Barack 42 är hem för fyra personer. Här bor lyftkransföraren Markku
Hyvönen och timmerman Kai Riskula.
Inte är det ju som hemma. Barackerna är från 1970-talet och det
drar kallt från golven. De nya barackerna där borta vid vägen står ännu tomma.
Det är tjugo kilometer till närmaste butik. Kvällsljusen från Raumo lyser på 25
kilometers avstånd så det är inte mycket som förgyller byggnadsarbetarnas fritid:
bastu och teve. Veckosluten hemma är däremot rena festen: bastu, teve och någon som
tvättar ryggen.
Det var ju lönen som fick en att komma hit för att utstå detta. Men lönen
har inte motsvarat förväntningarna. T.o.m. det omtalade s.k. Olkiluototillägget har
gått vår näsa förbi.
De utkommenderade byggnadsarbetarna har ändå sitt på det torra: avtalsenliga
reseersättningar, måltidsersättningar och dagtraktamenten betalas ut automatiskt. Vissa
arbetsgivare betalar t.o.m. lön för restiden. Annat är det för dem som sökte jobb av
de utomstående företag som är involverade i kraftverksbygget, såsom Hyvönen och
Riskula gjorde.
Till oss meddelande arbetsgivaren direkt att det här inte är något
dagtraktamentsjobb. Vi får inte heller några resersättningar. Vi har visserligen en
aktiv person här som för vår talan och försöker utverka åtminstone det s.k.
Olkiluototilläget. Men det verkar inte lovande.
Det enda vi har fått av arbetsgivaren är den här baracken.
Männens arbetsgivare är det franska byggnadsbolaget Bouygues Travaux Publics, eller
"Puikki" som de benämner det här. Företaget bygger reaktorstommen och
bränsleförrådet. Hyvönen och Riskula har jobbat här i ett halvt år.
I bästa fall har vi minst tre år framför oss av ändlöst körande mellan
hemmet och baracken. Om man orkar alltså. Med stigande ålder blir det allt tyngre i
längden.
Körkilometer och CD-musik
Markku Hyvönen, 54, kör hit från Lundo, 125 kilometer från Olkiluoto. Hemfärden
början omedelbart när arbetsveckan är över klockan 16.30 på fredagen.
Det är i värsta rusningstrafik och om vintern blir färden besvärligare
också av dåligt väglag och mörker. Jag kör tillbaka hit tidigt på måndagsmorgonen.
I höstas såg jag en älg med kalvar.
Bilen är det inget fel på: en Volvo 60 S diesel, årsmodell 2005. Här handlar det
inte om att försöka bevisa något, utan om den egna säkerheten.
När motorhuven är tillräckligt stark och stor får man en känsla av säkerhet.
Jag bytte min Peugeot mot den här just med tanke på älgfaran.
För Hyvönen är det ingenting nytt att ligga på landsvägen. Förra gången han
arbetade borta var för tjugo år sedan.
Länge arbetade jag i hemknutarna men nu finns där inga jobb. Helt uteslutet
är det inte att jag lämnar den här platsen när våren och sommaren kommer. Om jag
alltså lyckas få jobb i Åbotrakten. Det hoppas också min hustru. Hon har svårt att
fatta varför jag måste vara borta i veckorna.
Men mycket beror ju också på hur arbetsförhållandena utvecklas här. Tidvis
verkar det som om det fanns en oöverstiglig barriär mellan den finska arbetaren och den
franska arbetskulturen. Och det blir inte bättre av att man ska försöka lösa
konflikterna på engelska.
Tvåskiftsjobb ändrar tidtabellen
För timmerman Kai Riskula, 56 är det vardag med arbetsuppdrag på annan ort. Före
Olkiluoto arbetade han i veckorna i huvudstadsregionen och körde dit från Östermark,
440 kilometer därifrån. Det här pågick ett tiotal år.
Särskilt om man kör allena blir resorna tunga. Det var en orsak till att jag
sökte mig hit på jobb, arbetsresan halverades. Ibland när jag kommer fram hit slår det
mig att jag kunde ha lika mycket väg framför mig.
Men den kortare arbetsresan har sitt pris. Lönenivån i Helsingfors var en helt annan,
likaså ersättningarna.
En arbetsgivare betalade t.o.m. lön för arbetsresan, tolv timmar varannan
vecka. Här vågar man inte ens drömma om något sådant.
För den som bor i Östermark är långa arbetsresor naturliga. Det finns bara inga
jobb där.
I något skede funderade frun och jag på att flytta söderut. Nu på äldre dar
har vi spolat tanken och dessutom: vem skulle köpa vårt hus? Det gäller att hålla ut
ännu några år, så lugnar det sig säkert med tiden.
Riskula kör med en stor Mercedes.
I den här åldern måste nog en man ha en riktig bil.
För Riskula var paketbil ett måste, då han transporterade sina egna verktyg till
byggena i Helsingfors. Nu räcker det att ta med sig ombyteskläder.
Det är strängt förbjudet att ha med sig egna verktyg här. Från Frankrike
kommer det alla slags hackor och sågar och någonting som liknar en hammare. Cirkelsågen
tycks vara okänd för dem. Armerarna får nöja sig med hovtång.
Kärnkraftsbygget i Olkiluoto ligger långt efter i tidtabellen. Därför inför man
två skift inom kort. Det påverkar också arbetsresorna. Varannan vecka kommer bilen att
starta hemåt först vid halvelvasnåret.
Så ställs vi inför den resandes evighetsproblem: hur blir det med skatterna?
Hittills har beskattaren godkänt våra resavdrag. När uppdraget blir
långvarigt är det inte så säkert att det går vägen. Man skulle önska någon slags
säkerhet och konsekvens i den här frågan. Åtminstone borde man få slippa den
retroaktiva beskattningen.
MARTTI SUURINIEMI
Översättning: ASTRID NIKULA