Man borde mäta inte bara produktiviteten utan också kvalitet och
effektivitet för av dessa tre får man företagets operativa parametrar. Regeln är att
man skall mäta produktivitet, kvalitet och effektivitet samtidigt och då bör man mäta
också resultaten av företagets satsningar på hälsa, säger ekonomie doktorn, docent Paula
Liukkonen på Stockholms universitet.
På 1960-talet gick det an att höja produktiviteten genom att ta ut mera effekt av
maskiner och människor men på 2000-talet måste man använda en bredare måttstock, där
personalens ork och kundernas och investerarnas tillfredsställelse förenas, säger
Liukkonen. Utan en personal som mår bra har man heller inte nöjda kunder.
Den breda uppföljningen av verksamheten som Liukkonen lanserar innebär att man inte
mäter uteslutande produktionens resultat utan också vad som finns där före resultatet.
Företagets funktionsduglighet skall mätas med både ekonomiska och
funktionella mått. Företaget måste känna till hur många och hurudana arbetstagare det
har, hur gamla de är, vilket skick de är i. Också pensioneringen måste följas upp.
Inte är det ju vare sig effektivt eller produktivt om en kompetent personal slits slut i
arbetslivet och tvingas gå i pension vid 57-års ålder, konstaterar Liukkonen.
Penningen talar
Produktivitetens samtliga delområden går att mäta, men de går också att omvandla i
reda pengar. Liukkonen säger att upp till hälften av sjukfrånvaron, eller åtminstone
en tredjedel, beror på själva organisationen. När man med andra ord mäter
produktiviteten borde man också utreda vad det är som gör folk sjuka och rätta till de
olägenheter man finner.
Bemanningen borde vara i balans. Frånvaro finns det alltid och det borde finnas
ersättande arbetskraft. Om företaget ständigt använder snuttarbetare som inhoppare
för dem som är frånvarande binder det företagets förvaltning och blir verkligt dyrt.
Att utgå ifrån en större fast bemanning skulle också höja totalproduktiviteten,
säger Liukkonen.
Undersökningar visar att företag som har ett gott anseende när det gäller
personalens hälsa också ligger bättre till på aktiemarknaden. Man har undersökt detta
i amerikanska företag, men Liukkonen skulle gärna också ta en titt på vad som finns
bakom några finländska börsbolags aktieframgångar.
På kort tid kan man få kurserna att stiga genom att sanera bort folk, men med
det kommer man inte långt. En etisk investerare dryftar noggrant var han placerar sina
pengar och hur man kan få kurserna att stå still ett ögonblick, säger Liukkonen.
Information skall spridas
Man mäter flitigt produktiviteten i vårt land och det är allmänt känt att Finland
är i världstopp när det gäller produktivitetsutveckling. Liukkonen varnar för att
produktivitetsutvecklingen kan bli kortvarig, om man inte tar med den sinande resursen,
människan i beräkningen. Sedan recessionen har finländarna med hopbitna tänder tänjt
sina egna resurser till bristningsgränsen, vilket också har tagit uttryck i vantrivsel
på arbetsplatserna. Man kan anta att folk arbetar sjuka av rädsla för att förlora
jobbet. I Sverige har man redan myntat begreppet sjuknärvaro.
Var och en vet att en halvfrisk människa inte orkar ge sitt allt, påpekar
Liukkonen.
Statistikcentralen, arbetsministeriet och arbetsgivarcentralen spottar på löpande
band ut siffror om hur produktiviteten och sjukfrånvaron utvecklas. Man sätter igång
med produktivitetstalkon och gör upp nationella produktivitetsprogram. Enligt Liukkonen
avslöjar makromätarna emellertid inte hela sanningen, utan varje företag skall själv
följa med produktivitetens delfaktorer och också gripa tag i problem där man upptäcker
sådana.
Vi har massvis med information, men den når inte ända till arbetsplatserna.
Företagshälsovårdarna lyckas inte slå fram kalla fakta om hur hälsa och välfärd
ökar produktiviteten eller hur bristande motivation och sjuklighet får vinsten att rinna
ut i sanden. Visst vet alla att sjukfrånvaro och förtida pensionering kostar, men man
lyckas inte se sambanden mellan orsak och verkan, hur det påverkar det produktiva
arbetet. De har blivit katastrofmätare som man tar till när något redan har hänt.
Liukkonen säger att det vore viktigt att man använder mätarna för att visa upp goda
saker, såsom hur en alert och kompetent arbetsgemenskap påverkar produktivitetstalen,
arbetsförmögenhetsindexets betydelse för företagets resultat och sambandet mellan en
balanserad bemanning och ökad produktion.
I Sverige går arbetarna ett par år senare i pension än finländarna gör. Liukkonen
tror att det bl.a. beror på att den svenska ledarkulturen är mer diskuterande än i
Finland där beordrandet fortfarande är det vanliga.
I Sverige har forskarna kontakt med arbetsplatserna, i Finland är avståndet
mellan universiteten och fabriksgolvet tydligen längre.
LEENA SERETIN
Översättning ASTRID NIKULA
Produktivitet mäter man som
relationen mellan insats och avkastning. Effektivitetstalen får man genom att mäta hur
företaget med sina insatser lyckas uppnå de mål som man har ställt upp för
verksamheten. Om man inte har definierat mätbara målsättningar kan man inte heller tala
om att analysera effektiviteten.
Nöjda kunder är kanske effektivitetens viktigaste kriterium. Det finns inga nöjda
kunder om det inte finns nöjda arbetstagare. Man har undersökt sambandet mellan nöjda
kunder och företagets marknadsvärde. Ett företag, vars egendom är tio miljarder euro,
höjer sitt marknadsvärde med 270 miljoner euro för varje extra kundnöjdhetsprocent
(Fornell, 2006).
Genom företagshälsovårdens insatser kan man påverka företagets realprocesser, som
beskriver hur pengarna används för inköp av produktionsfaktorer såsom råvara och
arbetskraft och hur man skapar produkter som företaget får intäkter av.
Genom hälsosatsningar minskar man sjukfrånvaron och garanterar en fungerande
bemanning. Nästan allt företagshälsoarbete, om det så är förebyggande eller
vårdande, inverkar på hur realprocesserna kan drivas igenom. Inverkan på
penningprocessen bokförs antingen som ökad avkastning eller ökade kostnader.
Källa: Paula Liukkonen,
Työhyvinvoinnin mittarit.
Menetelmät, eurot, päätelmät.
Talentum 2006