FFC vill nu ha besked om vad som ändrats sedan dess. De svenska
medlemmarna som då uppgick till 44 000 får också nu särfrågor att
besvarar. Vad har skett rent språkmässigt hemma, på arbetsplatsen, får de facklig
information på svenska, utnyttjar de det fackliga kursutbudet på svenska och så vidare.
Ombudsman Anita Spring, som har hand om svenska frågor på FFC, betonar att
resultaten är viktiga inte minst då FFCs kongress vid sin kongress 2011 slår fast
riktlinjerna för följande fem år. I förgrunden står intressebevakningen men också
alla andra delar tas upp.
Vi ville veta hur informationen fungerar på svenska på alla fackliga plan,
också då medlemmarna i förbunden deltar i fackliga evenemang, alltifrån
fackavdelningarna till kurser i FFC:s regi, säger Anita Spring. Hon betonar att detta
gäller också kurser och kontakter till regionbyråer, förbund och centralorganisation.
Får man tillräcklig, skral eller bra information på svenska?
Efter att vi analyserat resultaten delar vi självklart med oss av informationen
till förbunden och grunnar på hur vi här på FFC kan göra för att göra det hela
ännu bättre. Det vi önskar är att få en realistisk bild av läget i dag.
Vik 15-20 minuter
Forskaren Linnea Alho på FFC är den som håller i hela den stora
undersökningen, inklusive den svenska biten. Per post går frågorna traditionellt ut
till ett sampel på 5 000 medlemmar med finska som modersmål.
Vi vill göra ett pilotprojekt på svenska. Det här innebär att varje
svenskspråkig medlem kan gå in på webben och besvara frågorna. Frågorna är i övrigt
de samma som de finska plus då svenska tilläggsfrågor. Totalt tar det uppskattningsvis
1520 minuter att besvara samtliga frågor, tippar Alho.
Mera praktisk information om webbundersökningen ges i nästa nummer av Löntagaren som
kommer ut den 25 februari.