkar sig trötta kroppsarbetare efter en
svettig arbetsdag, där lär dofterna vara av mer maskulin art.
Farlig arbetsresa
- Varje dag görs över två miljoner arbetsresor, tur och retur, som tar i snitt en
timme.
- Drygt hälften, rentav två tredjedelar av arbetsresorna görs med personbil, som
chaufför eller passagerare. Cirka en tredjedel tar sig till jobb per fots eller cykel
medan bara cirka tio procent använder allmänna färdmedel.
- Av de skador som sker under arbetsresor drabbar 5560 procent fotgängare (fall och
halkning) och 2530 procent cyklister. Av dem som gör sin arbetsresa med bil drabbas
1015 procent av någon olycka och mindre än fem procent av olyckorna drabbar dem
som tar sig till jobb med motorcykel, moped, buss, tåg eller spårvagn.
- Hälften av dödsfallen i samband med arbete sker i trafiken. På väg mellan hemmet och
arbetsplatsen dör i genomsnitt 30 personer och tio personer dör i trafiken på arbetstid
varje år.
- De arbetsolyckor som sker i trafiken är ofta allvarliga och de är 23 gånger
dyrare än arbetsplatsolyckorna.
Motion på arbetsresan
- Man kunde lätt kombinera arbetsresan med sin dagliga motion, för hela 43 procent av
arbetsresorna med personbil är kortare än fem kilometer.
- Det skulle ge inbesparingar i resekostnaderna, i synnerhet bilismens kostnader har
stigit. Årskostnaden för en 4 kilometers arbetsresa med personbil är 715 euro, med
allmänna fortskaffningsmedel i Helsingfors 320 euro, med cykel 143 euro och till fots 25
euro (skoslitage).
- Rusningstrafiken och trafikens miljöskador minskar.
- På en parkeringsplats för en bil ryms det mer än tio cyklar.
- Om man går eller cyklar inverkar det positivt på hälsan, konditionen förbättras och
man mår bra.
- Hälsorekommendationen är 30 minuters motion dagligen, vilket motsvaras av en tre
kilometers promenad eller 810 kilometer på cykel.
- Motion förhindrar benskörhet, sänker ett högt blodtryck, minskar risken för
kranskärlssjukdomar, tjocktarmscancer och vuxendiabetes.
Löntagaren 23.2.2006 nr 2/06
|