Men inte heller hon står ovanför lagen, så att säga. I en krönika i
Dagens Nyheter meddelar tv-kritikern Johan Croneman att han fått nog. "Stor
orkester, ovanligt fin scenografi", skriver han om Dabrowskis nya pratprogram.
Samtidigt frågar sig Croneman om någonting (av värde) blir sagt. Inte mycket, lyder
svaret.
Cronemans inlägg är på sätt och vis talande för den svenska kulturjournalistiken.
Vid behov är man redo att kritiskt granska och ifrågasätta även de heliga kossorna.
SVT och dess programpolitik är hela tiden under luppen (till skillnad från våran
Rundradio som kommer undan även med de värsta stolligheterna). Och den minst sagt
livliga debatten som omgett radiokanalen P1 och dess nya, putslustiga, programprofil
resulterade i att högsta kuckut fick ta sitt pick och pack.
När det gäller Radio Svenskfinland diskuterar man varken programinnehåll eller
profil. Allting duger, möjligtvis med undantag för musiken och pauserna. Av pauser,
tystnad, finns det för lite och av musik finns det för mycket. Till saken hör att
allting som inte låter som Sven-Ingvars eller Tove Janzons döms ut som
"hårdrock". (Enligt gängse definition torde alltså även Susan Sonntag, Trio
Saludo och Pappas Eget Band gå omkring med nitar och läderbälte).
Det här gäller i första hand den allmänna "debatten", men tidningarnas
kultursidor är inte mycket bättre. Det är endast i undantagsfall som radio- och
teveprogrammen med en publik som i bästa fall skrivs med sex siffror får
en seriös behandling.
Den biten är reserverad för de sköna konsterna; för poeter med dålig hållning och
ännu sämre upplagor, för missförstådda konstnärsgenier och andra tomtar.
Som en följd av detta är det ingen som ondgör sig över Strömsö (programmet,
strandlinjen är det inget fel på) och dess lömska attacker mot vår grundlagsenliga
rätt att låta bli att pyssla, snickra, inreda och smila upp oss.
Men också finnarna tycker om Strömsö, hör jag någon säga. Än sen då? De dricker
också för mycket, förlorar alltid i hockey, dansar humppa och slår ihjäl varandra med
kökskniv.
Inte ett ord heller om Bettina Sågboms klavertramp i teve. I och för sig fungerar hon
ju i studion. Stämningen är bra och tilltalet är vänligt men rappt. Men när Bettina
lämnar studions trygga miljö till förmån för Borta bra-programmen går det åt
skogen.
När hon ska intervjua Ulf Lundell framstår Bettina S. plötsligt som en dåligt
förberedd tonårsjänta på sitt första uppdrag för skolblaskan. Ingen integritet här
inte, bara fnitter, svammel och pinsamt inställsamma frågor.
Om möjligt ännu värre blir det när hon knackar på hos ambassadör Ole Norrback i
Aten. Det blir inte många ord om ambassadörsrollen, men desto mera hemma hos, vem köper
dina kläder och annat strunt. Jättehejsan och hurjakiva, men får vi gå hem nu?
PRATSHOW
"The Henry Rollins Show", snack och helig vrede, Yle Teema måndagar 23.30
På tal om pratshower med sting finns det all orsak att hålla ett öga på Henry
Rollins. Han är Amerikas svar på Jan Guillou, en tuff jävel (och mångsysslare) som har
mera än sågspån mellan öronen. Så är han ju så förbannad också, inte minst på
det politiska etablissemanget i USA.
RADIO
" Silvermaskinen", 70-talsrock med Michael Cronström som värd, Radio Vega
lördag 22.15
Programmet för dig som lyssnat på vinylskivor, heter det i programförklaringen,
från en tid då ingenting var för hårt, för underligt eller för storhetsvansinnigt.
Och ett program som spelar såväl Steve Miller Band som B-sidor av Deep Purple och
Nazareth kan inte vara helt fel. Encore!
TV-FILM
"Frukost på Tiffanys", Audrey Hepburn som bitterljuv glädjeflicka, Fyran 23/6
Tidens tand har inte gått obemärkt förbi, men Audrey Hepburn är alltid lika
charmig som lantlolla på drift i 50-talets New York. Och då har vi inte sagt ett ord om
Moon River, det kanske främsta av filmmusikaliska örhängen. Från 1961, efter en roman
av Truman Capote.