Andelslagets fick ändå namnet FairPrice, rättvist pris, först ett
decennium senare. Man ville medvetet ge en positiv signal och varför inte också något
av en världsförbättrande image. Man ville också tydligt avvika från
businessmentaliteten och den marknadsföringsstil som råder i landet. Fackets sakkunniga
säger nu att namnet var rätt valt. De gläder sig åt att fackets varumärke är så
populärt att det vida överträffar andra kedjor i branschen.
FairPricekedjan har nu en andel på 60 procent av daglighandeln i Singapore.
Ett trumfkort är butikernas läge. De finns inte där de stora världsmärkena trängs
med varandra, längs med huvudgatan Orchardroad. Nej, de är belägna i utkanten av
absoluta centrum, där bostadspriserna är aningen lägre och där de arbetande
singaporeborna lever sin vardag.
På frågan varför man väljer en viss butik svarar en anonym Singaporedam att hon
helst handla i närheten av sitt hem, eftersom familjen saknar bil.
Tyskan Petra Liebenguth, som handlar i samma butik, säger att de låga priserna
påverkar hennes val. Familjen vistas här p.g.a. mannens jobb. Frau Petra är mycket
prismedveten och hon beräknar att varorna i FairPrice är tio procent billigare än i
andra dagligvarubutiker. Fisken kan vara upp till tjugo procent billigare här.
Mjölk och ost är dyra varor här, eftersom de i allmänhet importeras från
Australien. I november kostade en liter mjölk 2,23 S$, dvs. 1,2 euro i
FairPricebutikerna, medan priset var 2,75 singaporedollar, eller 1,4 euro i
jämförelsebutiken.
Medlemmarna äger
Facket i Singapore, centralorganisationen NTUC, National Trade Union Congress, grundade
sin butikskedja under den svåra inflation som följde på oljekrisen. Projektet stöddes
av det starka arbetarpartiet, som hade regeringsansvaret då, och den dåvarande
premiärministern öppnade den första butiken.
Den konsensuspolitik som råder i Singapore har varit ett stöd för FairPricekejdans
utveckling. Andelslaget har nu över hundra butiker och årsförsäljningen ligger på en
miljard singaporedollar, dvs. en halv miljon euro. Den ekonomiska krisen i Asien på
1990-talet gav kedjan ytterligare luft under vingarna.
FairPrice har över 450 000 andelsägare, samtliga är också medlemmar i facket.
NTUC:s sakkunniga säger att man vill bevara andelslaget som ett klart fackligt
varumärke. Det är bara fackets medlemmar som kan köpa andelar i kedjan.