. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

I Sverige vet man:

Storföretagen fick kontrollen när tjänsterna utlokaliserades, konkurrensen ökade inte

pune.gif (67 bytes)  När man jämför internationellt kan man fokusera på de nordiska länderna, säger KAT:s statistiker Jorma Peussa. Den nordiska välfärdsmodellen bygger ju på de tjänster den offentliga sektorn — kommunerna stödda av staten — erbjuder kommuninvånarna.

Den här modellen har traditionellt kunnat tillgodose allas behov från vaggan till graven. Utanför de nordiska samhällena har offentliga tjänster mest inneburit vägunderhåll och el- och vattenförsörjning.

Jorma Peussa menar att medborgarnas kontakter till kommunen minskar med ökad privatisering. Exempelvis ansvaret för de gamla kan i värsta fall försvinna helt. Foto: HELI SAARELA– I sydeuropeiska länder är offentlig sektor just detta. Hälso- och åldringsvård liksom annat arbete bland människor har ombesörjts av den katolska kyrkan och olika organisationer, säger Peussa.

– De nordiska ländernas likhet när det gäller produktionen av kommunala tjänster ger möjlighet att utbyta erfarenheter och ta lärdom av varandras misstag. Privatiserings- och utlokaliseringsivern har också drabbat våra samhällen samtidigt.

Peussas utredning ger vid handen att det var 1990-talets stora ekonomiska tillbakagång som ledde till privatiseringsvågen i vårt land. Då steg den offentliga sektorns andel av BNP till omkring 60 procent. I den politiska debatten gjordes den offentliga sektorn till syndabock för problemen i nationalekonomin. En annan orsak till privatiserings- och utlokaliseringsivern var "tidens anda" som krävde en reform av den offentliga sektorn. I bakgrunden fanns de nyliberalistiska tongångarna där man betonade affärslivets roll som producent av tjänster.

Peussa menar att då nyliberalismen eller thatcherismen tog över ställdes affärslivets intressen framom medborgarsamhällets behov.

Då Finland anslöt sig till EU kom också EU-direktivet som krävde konkurrensutsättning av offentliga uppköp. Peussa påpekar att direktivet har missuppfattats rejält.

– Konkurrensutsättning innebär att man söker någon som kan utföra ett arbete. Det är bara en metod, men alltför ofta förstår man det som en lösning. Man underlåter att beakta alla de faktorer som påverkar processen.

KAT-forskaren Suvi Savolainen utredde för en tid sedan privatiseringen av den svenska social- och hälsovårdssektorns tjänster. Även om det finns skillnader mellan våra länder är det enligt Peussa viktigt att vi drar nytta av grannlandets erfarenheter.

Sverige har både goda och dåliga erfarenheter av privatisering och utlokalisering. För arbetstagarna har det inneburit att personalen har minskat, vilket har lett till att arbetstakten har hårdnat och arbetsmängden ökat. Arbetarna har ofta fråntagits sina möjligheter att påverka sitt jobb när det har privatiserats. Avtalsläget är mera splittrat och kollektivavtalen har försämrats i och med privatiseringen.

Men privatisering har i vissa fall ökat arbetstagarnas ansvar och påverkningsmöjligheter.

I Sverige har man dessutom funnit att privatiseringen och utlokaliseringen av tjänster inte har åstadkommit någon verklig konkurrens mellan olika tjänsteproducenter. Ofta har utvecklingen istället lett till att några få storföretag, ofta multinationella bolag, har tagit över marknaden.

Privatiseringen har väckt mycken och starkt känsloladdad debatt i Sverige.

Peussa menar att privatiseringen av i synnerhet vårdsektorns tjänster också hos oss är en process, förbunden med stora passioner. Då t.ex. åldringsvården byggs upp av olika tjänster där någon sköter städning och en annan kommer med mat och man inte alls vet vem som egentligen ansvarar för det hela, ja, då har hela välfärdssamhällets idé gått förlorad.

Det svenska fackförbundet Kommunal har ställt upp som mål att 80 procent av de kommunala tjänsterna ska produceras offentligt medan tjugo procent kan konkurrensutsättas. I annat fall blir det omöjligt för det politiska systemet att övervaka tjänsternas kvalitet och att människors behov blir tillgodosedda.

HILKKA JUKARAINEN
Kuva: HELI SAARELA

Löntagaren 8.10.2004 nr 8/04

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)