Vårt gemensamma mål bör vara att stänga Östersjön för
undermåliga fartyg med billig arbetskraft och att bygga upp jämlika avtalsmodeller
baserade på likalönsprincipen för de fartyg som trafikerar här.
Zitting blickade bakåt på åratal år av avvärjningsstrid för att hålla kvar den
finska handelsflottan. Danmarks införande av nettolön ledde till en kedjereaktion i
Sverige och slutligen i Finland, sade han och riktade ett tack till kommunikationsminister
Leena Luhtanen, en gest som hon returnerade med att tacka
arbetsmarknadsorganisationerna för gott samarbete.
Finland är exceptionellt beroende av fungerande sjötransporter, 80 procent av
utrikeshandeln går på köl. Inte utan orsak har Finland kallats EU:s tredje östat, i
dag väl den femte, vid sidan av Storbritannien, Irland, Cypern och Malta, sade ministern.
Klas Valbärj, generalsekreterare för Nordiska Transportarbetarförbundet NTF,
påpekade att alternativen för att få redare att avstå från utflaggning är två, ett
omfattande statsstöd eller att lätta på de fackliga kraven. Ingetdera är särskilt
attraktivt.
Avdelningschef Kirsti Palanko-Laaka, FFC, påpekade att sjöfolket är unikt med
egen lagstiftning, nog så berättigad då förhållandena till sjöss är extraordinära.
Sedan 1980-talet har det pågått en ständig strid om arbetsplatser och
arbetsvillkor, det har gällt utflaggning, bekvämlighetsflagg, parallellregister. FS-U
har ställts med ryggen mot väggen men klarat sig väl.
Mauri Lundén, ordförande för Transportförbundens Fedration, underströk
behovet av ett gemensamt stöd till det förbund och den bransch som hotas av billig
arbetskraft.
Omval men var är kvinnorna
En unikt samstämmig kongress omvalde ordföranden Simo Zitting och utsåg utbildnings-
och socialsekreterare Pekka Teräväinen till ny förbundssekreterare efter
mångårige sekreteraren Erkki Ukkonen som går i pension.
Delegaten Tarja Rännäli efterlyste flera kvinnor såväl i styrelsen som bland
kongressdelegaterna av de 51 delegaterna var endast 11 kvinnor. Förslaget
applåderades men Eija Kiviö, Åland, fortsätter som enda kvinna i styrelsen med Ulla-May
Andersson som suppleant.
Stadgarna ändrades så att medlemmarna är direkta medlemmar i förbundet, inte via
sina avdelningar som hittills. Vilken avdelning som tar emot de utländska medlemmarna på
finländska fartyg blev öppet.
Avtalssekreterare Klaus Lust visade med grafikens hjälp att
garantilönesystemet tycks ha jämnat ut löneutvecklingen något på passagerarfartygen.
Något som fick Viking Lines huvudförtroendeman Christer Donner att
efterlysa en mer tillförlitlig lönestatistik vid höstens förhandlingar.
FS-U går in för att ersätta termen blandbesättning med termen billig arbetskraft.
Enigheten sträckte sig också till motionerna och behovet av att bl.a. trygga
sjöarbetsplatserna och öka arbetssäkerheten.
Arbetsgivarna bör ta sitt samhällsansvar
I sin resolution underströk Sjömans-Unionen sin vilja till konstruktiv dialog med
arbetsgivarparten, förutsatt att denna visar sig pålitlig och följer ingångna avtal.
Också rederierna måste nu ta sitt samhällsansvar och se till att de finländska
arbetsplatserna tryggas.
Östersjösamarbetet bör leda fram till jämlika kollektivavtal på fartyg som
trafikerar där, ansåg kongressen, och hänvisade till avtalen av ny typ på grekiska
Superfast Ferries fartyg och på Finnjet. På sikt vill FS-U se en gemensam
takorganisation på Östersjön.
Vice ordföranden Tomas Abrahamsson från svenska transportfacket SEKO sade i en
kommentar till Löntagaren att EU-utvidgningen tvingar de nordiska facken att av ren
självbevarelsedrift idka ett tätare samarbete med de nya EU-länderna.
Men vi ska inte sänka vår standard utan hjälpa dem att höja sin, sade han
och pekade på samarbetet som redan finns i NTF och i den baltiska kommittén under
europeiska ETF.
I slutändan blir det nödvändigt att fundera på gemensamma kollektivavtal
för hela Östersjön men dit är vägen lång. Och då kan en speciell takorganisation
behövas.
INGEGERD EKSTRAND