Huvudstadsregionens samarbetsdelegation SAD tror inte heller att
pendlandet kommer att avta i framtiden. Enligt beräkningar kommer mer än 170 000
människor att pendla till SAD-området Helsingfors, Esbo, Grankulla och Vanda
år 2025, dvs. 70 procent fler än idag. Antalet pendlare i år uppskattar SAD till
113 000.
I andra riktningen, dvs. ut från SAD-kommunerna, pendlar i dag cirka 20 000
personer. Också deras antal beräknas fördubblas under de kommande två decennierna.
Merparten av dagens pendlare, d.v.s. 54 000, pendlar till SAD-området från
randkommunerna utanför.
Av t.ex. de Kyrkslättbor som arbetar åker 57 procent, eller 9 000, in till
SAD-området varje dag. Samma antal personer åker in från Nurmijärvi dagligen. Varannan
arbetande Tusby- , Träskända- och Kervobo pendlar till SAD-området, drygt 8 000
från varje kommun. Också varannan arbetande Sibbobo får sitt dagliga bröd i
SAD-regionen.
Från kommuner på 5070 kilometers håll från huvudstadsregionen kommer det
dagligen in långt över 20 000 människor: cirka 5000 från Borgå och Hyvinge, 3600
från Lojo och knappt 2500 från Mäntsälä och Riihimäki.
Över 2000 från Åbo och Tammerfors
Arbetsplatserna i SAD-området sysselsätter också människor som har mer än 100
kilometer till jobb, men från var och en av dessa kommuner pendlar ändå färre än
hundra. Men nästan 2000 Lahtisbor och över 1200 Tavastehusbor pendlar till
huvudstadsregionen. Från Tammerfors och Åbo, som ligger mer än 150 kilometer borta,
kommer det dagligen drygt 2000 människor till huvudstadsregionen. Och några människor
säger sig komma till huvudstaden ända från S:t Michel och dess grannkommuner.
Den zon som omfattar huvudstadsregionens arbetsplatser blir bredare hela tiden, vilket
också det bidrar till längre resor. Zonens radie beräknas allmänt vara 150 kilometer
och rentav 200 kilometer vid huvudlederna.
I början av detta årtionde var genomsnittslängden på arbetsresor under 150
kilometer cirka tio kilometer. I huvudstadsregionen var snittet drygt en kilometer
kortare.
Längsta vägen till större centra
De allra längsta arbetsresorna har de som bor 30 80 kilometer från stora centra,
såsom Helsingfors, Tammerfors, Åbo och Uleåborg.
Nästan tre fjärdedelar av dem som arbetar i huvudstadsregionen tar sig till jobbet
med bil. Med tåg går det lättast att ta sig till Helsingfors om man bor vid stambanan
och kustbanan men i de riktningarna finns det också ett tätt nät av bussar. För dem
som bor österut är buss det enda allmänna färdmedlet.
Antalet bilar i huvudstadsregionen har ökat med nästan en femtedel under detta
årtionde, vilket fått trafikströmmarna att öka med tre procent. I relation till
vägnätet i regionen har man nått en kritisk punkt: redan en liten ökning leder till
att rusningstrafiken varar dagen lång. Det gäller framför allt på huvudlederna.
Samtidigt försämras också trafiksäkerheten radikalt.