Jag läste häromdan en bok som går under
namnet Hotel California. Det finns en skiva med samma namn, signerad The Eagles, och
faktiskt finns herrarna Frey, Henley & Co. med på ett hörn.
Boken handlar om musikscenen på den amerikanska västkusten under en tioårsperiod som
börjar i mitten av 1960-talet, en tid när folkrocken var stor. Det är en ohyggligt
välskriven sak som skildrar utvecklingen från det flummiga 60-talet till det mera
cyniska 70-talet då pengarna och försäljningsframgångarna blir allt viktigare.
Den gemensamma nämnaren här är drogerna, sexet och ond bråd död. Men författaren
Barney Hoskins hittar också många försonande drag, inte minst på det musikaliska
planet. Det här var ju en era när artisterna fick tid att utvecklas, att hitta sin grej.
Men det var då det. "The Age of Aquarius" har för länge sedan övergått i
ett tidevarv av adhd. Nu gäller det att vinna eller försvinna och det går inte att som
tidigare plocka upp oslipade diamanter, flytta in i en studio och vänta på det stora
genombrottet. Som kanske aldrig kommer.
Å andra sidan är ett skivkontrakt inte längre nyckeln till framgång. Det finns
tusen andra vägar, såsom en välbesökt hemsida, smart marknadsföring och en image som
når utöver det här med trasiga jeans, hål på strumporna och dåligt sprithuvud.
I bakgrunden har vi den digitala revolutionen som ju inte endast är av ondo, klart
det. Många talar om en "demokratiseringsprocess", både när det gäller
produktion och distribution.
Följaktligen ska ingen slipsnisse längre komma och säga att Anderssonskans Kalle
inte kan spela hajdare. En skiva ska han också få göra, om än i hemstudion. Och sen
ska hela härligheten ut på MySpace. Madison Square Garden nästa, alternativt byalagets
lillajulsfest.
En annan trend, i kölvattnet av att skivförsäljningen rasar, är att
livespelningarna ökar. I sommar har vi haft besök av såväl Bruce Springsteen som
Madonna och AC/DC. De rullande stenarna har vägarna förbi oftare än recessionen och
även The Eagles knackade på efter att tjommarna legat vid poolen och rullat
tummarna de senaste tjugo åren.
Hurjakiva, visst, om vi bortser från den saftiga räkningen. Samt det faktum att alla
de riktigt stora artisterna, de musikaliska giganterna, kommer att vara pensionerade om
sisådär tjugo år möjligtvis med undantag för Jagger & Richards som lär
harva på för evigt.
Vem eller vilka ska vi då samlas kring? Frågar jag och får svaret att nya förmågor
hela tiden ploppar upp, att undertecknad trillat av lasset för länge sedan. Kanske det,
men hur många av dessa artister hänger med tillräckligt länge för att hinna göra ett
personligt avtryck?
Här kunde man också fråga sig ifall vi verkligen behöver dessa dinosaurier.
Underförstått: vad är det för fel på de musikaliska småföretagen, floran av nytt
och fräscht? Inget, förstås inte, men visst tusan blir det trist utan de kollektiva
symbolerna. För att travestera Lukas Moodyssons film Tillsammans: hellre en gammal goding
tillsammans än en handfull nyheter på egen hand.
KOMEDI
"Ja, herr minister", politisk satir av det giftigare slaget, från 31/8, TV1
Vet inte hur många gånger den brittiska komediserien repriserats, men det
kvittar. Sällan har väl den oheliga alliansen mellan tjänstemän och politiska
beslutsfattare skildrats med samma skärpa som i mötet mellan Pauls Eddingtons
gröngölingsminister och Nigel Hawthornes tjänstemannakucku. Bättre än så här blir
det bara inte, alltid lika roligt.
DRAMA
"Den hårda lagen: London", kvalitetsdramatik i lagens namn, från 6/9 TV1
Med sina 17 säsonger på nacken är snut- och åklagarserien Law & Order
en av de mest långlivade på teve, ett stycke kvalitetsdrama som ynglat av sig ett
flertal spin off-serier. Och nu styr man kosan mot Storbritannien och London.
Skådespelarna, bland dem Bradley Walsh och Jamie Bamber, är relativt okända men det är
texten och lagspelet som avgör.
TV-FILM
"Den svarta nejlikan", diplomatisk ryggrad i fascismens Chile, 2/1 TV1
När Salvador Allende störtades i september 1973 var den svenska diplomaten
Harald Edelstam (Michael Nyqvist) en av de få som ställde sig på barrikaderna. Med
livet som insats gick han in för att rädda vad som rädda kundes. Den engelska
språkdräkten gör sig inte alltid i Ulf Hultbergs och Åsa Faringers spelfilm, men visst
är det här gripande och upprörande stoff.