. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

Kronoby i Österbotten privatiserade sin köks- och städfunktion i somras. Jobben för 64 arbetstagare, 30 på heltid och 34 på deltid, hamnade i farozonen. Aderton jobb skulle bort. Samarbetsförhandlingar följde.

Privatiseringen tog sju jobb i Kronoby

pune.gif (67 bytes)  Privatiseringen av köks- och städfunktionen i Kronoby hotade jobbet för 18 arbetstagare. När samarbetsförhandlingarna avslutades den 29 september blev resultatet att arbetsförhållandet för 7 arbetstagare upphör.

– Synd är det att överhuvudtaget någon blir utan jobb, mot sin vilja. Diskussioner har ännu inte förts på personnivå men det verkar som om några kan tänka sig pensionering, säger KAT:s regionchef Rune Takamaa i en kommentar till Löntagaren direkt efter att förhandlingarna avslutats.

Snart slutkört. Chaufför Peter Bäck levererar varor till Katarina Matikainen i köket vid Kronoby högstadium. Avtalet med transportfirman är uppsagt från årsskiftet. Milka lägger ned mejeriet i Pedersöre och 40 sägs upp. Foto: ESA MELAMETSÄPersonalinformation ska hållas senare samma dag men arbetsarrangemangen ska ännu diskuteras närmare.

– En del får mera arbetstid, andra mindre, en del byter arbetsplats. Pusslet är stort och ändringarna berör alla.

Takamaa har tillsammans med huvudförtroendeman Hans-Erik Löfroth och förtroendemännen Katarina Matikainen, kökspersonalen, och Katriina Storbacka, städpersonalen, suttit i samarbetsförhandlingar med en fyramannagrupp från ISS under ledning av personalchef Tapio Järvinen.

– Samarbetsförhandlingarna fördes i god anda, ISS förhöll sig sakligt. Resultatet vi uppnådde kan betecknas som nöjaktigt, säger Takamaa och tillägger att KAT fick igenom vissa villkor som ligger över kollektivavtalet, t.ex. ifråga om semester.

KAT:s krav på att 1946 och tidigare födda får kvarstå i kommunens tjänst accepterades genast av kommunen. Tio personer är utlånade till ISS, men sköter sina gamla arbetsuppgifter under ISS ledning.

För Takamaas del var det här det största privatiseringspaket han hamnat att förhandla om. Tillsvidare.

– Men tyvärr pågår liknande diskussioner i vissa finskspråkiga kommuner i regionen.

Köks- och städjobb mixas

Hans-Erik Löfroth, huvudförtroendeman för knappt 180 KAT:are i Kronoby, anser att samarbetsförhandlingarna gick något så när.

– Det är svårt att säga om privatiseringen fortsätter. Mig veterligen är inget annat på gång, just nu, säger Löfroth.

Varken Löfroth eller Takamaa har mycket till övers för Kronoby kommuns tidigare försök att själv ändra arbetsledningen, effektivera verksamheten och inte privatisera.

– Min bedömning är att det inte var ett allvarligt försök, säger Löfroth medan Takamaa understryker att förhandlingarna började i fel ända.

– Facket togs inte med utan arbetsgivaren utsåg personalrepresentanterna. Och nu i somras visade kommunen inte någon som helst vilja att utveckla den egna verksamheten, påpekar Takamaa.

Kökspersonalens förtroendeman Katarina Matikainen tycker det är skönt att ovissheten nu tar slut. Alla har funderat vem som måste gå, vem som får bli kvar.

– Resultatet är bättre än vad jag fruktade. Det blev färre som sägs upp och känns såtillvida som en lättnad, säger Matikainen, som tillträdde som förtroendeman så sent som i februari i år.

Jobben som blir kvar gäller såväl heltid som deltid. Gränsen mellan köks- och städpersonalens arbetsuppgifter blir flytande.

– Viktigast är att jobbet finns kvar. Helst vill nog alla jobba inom den bransch de är utbildade för men ISS har lovat ge oss skolning.

Trycket och ovissheten som köks- och städpersonalen levt under, sedan ISS kom in i bilden, har stärkt banden mellan arbetstagarna.

– Positivt är att vi nu har bättre kontakt med andra medarbetare. Förr var alla på sitt håll. Nu befinner vi oss i samma båt och behöver varandra, säger hon.

– Jag hamnade rätt i smeten och har lärt mig mera om facklig verksamhet på ett halvt år, än under mina tio år i kommunens tjänst, säger kökspersonalens förtroendeman Katarina Matikainen. T.h. tidigare förtroendemannen Britt-Marie Lindvall, en av de tio som Kronoby endast lånat ut åt ISS.

Text: INGEGERD EKSTRAND
Bild: ESA MELAMETSÄ

Löntagaren 8.10.2004 nr 8/04

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)