Revolutionära maktbudskap och kraftbesked förvandlas till mildare
varianter av protest och motstånd mot klassamhället. Musikkulturen förvandlades från
att ha varit en ren vuxenangelägenhet och till stora delar avantgarde till att bli en
stor, viktig sak för ungdomar ur alla klasser. Den historiska betydelsen av detta har
ännu inte till fullo uppskattats.
Pop/rockband, balladskrivare och sångare blev den nya tidens folkhjältar vid sidan av
de gamla, film- och idrottsstjärnorna, konstnärerna och monarkerna. De blev
följaktligen också en integrerad del av den nya tidens arbetarkultur.
Pete Seeger, Elvis Presley, Beatles, Bob Dylan, Rolling Stones, Joan Baez, Johnny Cash,
Cornelis, Fred Åkerström, Hoola Bandoola Band, Hector, M.A. Numminen, Irwin Goodman för
att bara nämna några. En del var världsbekanta medan andra var mera lokala förmågor.
Alla gjorde inte medvetet arbetar- eller protestmusik, men många gjorde det. Alla var
inte från arbetarbakgrund, men många var det. Alla hade inte erfarenhet av fattigdom och
social misär, men många hade det. Några hade nått botten och kommit upp, en av dem var
Johnny Cash, som tilltalade alla samhällskategorier med sin råa och enkla men melodiskt
välklingande countrysång.
De elektroniska medierna påbörjade sitt triumftåg. Radiostationer hade förstås
funnits redan länge, men ... Politiska tal, klassiska symfonier och dixie i all ära, men
när låtar som Rock Around the Clock, Heartbreak Hotel och lite senare A Hard Days Night
eller Satisfaction började ljuda i etern eller snurra på skivtallriken och hördes för
första gången av tidens ungdom må det ha varit som att få ett bedövande klubbslag!
Mikael Niemi beskriver känslan i sin förträffligt underhållande bok
"Populärmusik från Vittula", som redan nått nästan kultstatus.
Etermedierna och den därtill hörande allt bättre tillgången till musiken gjorde att
musikerna påverkade varandra, kopierades, imiterades och utgjorde grunden för mycket av
det som ungdomen sysslar med i musikväg idag. I den spirande välfärdsstaten försågs
ungdomarna, för kanske den första gången i världshistorien, med egna resurser i form
av tid och pengar, anspråkslösa förvisso, men dock. Källarbanden vad är mera
arbetarkultur än det?
Som extra bonus får folkmusiken, särskilt den upprockade och svängiga varianten, ett
uppsving. En stor andel och förtjänst i detta hade den irländska folkmusiken med sina
rebelliska och balladbetonade utvikningar. The Dubliners gjorde förvisso karriär i
skuggan av beatlarna och stonesarna, men de gjorde det själva, och i sin egen stil som
också fick en uppsjö av fans, kopiatorer och imitatörer över hela världen att vakna
till liv.
Konstnären Andy Warhol, han med konservburkarna och Marilynbilderna, proklamerade den
nya tidens mediekoncept alla kommer att bli världsberömda under ett kort
ögonblick. Alla klarade emellertid inte av den nya berömmelsen. De gör det inte en dag
som är. Inte ens de som är födda till berömmelse. Kvällstidningarna är fulla med
exempel, så de behöver inte upprepas.
Ett tragiskt exempel på berömmelsens risker var på sin tid just Johnny Cash som
från att ha gjort en kometkarriär var på god väg att halka ner i knarkdiket men som
räddades i sista stund av sin älskade June Carter. I filmen om Johnny Cash säger June
Carter att Johnny sjunger "stadigt som ett tåg och skarpt som ett rakblad". Det
säger ganska mycket om vad den nya tidens arbetarmusik handlar om. Det är den sortens
frihetsbudskap som går hem hos de flesta av oss nutida åtta-till-fem-knegare, även om
vi inte längre skulle hysa någon större utopisk förhoppning eller revolutionärt
patos.
Arbetarledaren och trubaduren Joe Hill och countrysångaren Johnny Cash var från olika
tidsepoker och verkar också annars ganska olika. Men om Joel Emanuel Häggström, alias
Joe Hill hade levat ett knappt sekel senare hade han sannolikt varit en av dem som sjungit
för fångarna i Guantanamo, för soldaterna i världens krig, för de fattiga på
gatorna, och för alla oss fångar i kapitalismens ekorrhjul. Johnny Cash må inte ha
varit någon revolutionär, men vem minns inte hans konsert för fångarna i San Quentin.
Det finns en tråd som binder honom och många av den nya tidens musiker samman med Joe
Hill frihetslängtan.