. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (1627 bytes)

Päivi — fackavdelningsordförande
med trygghetsönskan

"Jag tycker att det är viktigt att människor kan trivas bättre på sitt jobb. Man kan se det som en dröm att få uppnå ett tillstånd av säkerhet, – Solidaritet behövs i vårt självcentrerade samhälle, säger Päivi Arhenius, som också sitter i i FFC:s fullmäktige och PAM:s styrelse. Foto: JANNE RUOTSALAINENvilket är en förutsättning också för ökad arbetstrivsel. Det som kan åstadkomma ett tillstånd av säkerhet är avtalssystemet på trepartsbasis och solidaritet.

Ett tillstånd av säkerhet innebär att människan får sin utkomst av arbetet, att ett arbete är tillräckligt för att hon skall reda sig också ekonomiskt. Om då inte det nuvarande arbetet ger utkomst i framtiden skall det då finnas ett annat arbete som gör det, som arbetstagaren ekonomiskt tryggt kan utbilda sig för. Omställningsskyddet ger inte ensamt arbetstagaren en känsla av trygghet, så skyddet måste utvecklas.

Arbetstrivseln kan man öka genom att dimensionera arbetsuppgifterna rättvist. I dag är många arbetstagare alltför tungt belastade och tvingas arbeta som galningar.

Själv har jag mitt "drömjobb", som försäljare i en butik, men redan under min tid i arbetslivet har arbetet förändrats. Självbetjäningsgraden ökar, men ändå kommer vi inom kundbetjäningen att behöva folk också i framtiden, om också på annat sätt än i dag. Vi måste alltså vara psykiskt bättre förberedda för förändringar. Det igen går betydligt lättare om det råder ett tillstånd av säkerhet i arbetslivet.

Jag betraktar avtalssystemet på trepartsbasis som ett ypperligt instrument för att uppnå ett tillstånd av säkerhet. Systemet är ett absolut måste, för att bygga trygghetsnät.

För att uppnå ett tillstånd av säkerhet krävs det solidaritet. Solidaritet är det instrument som krävs för att människor skall känna samhörighet och sträva efter gemensamma mål. Flertalet av arbetstagarna behöver nu och i framtiden vissa grundläggande villkor och stöd. Det betyder att solidariteten är ett nödvändigt element i vårt allt mer självcentrerade samhälle. Att förstå detta är ytterst viktigt också för FFC i framtiden och det är definitivt värt att sträva till."

Päivi Arhenius, 33, försäljare på Sokos i Tammerfors,
vice ordförande för Finlands största fackavdelning Pamina 003
och för FFC:s lokalorganisation i Tammerfors.

Aino Pietarinen satte Päivis tankar till pappers.
Janne Ruotsalainen fotade.

Löntagaren 29.3.2007 nr 3/07

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)