Smidigt snor han ihop topparna med ett snöre, plockar
ihop tre bruna vidjor och börjar trä dem mellan de meterlånga gröna till en stabil
nedre kan i den blivande blomsterkonen.
Två över, en under, förklarar Toivanen och skarvar lite omlott med topp mot
topp, och rot mot rot. Han trär snabbt in de oskalade vidjorna i en spiral upp mot konens
topp.
Just de här videknippena har sin speciella historia. En okänd givare lämnade dem
utanför Sokevas dörr samma morgon.
De blomsterkoner Toivanen gör av vildvinet säljer han inte, utan skänker till
vänner och bekanta.
Vildvide har egenskaper som jag inte känner så väl till, dessutom är det
inte skördat vid rätt tid. Men det är roligt att ibland kunna göra något för sitt
eget höga nöjes skull. Dessutom gillar jag att arbete med vide, det är naturnära,
inhemskt, från närmiljön.
För Seppo Toivanen, född i Suomussalmi, i ödemarken i Kajanaland som han själv
säger, är naturen viktig.
Men visst uppskattar jag i lika hög grad att ha spårvagnen invid husknuten
hemma i Helsingfors, skrattar han.
Videgårdar grundas
Prydnadsföremål i vide upplever en renässans. Toivanen tillverkar amplar, skålar,
korgar, kransar och pannunderlag, och funderar på att börja forma djur. Jobb har han så
mycket han hinner med, produkterna formligen rycks ur händerna på honom.
Fingertoppskänslan är stommen i mitt hantverk, synen har jag ingen hjälp av.
Färger ser jag inte, men jag har ledsyn, berättar gravt synskadade Seppo Toivanen, 53.
Sin första kontakt med hantverk i blindskolan i Kuopio där hantverk dominerade
undervisningen på femtiotalet. Samtidigt sades hantverket vara på utdöende.
Men det har ju gått tvärtom. Kanske är det så att vi i vår allt mer
tekniska värld behöver hantverket som motvikt, funderar han.
Det odlade vide Toivanen vanligen använder ligger i blöt i ett kar. Han lyfter upp en
manshög vidja, rullar den runt fingret för att se om den veckolånga blötläggningen
gett det smidighet nog. Nej, den sista spetsen är styv och brister.
Det här videt är oskalat och kräver lång blötläggning, medan skalat vide
blir smidigt på fyra timmar. Vide skall samlas in på hösten, sedan sorteras det enligt
längd och tjocklek, berättar Toivanen.
Oftast är det importvide från Belgien och Spanien som används. I Finland håller
videproduktionen först nu på att starta upp. Själv har Toivanen lärt sig videarbete
på en veckolång kurs på Marjamäki gård i Kangasala där vide odlas, produkter
förädlas och säljs.
Gatukvastar ger brödfödan
Seppo Toivanen är en av de omkring 400 synskadade hantverkare som betjänas av Sokeva
hantverk. De flesta arbetar dock hemma. Toivanen är företagare, sysselsätter endast sig
själv, och hyr en hörna hos Sokeva.
I hallen invid har Sokeva industritillverkning. Där tillverkas penslar och till
exempel de kvastskaft som Toivanen monterar borst på. Borsten är av piessa, importerad
från Sierra Leone.
Gatukvastarna ger mig min huvudsakliga inkomst i dag, men det är en klar
fördel att kunna variera produkterna. Jag flätar också handtag, ben och ryggstöd på
rottingmöbler och reparerar importerade rottingmöbler som inte klarat tidens tand,
säger han och påpekar att inhemska rottingmöbler, ett urgammalt synskadehantverk, inte
lämnats in. Är de kanske så välgjorda, funderar han.
I tio år har Seppo Toivanen pendlat med buss från Helsingfors till jobbet i Korso.
Han stortrivs, men säger att han nog aldrig trodde han skulle bli hantverkare.
Men efter att i tio år jobbat med blindskriftsproduktion på Synskades
Centralförbunds tryckeri var det dags att pröva på något nytt, säger han glatt.
Och snor ihop två "loimi" då fingrarna inte ryms emellan i spiralen. Sist
flätar han ett fantastiskt vackert s.k. japanskt öga, som kröner konen.
INGEGERD EKSTRAND