. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

Osäker framtid för personalen i de kommunala köken

Nu förhandlar Ingå om privatisering

pune.gif (67 bytes)  Förra läsåret när husmor Gunvor Lemström bekantade sig med renoveringsplanerna för trångbodda Degerby lågstadieskola i Ingå började hon ana ugglor i mossen. Det lilla skolköket skulle inte byggas ut och denna höst förhandlar Ingå kommun om privatisering av de kommunala köken som ännu finns kvar.

Helst skulle Gunvor Lemström fortsätta fram till pensioneringen som husmor i Degerby lågstadieskola, men inte med förkortad arbetsdag. Foto: PATRIK LINDSTRÖMRiitta Vehovaara, disktriktombudsman för KAT:arna i Nyland, kan rapportera om utbredd osäkerhet bland den kommunalt anställda köks- och städpersonalen samt taxi och post som haft hand om mattransporten till skolor och äldre vård i Ingå med undantag av Barösund.

– I detta skede vet man inte om den egna arbetsplatsen är i Ingå efter nyår. Viktigt är att se till att omstruktureringen sker lagenligt.

Huvudförtroendeman Tuula Österholm är ledsen över att arbetsgivaren diskuterar privatiseringen med arbetstagarna först nu när det är för sent.

–Vi borde ha blivit hörda i planeringsskedet. Billigt och bra går inte hand i hand. Vi vet att Ingahemmet och Knattebo inte varit nöjda med Amicas mat.

Slutar hellre

Åtta till nio kommunalt anställda berörs av privatiseringsplanerna i Ingå som skall träda i kraft efter nyår. Gunvor Lemström är en av dem. Hon kom till skolköket i medlet av 90-talet — först som vikarie och efter ett år var hon fast anställd.

Denna höst har hon deltagit i en lång rad möten med ekonomichefen och kommundirektören. Hon vill inte fortsätta under nya arbetsvillkor med fyra timmars arbetsdag.

– Jag går inte med på att servera mat som någon annan tillrett, säger Gunvor bestämt. I Gunvors framtidsplaner ingår att på heltid jobba hemma på jordbruket som sonen övertaget. Helst skulle hon fortsätta under samma arbetsvillkor i skolköket sina sista åtta till nio år före pensioneringen.

– Visst känns det vemodigt att sluta, men jag vill inte bli anställd av någon firma som kanske inte ger mig samma förmåner som kommunen.

Gunvor Lemström är kommunalpolitiskt aktiv i Ingå och insatt i beslutsprocessen.

– Jag sade åt kommundirektören att beslutsfattarna borde följa med i praktiken hur skolköket fungerar innan de fattar beslut. De skulle se hur mångsidigt arbetet är och hur mycket arbete som ligger bakom skolmaten som barnen faktiskt tycker om.

Finns till hands –  men hur länge till?

Varje vardag tillreder Gunvor Lemström 148 matportioner för lågstadiet och intilliggande daghem. Några timmar per dag har hon hjälp från dagiset om det kan undvara personal vilket inte alltid är självklart.

Gunvor uppskattar sitt självständiga arbete. Hennes ansträngningar tas väl emot — barnen och personalen brukar berömma hennes mat. Om det är möjligt köper Gunvor in lokalt odlade rotfrukter och grönsaker.

– Barnen märker nog skillnad på mat som tillreds i skolan och mat som förvaras nedpackad i några timmar före servering.

Husmor förevisar sina trånga arbetsutrymmen med små kylar och förråd. Hörnet där hon gör sina beställningar är inte avskärmat. Arbetet kräver noggrann organisering för att allt ska flyta.

Under dagens lopp gör Gunvor en hel del annat än lagar mat. Vid behov hoppar hon in som vaktmästare, byter lampor och sopar i trappan. Skolans vaktmästare har för få arbetstimmar för att hinna med allt. Det händer också att barnen tittar in i köket och frågar om hjälp.

– Jag fattar inte vad de kommunala beslutsfattarna tänker på om de driver igenom privatiseringen. Billigare blir det nog inte och kvaliteten blir lidande. 

SUNNIVA EKBOM
Bild: PATRIK LINDSTRÖM

Löntagaren 8.10.2004 nr 8/04

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)