Savonranta är en liten kommun och därför är det stöd kommunen
erbjuder i lilleputtklassen. Kommundirektören menar att stödet ändå har betydelse.
Stödet signalerar att kommunen önskar att Savonrantaborna blir kommunen trogna även om
arbetsplatsen finns på annan ort.
Kommunens stöd för arbetsresor var 3 000 euro ifjol och det fördelades på
knappt femtio personer. Villkoret för stödet är fast och regelbundet arbete. För
tillfälligt jobb får man inget stöd.
Stödsumman per person blev cirka 60 euro i snitt i fjol. I praktiken betalas det för
bensininköp, för någon kollektivtrafik att tala om finns här inte.
Om man arbetar mellan åtta och fyra är det praktiskt taget omöjligt att
använda buss, säger Erämaa.
Savonranta tar stödet ur kommunens egen ficka, men Erämaa anser att också staten
kunde stöda arbetsresorna i glesbygden mer generöst.
Det är sist och slutligen en mycket liten grupp finländare som bor i
glesbygden. Inte behövs det några stora penningsummor för att stöda deras arbetsresor.
Gles bebyggelse en utmaning
Merparten av kommunerna i vårt land stöder invånarnas arbetsresor genom exempelvis
resebiljetter av olika slag. I städerna motiveras stödet med att man vill hålla
kollektivtrafikens servicenivå hög och med subventionerade biljettpriser främja bruket
av kollaktiva trafikmedel. Man betalar inte gärna stödet direkt till trafikidkaren utan
stöder heller kommuninvånarna med billigare biljetter.
Stödets storlek varierar kraftigt från kommun till kommun. I medelstora städer är
det i genomsnitt 1040 procent av biljettens pris. Statens andel av stödet för
kollektivtrafiken i städerna är 48 procent.
En framtidsutmaning för kollektivtrafikens konkurrenskraft är att städernas
bosättning sprids ut över ett så stort område. Finländarnas längtan att få bo i
landsortsliknande miljöer skapar rusning i synnerhet i huvudstadsregionen då allt fler
medborgare ska ta sig tiotals kilometer med egen bil till arbetsplatsen varje dag.
Kommunförbundet har noterat att de hushåll som besluter sig för att skaffa en andra bil
är förlorade, ur kollektivtrafikens perspektiv.