Tidigare var vi mer formella i
fackavdelningsverksamheten. Vi erbjöd utbildning och också de övriga aktiviteterna var
kopplade till ren facklig verksamhet eller intressebevakning. Nu har vi glidit in på
dansgolvet. Vår humppaavdelning drar otvetydigt bättre.
Visst kantas dansandet av diskussion och samtal. För många kan de här
dansstegen vara de första mot ren fackföreningsverksamhet. Fortfarande är man
förskräckligt rädd för politisering av fackets verksamhet fastän politiken inte syns
i Servicefackets verksamhet annat än som intressebevakning. Människor bara är
förfärligt trötta på politik, konstaterar Kolehmainen.
Ingen säraktivitet
Servicefackets Villmanstrandsavdelning har nästan 2 500 medlemmar. Avdelningen har
ingen skild verksamhet för kvinnor, unga eller arbetslösa. Alla verkar tillsammans. Det
står var och en särgrupp fritt att själv organisera verksamhet som avdelningen stöder
vid behov.
Trots att avdelningen har fler medlemmar av utländskt ursprung än fackavdelningarna i
snitt så har inte ens dessa, närmast rysktalande erbjudits egen information eller
verksamhet, åtminstone inte än. Affärerna i Villmanstrand behöver ryskkunniga
expediter och de är då organiserade inom Servicefacket. Också regionens
livsmedelsindustri har rysktalande arbetare.
Många av dem som arbetar i affärerna kan finska och de får information genom
att tala med arbetskamraterna. I allmänhet ansluter de sig till facket för de vet att de
får information och hjälp här.
Också här uppdagas fall där man försöker lura dem som inte kan språket och
inte känner den finländska arbetsmarknaden, konstaterar Kolehmainen.
Svagt deltagande
Om det fackliga intresset är svagt bland vårt folk så är det närmast
obefintligt bland de ryska medlemmarna. Men så har vi heller inte haft någon särskild
aktivitet för just dem, konstaterar Jukka Kolehmainen.
Vi har planer på närområdessamarbete med Imatraavdelningen och vårt förbund
men ingenting är fastslaget. Jag kan tänka mig att projektet skulle ge våra rysktalande
medlemmar meningsfull verksamhet.
Jukka
Kolehmainen tror att de ryska medlemmarnas svaga intresse delvis beror på att ryssarna
är mera familjecentrerade. Det här medger Olga Chitt som arbetar på Euromarket i
Villmanstrand. Hon kom som ingermanländare till Finland för åtta år sedan, och har
jobbat på Euromarket två och ett halvt år.
Vi är mycket familjebundna och är dåliga på att delta i allsköns
aktiviteter. Jag har varit med på något som ordnades av arbetsplatsen. Men inte saknar
jag något annat heller, konstaterar Olga Chitt.
Olga Chitt vågade inte förutspå om ryssarna skulle delta om de erbjöds någon egen
verksamhet. Saker som har med jobbet att göra får man reda på av arbetskamraterna och
av andra som vet mera. Någon brist på information har hon inte upplevt.
Det handlar inte ens om bristande information när Euromarket underlåter att
betala språktillägg till dem som kan ryska, fastän deras tolkningshjälp behövs i
affären varenda dag, säger Kolehmainen.
AINO PIETARINEN