Exempelvis
beordrar arbetarskyddslagen den byggare som leder eller övervakar en gemensam arbetsplats
att med hot om vite säkerställa att varenda en som arbetar på bygget bär en synlig
bildförsedd id-bricka när han rör sig på arbetsplatsen.
Åklagarna har i flera fall konstaterat att det är ett så obetydligt brott att
inte bära id-brickan att man inte vill väcka åtal, ondgör sig Harjuniemi.
Han tycker att lagen om beställarens ansvar är bra och nödvändig. Bättre vore det
emellertid om lagen skulle ge beställaren ansvaret för hela underleverantörskedjan.
I nuläget är underleverantörerna längst ner i kedjan ofta helt okända.
På Byggnadsförbundet har man uppskattat att den grå ekonomin kanaliserar flera
miljarder euro förbi landets bruttonationalprodukt.
I förhållande till det är resurserna för övervakning obetydliga.
Myndighetssamarbetet har ökat under de senaste åren, men informationsutbytet mellan
olika myndigheter, såsom skatteverket, polisen och arbetarskyddsdistrikten borde också
ökas.
Staten har bekämpat den grå ekonomin sedan 1994. Statens nya program omfattar
perioden 20062009. Syftet med programmet är bl.a. att fördjupa
myndighetssamarbetet, förhindra skattefusk och öka företagsverksamhetens transparens.
Nylands arbetarskyddsdistrikt inleder som bäst ett projekt för att effektivera
övervakningen på byggen. Man planerar att i samarbete mellan utlänningsinspektionen,
beställaransvarsinspektionen och byggnadsbranschinspektören göra oanmälda tillslag på
byggena.
Byggnadsförbundet har i flera år samarbetat med branschens arbetsgivarförbund för
att bekämpa den grå ekonomin. Harjuniemi anser att samarbetet kan stå som modell också
för andra branscher.
Tyvärr förhåller sig Finlands Näringsliv EK njuggt till övervakningen,
konstaterar Harjuniemi.