. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (1627 bytes)

113 000 pendlare i huvudstadsregionen

runu.gif (924 bytes)  Till kartan: Pendlingen till SAD-området år 2003 (YTV)

pune.gif (67 bytes)  Statistikcentralen har, på basen av uppgifter om var människor arbetar, dragit slutsatsen att nästan 110 000 människor pendlar till och från jobbet i huvudstadsregionen varenda dag. Uppgifterna gäller för 2003, och pendlarnas antal har mer än fördubblats på ett par decennier.

Huvudstadsregionens samarbetsdelegation SAD tror inte heller att pendlandet kommer att avta i framtiden. Enligt beräkningar kommer mer än 170 000 människor att pendla till SAD-området — Helsingfors, Esbo, Grankulla och Vanda — år 2025, dvs. 70 procent fler än idag. Antalet pendlare i år uppskattar SAD till 113 000.

I andra riktningen, dvs. ut från SAD-kommunerna, pendlar i dag cirka 20  000 personer. Också deras antal beräknas fördubblas under de kommande två decennierna.

Merparten av dagens pendlare, d.v.s. 54 000, pendlar till SAD-området från randkommunerna utanför.

Av t.ex. de Kyrkslättbor som arbetar åker 57 procent, eller 9 000, in till SAD-området varje dag. Samma antal personer åker in från Nurmijärvi dagligen. Varannan arbetande Tusby- , Träskända- och Kervobo pendlar till SAD-området, drygt 8 000 från varje kommun. Också varannan arbetande Sibbobo får sitt dagliga bröd i SAD-regionen.

Från kommuner på 50–70 kilometers håll från huvudstadsregionen kommer det dagligen in långt över 20 000 människor: cirka 5000 från Borgå och Hyvinge, 3600 från Lojo och knappt 2500 från Mäntsälä och Riihimäki.

Över 2000 från Åbo och Tammerfors

Arbetsplatserna i SAD-området sysselsätter också människor som har mer än 100 kilometer till jobb, men från var och en av dessa kommuner pendlar ändå färre än hundra. Men nästan 2000 Lahtisbor och över 1200 Tavastehusbor pendlar till huvudstadsregionen. Från Tammerfors och Åbo, som ligger mer än 150 kilometer borta, kommer det dagligen drygt 2000 människor till huvudstadsregionen. Och några människor säger sig komma till huvudstaden ända från S:t Michel och dess grannkommuner.

Den zon som omfattar huvudstadsregionens arbetsplatser blir bredare hela tiden, vilket också det bidrar till längre resor. Zonens radie beräknas allmänt vara 150 kilometer och rentav 200 kilometer vid huvudlederna.

I början av detta årtionde var genomsnittslängden på arbetsresor under 150 kilometer cirka tio kilometer. I huvudstadsregionen var snittet drygt en kilometer kortare.

Längsta vägen till större centra

De allra längsta arbetsresorna har de som bor 30 80 kilometer från stora centra, såsom Helsingfors, Tammerfors, Åbo och Uleåborg.

Nästan tre fjärdedelar av dem som arbetar i huvudstadsregionen tar sig till jobbet med bil. Med tåg går det lättast att ta sig till Helsingfors om man bor vid stambanan och kustbanan men i de riktningarna finns det också ett tätt nät av bussar. För dem som bor österut är buss det enda allmänna färdmedlet.

Antalet bilar i huvudstadsregionen har ökat med nästan en femtedel under detta årtionde, vilket fått trafikströmmarna att öka med tre procent. I relation till vägnätet i regionen har man nått en kritisk punkt: redan en liten ökning leder till att rusningstrafiken varar dagen lång. Det gäller framför allt på huvudlederna. Samtidigt försämras också trafiksäkerheten radikalt.

EERO KOSONEN

runu.gif (924 bytes)  Till kartan
Pendlingen till SAD-området år 2003

Löntagaren 23.2.2006 nr 2/06

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)