Men finländarnas köpkraft är svagare än många andra européers.
En kopp kaffe på torget kostar 1,50 euro, dvs. nio mark! För tre år sedan, när
marken ännu gällde, kostade kaffekoppen en femma. Ett toalettbesök på busstationen
kostar nu en euro, dvs. 6 mark. Förr kostade besöket en mark. En hamburgare får man
visserligen ännu för en euro, en mark dyrare än för tre år sedan.
Man sålde inte
taveltelevisioner på markens tid, men månne de hade sålts som smör på heta stenar
för 12 00018 000 mark? Nu har de rykande åtgång. En taveltelevision
kostar lika mycket som en löntagare förtjänar i månaden i snitt. För många
FFC-medlemmar krävs det två månadslöner för en tavelteve.
När man omvandlar priserna i mark känns en hel del varor alltför dyra. En fjärdedel
av finländarna förvandlar fortfarande priset till mark när de gör sina dagliga inköp.
Nästan 80 procent av de finländska konsumenterna tyr sig till marken när de gör stora
uppköp. De finländska konsumenterna har ändå tagit till sig euron i något högre grad
än människorna i euroområdet i genomsnitt.
Alla euromedborgare har samma känsla av att euron höjde priserna. Däremot finns det
inga belägg för att det skulle vara på det viset.
Inflationen låg
Under eurotiden har inflationen, dvs. att konsumentpriserna har stigit, legat kring en
procent i vårt land, medan priserna steg med 3,4 procent år 2000 jämfört med året
innan och med 2,6 procent året därpå.
Också inkomsterna har utvecklats stadigt, med cirka fyra procent per år. Dock skedde
ett ingrepp i köpkraften när vi övergick till euro: år 2001 ökade medborgarnas
köpkraft med fem procent jämfört med föregående år, men under det första euroåret
ökade köpkraften med bara tre procent. Förra året ökade dock köpkraften med hela 5,6
procent och detta år beräknas den stiga med cirka tre procent.
Ändå tycker finländarna allmänt att det går åt mera pengar nu än under
marktiden, och här skiljer sig finländarna från andra euromedborgare. Nästan varannan
finländare anser att konsumtionen har ökat, dvs. det går åt mera pengar på grund av
euron. Varannan tysk anser däremot att det går åt mindre pengar nu än under marktiden.
Prismedvetenheten fördunklad
Känslan av att allting har blivit dyrare efter euron bygger delvis på att
prismedvetenheten fördunklades när vi bytte valuta. Enligt en
undersökning som
Konsumentforskningscentralen har gjort blev prismedvetenheten klart sämre när vi
övergick till euro, vilket var väntat och naturligt, men det överraskande är att
prismedvetenheten inte alls har blivit bättre efter den första tidens förvirring.
Finländarnas prismedvetenhet är inte ens i närheten av vad den var förr.
I undersökningen jämfördes konsumenternas uppfattning om priset på mjölk, socker,
HK:s Blå och Juhla-Mokka. Under markens tid visste man precis vad en liter mjölk
kostade, i år gissade konsumenterna att genomsnittspriset var nio cent högre än det är
i verkligheten. Priset på mjölk har stigit med nästan tio procent på drygt tre år.
Sockerpriset gissade man aningen högre, kaffe- och korvpriset aningen lägre än det
är i verkligheten.
Vad är det som kostar?
Konsumentpriserna antas stiga med bara en procent detta år jämfört med ifjol.
Köpkraften väntas stiga med nästan tre procent. Då det ändå känns som om pengarna
inte räcker på samma sätt som tidigare är det skäl att ta en noggrannare titt på
Statistikcentralens konsumentprisindex.
Det år som jämförs med september detta år var rätt långt före eurons tid, dvs.
år 2000. Under denna tid har livsmedlen blivit nästan åtta procent dyrare, boendet
över tio, kläder och skodon ett par procent, hälsovårdskostnader och läkemedel över
15 procent, trafiken nio och restaurang- och hotellpriserna 11 procent dyrare.
Alkoholpriserna har blivit över 14 procent billigare.
Än kaffet då?
Kaffets pris har på fem år blivit över 15 procent billigare men kafékaffet har blivit
18 procent dyrare. Priset på en hamburgare har sjunkit en aning under dessa fem år.
I den vanliga löntagarens liv har nästan allt som är nödvändigt blivit dyrare.
Men visst, underhållningselektroniken och telefonavgifterna har blivit billigare.
Fattig konsument
Finländarnas köpkraft i förhållande till andra EU-medborgare är inte mycket att
hänga i julgranen. Hushållens konsumtion är lägst i vårt land i förhållande till
EU-15-länderna, omkring en fjärdedel under genomsnittet, visar en utredning som
handelsstuderande Heli Mäkinen har gjort. Visserligen ligger också de övriga
nordiska länderna långt under EU-genomsnittet. I i Eurostats jämförelse fanns bara
hushållens slutliga konsumtionsutgifter, vilket betyder att välfärdstjänsterna inte
ingick. Undersökningen är från 1999.
Trots bristerna i jämförelsematerial ger undersökningen klara belägg för hur
finländska konsumenter placerar sig i europeisk jämförelse.
Boendekostnaderna är de europeiska familjernas (EU-15) största utgiftspost, 27
procent. Mat och dryck står för 17 procent, trafiken något mer. På fritid och kultur
spenderade européerna omkring en tiondedel av sin konsumtionsbudget.
Finländarnas konsumtion skilde sig från det europeiska snittet på tre punkter:
finländarna spenderade minst på kläder och skodon och på möbler och maskiner och mest
på trafik, i förhållande till de övriga européerna.
På livsmedel och alkoholfria drycker spenderar de finländska konsumenterna detta år
14 procent av sin konsumtionsbudget, under undersökningsåret 1999 var dessa
förnödenheters andel kring 17 procent, dvs. något under de gamla EU-ländernas
genomsnitt (17,4).
LEENA SERETIN
Översättning: ASTRID NIKULA
Källor:
Enligt statistiken har den vanliga konsumentens köpkraft ökat. Jag ser ingen
orsak att ifrågasätta den informationen. Det finns emellertid produkter, t.ex.
kafékaffe, som har stigit mer än den vanliga konsumentens inkomster. Men det finns
också produkter, t.ex. alkohol, som har blivit klart billigare.
Det beror ju på konsumentens konsumtionsvanor eller konsumtionskorg hur höjda
respektive sänkta priser påverkar hans eller hennes köpkraft. Det är inte helt
entydigt vad som menas med "den vanliga konsumenten". Även om en arbetande s.k.
vanlig konsument har bättre köpkraft, har köpkraften inte utvecklats i samma takt för
den som är beroende av inkomstöverföringar.
Finländarnas köpkraft är inte särskilt häv om man jämför europeiskt.
Lönerna motsvarar genomsnittet i de gamla EU-länderna, dvs. Finland är inte ett land
med särskilt hög lönenivå. Placeringen i jämförelsetabellen försvagas av att
prisnivån i Finland är aningen högre än det europeiska genomsnittet och beskattningen
strängare än snittet. Observeras bör att i jämförelsen inte beaktats
välfärdstjänsterna, som ökar köpkraften. Om de räknades in vore Finlands ställning
nog en annan.
Om man ställer en finländsk industriarbetares lönenivå i relation till
produktivitetsnivån i industrin, märker man att Finland är ett land med låga
arbetskraftskostnader.