Staten tacklar produktivitetsproblematiken ur helt galen
ända. Först vill man reducera personalstyrkan och först därefter vill man se hur
produktiviteten har förbättrats. En ökad produktivitet borde synas som bättre service
och bättre kvalitet på servicen. Sådant åstadkommer man inte genom att minska antalet
anställda.
Vingisaar betonar att tjänster och personal borde dimensioneras på en sådan nivå
och enligt en sådan tidtabell, att den nivå, kvalitet och tillgänglighet som riksdagen
har slagit fast för servicen kan tryggas med rimlig belastning och bibehållen
arbetshälsa. De definitioner som ekonomiskpolitiska ministerutskottet gjorde i december
var ett steg i rätt riktning, frånsett rekommendationerna för personalminskning, säger
Vingisaar. Vingisaar själv har en sista dust framför sig innan han själv går i
pension: att få med en text i budgetramarna som tar hänsyn till personalen, ytterligare
samma sak i det kommande regeringsprogrammet och igen en gång i budgetramarna
Alltför kraftig minskning
Enligt JHL:s analyser är de planerade nedskärningarna helt otänkbara att genomföra,
åtminstone enligt den planerade tidtabellen.
I de summariska nedskärningarna har man överhuvudtaget inte beaktat vilka nya
uppgifter lagstiftningen beordrar inom t.ex. fångvården. Där pressas arbetarna redan nu
till sitt yttersta, samtidigt som det finns uttalade krav på att minska personalen.
Inte heller inom försvaret, rättsväsendet, utbildningssektorn, polisen eller
räddnings- och gränsbevakningsverksamheterna finns det, enligt Vingisaar många
möjligheter att minska personalen.
Också i övrigt menar han att man borde ha närmat sig problematiken på ett helt
annat sätt. Först borde man ha ställt upp tydliga målsättningar för produktiviteten
och i samarbete med personalen definiera hur man skulle uppnå dessa. När det då hade
stått klart vad man t.ex. kunde rationalisera med hjälp av datateknik, skulle man ha
dimensionerat personalen enligt det verkliga behovet.
Personalplaneringen haltar
JHL-chefen Jaan Vingisaar ger inte statens personalplanering något gott betyg, snarare
vill han tala om planlöshet. Genom produktivitetsprogrammet har man ställt ämbetsverken
över ända och gjort personalen missnöjd. Ytterligare slår statens
regionaliseringsprogram hårt mot arbetstagarna. Enligt Vingisaar borde regionaliseringen
handla om nya funktioner. Att flytta existerande ämbetsverk skapar dubbla utgifter,
eftersom alla arbetstagare inte kan flytta med sina ämbetsverk, trots att det förefaller
möjligt om man ser till blotta skrivbordsskisserna.
Rent allmänt förefaller det som om produktivitetsprogrammets innehåll är skapat i
byråkratins bastioner, fjärran ifrån verkligheten på arbetsplatserna.
Om Vingisaar hade fått råda, skulle man först ha förkovrat personalen i dess
kompetens, motiverat arbetstagarna, utvecklat arbetsplatserna och samverkan mellan dem och
skapat ett sporrande lönesystem. Produktivitetsfördelar får man också genom att
effektivare utnyttja datatekniken och utveckla statens anskaffningsrutiner. Att däremot
öka andelen köptjänster, bilda affärsverk eller bolagisera verksamheterna leder
knappast till en ökad totalproduktivitet.
AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA