
Mångsidigheten bäst i hemvårdarens arbete
Förtroende viktigast
Städning
mest efterfrågad
Hemvårdaren Tarja
Lappalainen tömmer tvättmaskinen tillsamman med Teuvo Lahtinen i bykstugan,
som är gemensam för servicehemmet och bostäderna i huset på Skatudden i Helsingfors.
Lahtinen vill vara med och tvätta.
Det är bra, för jag vet ju inte alltid hur man ska göra,
skrattar Tarja Lappalainen och fortsätter med att berätta, att hon en gång hängde våt
tvätt på fel ställe, enligt Teuvo, en gång när det inte fanns tid att torka i
torktumlaren.
Det passar bra att få jobba tillsammans. Vi går ibland
på ärenden tillsammans, till banken eller butiken. Samarbetet löper också bättre ju
mer jag lär mig förstå vad Teuvo menar, för efter en trafikolycka lider han av afasi,
dvs. svårighet att tala.
Lappalainen hjälper till hemma hos Teuvo Lahtinen tre gånger i veckan. När tvätten
är klar ska de laga mat. Bakom de nyligen tvättade fönstren och balkongglasen ser man
Tjärholmen och isbrytarna, som har slagit sommarläger på Skatudden.
Lappalainen har arbetat som hemvårdare i 23 år. Det bästa i jobbet är att det är
mångsidigt, att hon själv kan påverka sitt arbete och att hon inte har någon chef som
vaktar bakom ryggen. Men visst, i hemarbetet är kunden alltid boss.
På morgonen städade jag hemma hos en person som har drabbats av infarkt. Sedan
hjälpte jag ett par som jag besöker två gånger i veckan. Jag har kunder tre eller fyra
dagar i veckan och de bor i Kronohagen eller på Skatudden.
Skatteavdraget har ökat hjälpen i hemmen
VTKL-palvelut Oy, som är ett hemservicebolag som Centralförbundet för de gamlas väl
driver, har hundratalet anställda och har verkat i drygt ett år. Bolagiseringen har inte
förändrat arbetet eller arbetsvillkoren, och det är Tarja Lappalainen, som är
KAT-arnas förtroendeman, glad över. Bolaget erbjuder många slag av hemservice och
hemsjukvård. Kunderna betalar själva, eller så köper kommunen bolagets tjänster.
Hushållsavdraget har nog ökat efterfrågan på våra tjänster. En kund sa att
hon ska försöka få skatteavdraget i förskottsinnehållningen, så har hon nytta av det
själv ifall hon skulle dö, berättar Lappalainen.
VTKL-palvelut erbjuder vilka slags tjänster som helst, vilket är en
konkurrensfördel. Många gamla ogillar att det springer olika människor, sköterskor,
städare eller matleverantörer hos dem. För dem är det lättare om hjälparen alltid
är den samma.
I det här arbetet syns stadens inbesparingar tydligt, liksom att serviceutbudet
har splittrats upp. Staden sköter t.ex. hemstädningen som köptjänst och det innebär
med tvång att det springer olika människor i de gamlas hem. Men många behöver mer
hjälp än de har råd att betala själva.
Ett av problemen i branschen är också att de unga skyr åldringsvården. Hos
oss stannar inte de unga länge, men som motvikt är det många av oss som har varit
länge i branschen. Ändå blir åldringarna bara fler och vårdbehovet ökar. Det här
är med andra ord en bransch där sysselsättningen är garanterad, konstaterar
Lappalainen, vars egen dotter just har blivit färdig närvårdare.
AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Förtroende viktigast
Det finns många aktörer i
hemservicebranschen men det viktigaste av allt är förtroende och en bekant personal. De
här värdena betonas när man arbetar hemma hos någon. I synnerhet i städbranschen har
det kommit in många nya företagare i och med att hushållsavdraget infördes, och kunden
hittar kanske inte alltid just den företagare som kan svara på hans behov. Det här rör
sig också om kundens rättsskydd, säger avtalsfunktionär Ritva Väli-Heikkiä
på KAT.
KAT har ett kollektivavtal för den privata socialservicebranschen, för i huvudsak dem
som arbetar för dylika företag. I avtalet finns en rekommendation om
hemservicearbetarens arbetsvillkor.
Största delen av KAT:s medlemmar inom hemvården är personliga assistenter. En del
arbetar för en kommun och en del för den person de assisterar. KAT organiserar också
dem som ger hemservice för gamla och under de senaste åren har det bildats företag som
producerar stödtjänster, bl.a. måltids- eller städservice.
Väli-Heikkilä säger att det ibland är oklart vilket kollektivavtal som ska
tillämpas. I synnerhet stödtjänsterna kan väl lyda också under Servicefacket.
Städning mest efterfrågad
För nästan hälften av
hemserviceföretagen är städning den mest efterfrågade tjänsten, för en del
företagare är det vårdarbete, att gå ärenden eller laga mat. Kvantitativt är
matlagningen den näst mest efterfrågade serviceformen och därefter att gå ärenden.
På fjärde plats frågar man efter följeslagare vid resor. Av små företagare begär
man tillfällig hjälp med barnpassning, fönstertvätt, bakning, festarrangemang och
gårdsarbeten, framgår det av den finländska landsrapporten i en europeisk rapport om
levnads- och arbetsförhållanden år 2000.
Då arbetsministeriet lät utreda hur hushållsavdraget har påverkat efterfrågan på
tjänster och sysselsättningen trädde renoveringstjänsterna fram som den kvantitativt
största, därefter kom städtjänster, gårds- och trädgårdsarbeten och vårdtjänster.
En utredning som gavs offentlighet nu i vår konstaterar att hushållsavdraget har skapat
en marknad för hemstädning. Städtjänsterna har också en betydande sysselsättande
effekt. T.ex. renoveringarna skulle ha utförts oberoende av avdragsmöjligheten.
Utredningen visar att en ökad efterfrågan på städ- och andra hemtjänster har en
gynnsam effekt också på den strukturella arbetslösheten. På detta vis kan man
sysselsätta människor som annars är svårplacerade på arbetsmarknaden.
Den mängd arbete som hushållsavdraget skapade år 2003 uppskattas till
5 4006 000 mansarbetsår, vilket motsvarar ungefär 8 000
arbetsplatser. När företagen tillfrågades visade det sig att cirka 40 procent av
städarna togs ur arbetslöshetsregistret. Också 2004 skapades nya arbetsplatser,
räknade till 2 000 mansarbetsår.
Det antal människor som utnyttjar hushållsavdraget, avdragets totala belopp och
antalet köpta tjänster har mångdubblats under den tid systemet har funnits. År 2003
använde cirka 120 000 hushåll avdragsmöjligheten. Under de närmaste åren
uppskattar man att vart sjätte hushåll (400 000) utnyttjar möjligheten.
Hushållsavdraget har också minskat svartjobben. Enligt företagarnas egen uppskattning
har svartjobbets relativa andel av hushållens tjänster minskat från 60 procent till en
fjärdedel.
Efterfrågan på städning i hemmen ökar och under de närmaste åren väntas också
efterfrågan på vård- och hälsovårdstjänster i allmänhet öka.
Stora byggnads- eller städföretag erbjuder överhuvudtaget inte hemservicetjänster,
för de tjänster de producerar för andra sektorer är mer lönsamma.
Hemservicetjänsternas prisnivå är också problematisk. De som köper tjänster är inte
beredda att betala ett särskilt högt pris för tjänsterna och många företagare
erbjuder de facto tjänster till ett pris, där man inte har beaktat de anställdas
sjukfrånvaro, semester, personlighetsutveckling eller tillräckligt stora pensioner.
Också försäkringarna måste vara i skick.
Löntagaren 3.6.2005 nr 5/05
|