Verkställande direktören vid
Jyväskyläföretaget Silenta, Arimo Ristola berättar skrattande att företaget
fick lov att gå via Putins kansli för att komma med sina hörselskydd till Kreml.
Även om bugandet för Kreml var avsett enbart som en PR-gest, och Ristola knappt ens
vill att man nämner om det, kan man föreställa sig att jippot bar på också andra
slags förhoppningar.
Ryssland är brännhett stoff för många businessmän. Där borde finnas nya och
viktiga marknader också för en som tillverkar hörselskydd.
I den här branschen måste man kunna agera globalt och söka sin tillväxt i
världen. Om vi hade tytt oss bara till hemmamarknaden skulle inte företaget finnas
längre, säger Ristola.
Silenta är det enda företaget i Finland som utvecklar och tillverkar hörselskydd.
Det var bland de första som fick kvalitetscertifikatet ISO 9001 för sitt arbete och
limmar nu trofast etiketten med den blåvita nyckeln på sina produkter. Etiketten betonar
att produkten är tillverkad med inhemska krafter. Ändå har Silentas hörselskydd bara
fem procent av hemmamarknaden.
Hur mycket föregångare när det gäller arbetarskyddet Finland som land än
är ur ett världsperspektiv präglas ändå branschens tillbehörsaffärer av diverse
experiment och billigvaror. Silenta får ett bättre pris för de varor som exporteras än
i försäljningen här hemma. Det har t.ex. visat sig verkligt tufft att förhandla med de
större järnvarukedjorna i vårt land, klagar Ristola.
Silenta tillverkar mellan 300 000 och 400 000 hörselskydd per år, exporterar dem till
60 länder och har en andel på omkring fem procent av världsmarknaden. En rätt ny
produkt är ett ansiktsskydd med många funktioner.
Den huvudsakliga marknaden finns inom EU och USA men inom de närmaste åren torde
också Ryssland, Syd-Amerika och kanske Kina komma med i bilden på allvar.
Vi har funderat på att upprätta fabriker i Brasilien och Ryssland för
monteringen av hörselskydd. Vi har redan nu kapacitet att tillverka omkring tusen skydd
per år, avslöjar Ristola.
Duktigt litet gäng
Hörselskydd av märket Silenta har funnits på marknaden i ungefär fyrtio år. I
början tillverkades skydden av Exel, som är känt för sina skid- och gångstavar. 1982
sålde Exel tillverkningen av hörselskydd till Kemira, som sedan tidigare tillverkade
andningsskydd.
På tröskeln till recessionen 1992 gav Kemira upp och Ristola, som då var regionchef
för Utvecklingsområdesfonden, tog hand om saneringen av Silenta. Följande år blev
Ristola VD för bolaget och köpte en liten del av det. 1995 köpte han hela
affärsverksamheten.
Silenta sattes på en ordentlig svältkur. På ett par år gjorde man om hela
produktutvecklingen och tillverkningstekniken. Företaget inledde
marknadsföringssamarbete med en av de största skyddsutrustningstillverkarna, amerikanska
MSA. För tre år sedan upphörde MSA helt med sin egen tillverkning av hörselskydd och
tog in Silenta i sitt sortiment. MSA exporterar produkter till 120 länder.
Kvasten sopade rent i fabrikshallen i Jyväskylä. Av det hundratal som jobbade där
på Kemiras tid finns nu bara tjugo kvar, 14 av dem i produktionen. Planeringen och
utvecklingen av skydden har man hållit kvar i egen regi, likaså den precisionskrävande
tillverkningen av komponenter. Däremot har man gett ut monteringen av skydden till ett
tiotal underleverantörer, alla i Jyväskylätrakten.
En automatisk maskin som malar på ända in på nätterna fabricerar komponenter som
det är möjligt att tillverka på det sättet.
Ett resultat av hästkuren är att Silenta idag framställer tre gånger fler
hörselskydd än man gjorde på Kemiras tid. Årets omsättning har budgeterats till cirka
tre miljoner euro. Omsättningen har ökat med långt mer än tio procent per år.
Underhållning som krydda
Även om Silentaskydden har kvar mycket av sin form och ergonomi från såväl Exel-
som Kemiratiden, satsar företaget en tiondedel av sin omsättning på fortlöpande
produktutveckling.
Trots att hörselskyddens livstid ligger på kring fem år måste man byta
modell oftare, med ett par års mellanrum. Det innebär en ständig testningsrumba och den
slukar 30 000 euro per år, förklarar Ristola.
Under den senaste tiden har företaget hållit på och utvecklat elektroniska
laddningsbara hörselskydd med hifi stereoradio, mobiltelefonanslutning och ljudgiljotin,
i samarbete med Tekniska högskolan i Tammerfors.
Enligt Ristola blir arbetstrivseln en allt viktigare faktor vid sidan om arbetarskyddet
när man utvecklar framtidens skyddsutrustning. Många arbetstagare använder elektroniska
hörselskydd till och med när de är ute och pilkar, bara för att de är så
mångsidiga. De är också beredda att betala en del av deras pris själva.
Inom ett par år kommer hemmaförsäljningen av elektroniska skydd att gå
förbi de traditionella passiva skydden. Det är också minst 15 gånger lönsammare att
tillverka elektroniska skydd än traditionella, beräknar Ristola.
EERO KOSONEN