. vane.jpg (302 bytes)

Mera lockande personalbiljett

pune.gif (67 bytes)  Personalbiljetten har inte uppfyllt de förväntningar man ställde på den, och därför har den inte blivit någon succé. Från årsskiftet ändrade man biljettsystemet, så att det skall locka till användning. Ändå är hela systemet fortfarande komplicerat. Den enskilda arbetstagaren har svårt att lyckas se den eventuella nyttan med biljetten.

FFC tycker att personalbiljetten är bra i de fall att biljetten ges som ett lönetillägg som inte påverkar själva penninglönen.

– Avsikten med en personalbiljett är att öka bruket av kollektivtrafik. Biljetten kan också motiveras med att i dagens läge bara en del av löntagarna får något reseavdrag i beskattningen överhuvudtaget, då självrisken är hela 600 euro, säger ekonom Helena Pentti på FFC.

Personalbiljetten blev från och med året en skattefri inkomst upp till 300 euro medan den överstigande delen är skattepliktig upp till 600 euro. Biljetten är åter skattefri från 600 euro upp till 3 000. En helt skattefri personalbiljett för högst 300 euro förutsätter ingen utredning av resekostnaderna mellan hemmet och arbetsplatsen.

För själva arbetstagaren förknippas ändå personalbiljetten med en rad problem. De skattefria förmånerna är orättvisa om de är olika för olika löntagargrupper. Långt ifrån alla löntagare har möjlighet att använda kollektivtrafik för sina resor till och från arbetet, påpekar Helena Pentti.

Särskilt problematisk är biljetten i sådana fall att penninglönen sänks då personalbiljetten tas i bruk. Om arbetsgivaren föreslår att en personalbiljett värd maximibeloppet 3 000 euro skall ges som en del av lönen, innebär det att penninglönen minskar med 3 000 euro.

– I sådana fall är det skäl för arbetstagaren att verkligen ifrågasätta om det är värt att ta emot biljetten, säger Helena Pentti.

Trots att en sänkning av penninglönen sänker skatterna, innebär en förlust av personalbiljetten för sin del att beskattningen skärps nästan lika mycket. En sänkt penninglön kan också minska semesterpenningen betydligt. Dessutom minskar pensionslönen liksom sjuk- och andra dagpenningar. Att som helhet analysera den vinst och förlust som biljetten medför kan vara ytterst besvärligt.

– För arbetsgivaren kan det däremot vara frestande att erbjuda en personalbiljett mot motsvarande sänkt lön, eftersom arbetskraftskostnaderna på grund av de minskade sidokostnaderna minskar mer, än vad biljetten kostar, påpekar Helena Pentti.

PIRJO PAJUNEN

Löntagaren 28.1.2010 nr 1/10

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)