. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

Fackets eget varumärke är andelshandeln FairPrice

I Singapore handlar facket rättvist

pune.gif (67 bytes)  I samband med oljekrisen på 1970-talet ville facket i Singapore bevaka sina medlemmars intressen så att priserna på baslivsmedel hölls på en stabil och rimlig nivå, och startade därför en egen butikskedja.

Andelslagets fick ändå namnet FairPrice, rättvist pris, först ett decennium senare. Man ville medvetet ge en positiv signal och varför inte också något av en världsförbättrande image. Man ville också tydligt avvika från businessmentaliteten och den marknadsföringsstil som råder i landet. Fackets sakkunniga säger nu att namnet var rätt valt. De gläder sig åt att fackets varumärke är så populärt att det vida överträffar andra kedjor i branschen.

FairPrice har sina butiker i utkanten av centrum, där fackets medlemmar lever och verkar i vardagen. Foto: HILKKA JUKARAINENFairPricekedjan har nu en andel på 60 procent av daglighandeln i Singapore. Ett trumfkort är butikernas läge. De finns inte där de stora världsmärkena trängs med varandra, längs med huvudgatan Orchardroad. Nej, de är belägna i utkanten av absoluta centrum, där bostadspriserna är aningen lägre och där de arbetande singaporeborna lever sin vardag.

På frågan varför man väljer en viss butik svarar en anonym Singaporedam att hon helst handla i närheten av sitt hem, eftersom familjen saknar bil.

Tyskan Petra Liebenguth, som handlar i samma butik, säger att de låga priserna påverkar hennes val. Familjen vistas här p.g.a. mannens jobb. Frau Petra är mycket prismedveten och hon beräknar att varorna i FairPrice är tio procent billigare än i andra dagligvarubutiker. Fisken kan vara upp till tjugo procent billigare här.

Mjölk och ost är dyra varor här, eftersom de i allmänhet importeras från Australien. I november kostade en liter mjölk 2,23 S$, dvs. 1,2 euro i FairPricebutikerna, medan priset var 2,75 singaporedollar, eller 1,4 euro i jämförelsebutiken.

Medlemmarna äger

Facket i Singapore, centralorganisationen NTUC, National Trade Union Congress, grundade sin butikskedja under den svåra inflation som följde på oljekrisen. Projektet stöddes av det starka arbetarpartiet, som hade regeringsansvaret då, och den dåvarande premiärministern öppnade den första butiken.

Den konsensuspolitik som råder i Singapore har varit ett stöd för FairPricekejdans utveckling. Andelslaget har nu över hundra butiker och årsförsäljningen ligger på en miljard singaporedollar, dvs. en halv miljon euro. Den ekonomiska krisen i Asien på 1990-talet gav kedjan ytterligare luft under vingarna.

FairPrice har över 450 000 andelsägare, samtliga är också medlemmar i facket. NTUC:s sakkunniga säger att man vill bevara andelslaget som ett klart fackligt varumärke. Det är bara fackets medlemmar som kan köpa andelar i kedjan.

Text och bild:
HILKKA JUKARAINEN
Singapore

Löntagaren 16.12.2005 nr 10/05

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)