. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (1627 bytes)

Ronny — finlandssvensk förtroendeman
med framtidsdrömmar

"Vi arbetstagare måste få chans att påverka vårt jobb mer, så vi kan känna oss motiverade, nöjda och stolta.

– Problemlösare som uppfinnarduon Frej och Sören platsade nog väl också vid förhandlingsbordet, funderar Ronny Norrgård som själv spelat Frej i många år. Duon har sin förebild i rikssvenska TV-hitten "Roy och Roger har en mack ihop". Foto: ESA MELAMETSÄJust önskan att påverka besluten i arbetslivet gör att jag vill jobba fackligt. På Mirka diskuterar vi mycket, frågorna förs via förtroendemännen till samarbetskommittén. Vi är rätt bra på att lösa problem, och förhandlingsviljan har ökat också på andra sidan bordet.

Arbetsgivaren ska satsa rejält på arbetstagarna. Om arbetarna mår bra, mår också företaget bra. Hos oss mår vi bra av att se varandra också utanför jobbet. Att alla startar från pole position då vi kör go cart på våra årliga må-bra-dagar stärker samhörigheten.

Jag tror vi skulle få fler med också i det fackliga arbetet, om vi höll möten på mer inspirerande ställen. Att efter en tung arbetsdag mötas av trötta nunor i en trist, kanske kall möteslokal, ger definitivt inte mersmak.

Lokala avtal ska vi skynda långsamt med. Trepartsbasis ger större trygghet. Men jag bygger ut min verktygsback på en svensk förtroendemannakurs på Åland i höst. Facket borde satsa mer på det svenska överlag.

Skräckexempel som Perlos oroar. Det är alltför lätt för företag att åka på enkelbiljett till Kina. Företagen måste fås att känna mer ansvar för arbetstagarna, inte ha bara miljonvinster i kikaren. Sälj koncept och support, så överlever ni nog här hemma.

Men om företag flyttar ut, bör facket lösa egen biljett och övervaka hur de finländska företagen beter sig mot sina arbetare utomlands.

Billig utländsk konkurrens gör att företagen tvingas skruva upp takten. Väggen börjar komma emot för oss arbetare. Maskinerna måste utvecklas. Vi arbetare håller inte, det syns i sjukfrånvarosiffrorna.

Facket kunde också kräva kortare arbetstid, men med samma lön. En 6-timmarsarbetsdag i treskiftsjobb skulle ge en arbetare till per skift, och öka produktionen.

Kortare arbetstid skulle ge oss mer tid för familjen. Familjen bör ha högsta prioritet. Fungerar det privata, mår också vi arbetare bättre. Då kan vi ge mer i det som är nästviktigast i livet, i jobbet."

Ronny Norrgård, 29, processkötare i tio år
och sedan årsskiftet huvudförtroendeman
på slipprodukttillverkaren Mirkas fabrik i Jeppo.
Sitter i stadsfullmäktige i Nykarleby,
spelar revy i Jeppo och kan snart beskådas
på film som poliskommissarie i Colorado Avenue.

Ingegerd Ekstrand plitade ned Ronny Norrgårds dröm.
Esa Melametsä fotade.

Löntagaren 29.3.2007 nr 3/07

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)