De finländska
löntagarcentralerna är bekymrade över hur det går med det finländska
arbetspensionsskyddet när EU:s nya grundlag träder i kraft. I anslutningsavtalet fick
Finland rätt att sköta det lagstadgade arbetspensionsskyddet också via privata
arbetspensionsföretag som verkar endast i vårt land. FFC, FTFC och Akava betonar att
denna särrättighet i anslutningsavtalet bör konstateras när regeringskonferensen
definierar det finländska avtalets status i förhållande till grundlagen. Det är en
förutsättning för att den finländska socialskyddsmodellen och medborgarnas förtroende
ska kunna bevaras.
Löntagarorganisationerna betraktar utkastet till ny grundlag för EU som en acceptabel
kompromiss. Organisationerna tror att grundlagen förenklar och förtydligar unionens
verksamhet och ökar öppenheten. På denna grund blir det också lättare att agera när
EU expanderar nästa år. Organisationerna välkomna att grundlagen erkänner
arbetsmarknadsorganisationerna roll i EU.
FFC, FTFC och Akava menar att utkastet också innefattar väsentliga frågor för
löntagarna som ännu kräver förbättring. Organisationerna stöder den finska
regeringens arbete för att trygga jämlikheten mellan EU:s medlemsländer, bl.a.
regeringens krav på att alla medlemsländer har en egen ledamot i kommissionen.
Löntagarorganisationerna har överlämnat ett gemensamt utlåtande om
grundlagsutkastet till statsminister Matti Vanhanen.
Enighetskravet problematiskt
Ett av de största problemen är att man inte vill omfatta nyckelområden såsom
beskattning och arbetslivsfrågor i stadgandena om majoritetsbeslut. Organisationerna
befarar att kravet på enighet lätt kan lamslå unionens verksamhet och ytterligare bidra
till att den europeiska skattekonkurrensen ökar. När unionen växer är det ännu
viktigare att skapa miniminivåer som kan hindra en snedvridning av konkurrensen också
när det gäller arbetslivsfrågor.
Löntagarorganisationerna i Finland, såväl som i andra europeiska länder, har
betonat vikten av att den ekonomiska politiken samordnas allt effektivare p.g.a. den
gemensamma penningpolitiken och valutan. FFC, FTFC och Akava anser att
regeringskonferensen borde sträva efter att samordna den ekonomiska politiken ännu mer
än vad som föreslås i utkastet. Också den ekonomiska tillväxten och
sysselsättningspolitiken borde beaktas i unionens ekonomiskpolitiska målsättningar.
Organisationerna föreslår också att Europeiska Centralbanken får ett rådgivande
organ, bestående av arbetsmarknadsparterna.
Gränsöverskridande fackliga rättigheter
FFC, FTFC och Akava anser det viktigt att avtalet om grundläggande rättigheter fogas
som en bindande del till grundlagen. På så sätt definieras EU-medborgarnas och
löntagarnas rättigheter vidare och mer specifikt. Organisationerna konstaterar
emellertid att avtalet fortfarande innehåller onödiga begränsningar, bl.a. när det
gäller arbetslivet och hälsovården och inte heller grundlagsutkastet erkänner fackliga
rättigheter över landsgränserna.
Löntagarorganisationerna menar att grundlagen borde ge de ytterst glest bebodda
områdena i Finland en bestående särställning i förhållande till bl.a.
strukturfonderna. Förhållandena i avfolkningsbygderna är fullt jämförbara med t.ex.
avlägsna öar i vissa medlemsländer som nu föreslås få en särställning i
grundlagen, påpekar organisationerna.
Pensionsskyddet ingen handelsvara
Det finländska arbetspensionssystemet fick särställning i det avtal som stadgade om
Finlands anslutning till EU. Enligt avtalet tillämpas inte EU:s livförsäkringsdirektiv
på APL-försäkringarna. Undantaget har fastställts genom en bestämmelse i direktivet
som skyddar de finländska APL-inrättningarna från konkurrens av utländska bolag. Den
som vill in på den finländska arbetspensionsmarknaden får lov att grunda ett företag i
Finland.
Riksdagens social- och hälsovårdsutskott har redan satt in Finlands regering i
problematiken och föreslagit att undantaget beträffande det finländska
arbetspensionssystemet skrivs in i EU:s nya grundlag.
Det är meningen att allmännyttiga tjänster såsom det finländska pensionsskyddet
ska lämnas utanför EU:s konkurrensregler. Det föreligger emellertid risk för att de
allmännyttiga tjänsterna anses strida mot den fria konkurrensen. Om det uppstår en
konflikt löses den sannolikt i EG-domstolen. Det är ovisst hur domstolen förhåller sig
i saken. Därför vill man eliminera risken genom att få särställningen inskriven i
grundlagen.
PIRJO PAJUNEN
Översättning: ASTRID NIKULA