Så summerar Tytti Uljala erfarenheterna av samgången med
Metallarbetarförbundet. Uljala var tidigare medlem i Bil- och maskinhandelns union BMU.
Förbundet gick samman med Metall sommaren 2003.
Tytti Uljala var, som medlem i BMU:s styrelse, aktivt med och jobbade för fusionen.
Hon menar att beslutet var riktigt.
Fusionsprocessen varade länge, hela 90-talet sökte vi en
kompanjon. Bl.a. FTFC-anslutna Tjänstemannaunionen friade till oss. Till Metalls fördel
talade det faktum att bil- och maskinverkstädernas arbetstagare redan är medlemmar i
Metall. Också det vägde tungt att BMU redan var medlem i FFC, säger Uljala.
Bil- och maskinförsäljarna var tidigare, och under annat namn, medlemsförbund i TOC.
Efter TOC:s fall flyttade förbundet till FFC. Före fusionen med Metall hade förbundet
3 800 medlemmar.
Trots den långa förberedelsetiden gick inte beslutet om fusion igenom i BMU:s
beslutande organ med en gång.
Tills sist var ändå alla ense om att fusionen var en bra sak. Ett litet
förbund, i vars avtalsbransch organisationsgraden lämnar en del övrigt att önska, är
svagt i avtalsförhandlingar. Ett stort och starkt förbund innebär trygghet för
medlemmarna, motiverar Uljala.
BMU organiserade före fusionen omkring 50 procent av dem som arbetar i branschen. Ett
problem var just att medlemskurvan pekade brant neråt under hela tiden efter den
ekonomiska recessionen.
Gemensamt kollektivavtal
BMU representerade dem som arbetar inom bil- och maskinhandeln och inom
reservdelshandeln. Tytti Uljala har arbetat 30 år i branschen, de senaste tio i ett
företag som importerar bildäck. Branschens arbetsgivarförbund är Bilbranschens
Centralförbund som inte är medlem i arbetsgivarorganisationen EK.
Uljala säger att en ytterst stor fördel av samgången med Metall är det att
verkstadsarbetarna och försäljarna i bilbranschen i framtiden kommer att ha gemensamt
kollektivavtal. Det underlättar intressebevakningen avsevärt.
Inom BMU:s förvaltning var man extra spänd på hur bilförsäljarna, som ofta
betraktar sig som tjänstemän, skulle reagera på samgången med Metall.
Vi har knappt alls hört någon kritik och det är bara enstaka medlemmar som
har lämnat förbundet pga. fusionen. Mer kritik väckte det att medlemsavgiften steg,
minns Uljala.
Hon säger att de tidigare BMU-arna är nöjda med Metalls intressebevakning.
Irritation väcker närmast Metall starka vänsterimage och det att partipolitiken får
avspegla sig på förbundets verksamhet.
Flexibilitet fördel
Tytti Uljala är numera aktiv i sin egen fackavdelning och med i FFC:s
lokalorganisation i Vanda. Frågan om vilka förändringar samgången med Metall innebar
för den fackliga verksamheten får henne fundersam.
Inom Metall påför man fackavdelningarna många sådana uppgifter som
förbundets personal tog hand om i BMU. Metalls organisations är tung och ganska
byråkratisk. Många saker sköts på ett mer ålderdomligt sätt än vad MBU gjorde,
säger Uljala.
Bil- och maskinverkstädernas metallare har tagit väl emot MBU-arna.
Verkstädernas karlar har varit speciellt glada över att det i och med BMU-arna
kom med också kvinnor i branschens fackliga verksamhet.
PIRJO PAJUNEN
Metallarbetarförbundet är
tredje i storleksordningen av FFC:s medlemsförbund med sina nästan 170 000
medlemmar. Åttio procent av medlemmarna är män. Förbundet förhandlar om många olika
kollektivavtal och representerar i dagens läge ytterst olika slags branscher och
arbetstagare på arbetsplatserna.
Metallindustrins kollektivavtal är det största och det gäller dem som arbetar i
metallvaru-, elektronik- och elindustrin. Kollektivavtalet som ingås med
Teknologiindustrin, gäller merparten, dvs. 153 000 av förbundets medlemmar.
Inom arbetsgivarlägret är Teknologiindustrin rf ett allt populärare förbund. Allt
fler industriarbetsgivare överväger att bli medlem i Teknologiindustri rf, och då ökar
också trycket på att börja följa metallindustrins kollektivavtal på arbetsplatserna.
Det förebådar kommande organisatoriska gränsstrider mellan FFC:s industriförbund.
Stor och manlig
Metalls image är traditionellt mycket manlig: den första associationen är en
(manlig) arbetare i blåställ. I och med att elektronikindustrin har vuxit har förbundet
ändå fått ett större inslag av kvinnlighet och en del av blåställen har bytts ut mot
vita rockar och skyddshättor. Av förbundets medlemmar arbetar 1415 000 inom
elektronikindustrin.
BMU-arna har så bidragit med ytterligare en färg till förbundets image. Den slipade
bilförsäljaren rimmar inte särskilt väl med bilden av en traditionell metallare. I
synnerhet som allt fler bilförsäljare idag är propra, välklädda damer.