
Rättvis, rättvisare, rättvisast i handeln
Kunderna beredda betala mer
Rättvis handel förbättrar
och tryggar småbrukarnas ställning i u-länderna i den globala handeln. Systemet
garanterar odlarna ett rättvist och stabilt garantipris på de produkter de säljer. En
prisbuffert gör att priset täcker odlingskostnaderna, säkerställer en rimlig utkomst
för familjen och förbättrar barnens möjligheter att gå i skola.
Rättvis handel bedrivs så direkt som möjligt, utan onödiga
mellanhänder. Man strävar till att hålla förbindelsen mellan odlaren och konsumenten
så rät som möjligt. Systemet med rättvis handel garanterar arbetarna på storplantager
avtalsenlig lön och lagliga arbetstider, skäliga arbetsförhållanden och möjlighet att
organisera sig fackligt. Producentföretaget uppmuntras att fortlöpande utveckla
arbetsförhållandena och fästa en allt större uppmärksamhet vid miljön och produktens
kvalitet.
Kaffeplantagerna först ute
Systemet med rättvis handel fick sin början på 1980-talet efter ett initiativ från
kaffeodlare i Mexiko. Det var holländska biståndsarbetare som då inledde ett
utvecklingsprojekt, vars syfte var att förbättra odlarnas utkomst, i ett skede då
världsmarknadspriset på kaffe hade rasat till en oroväckande låg nivå. Ännu idag är
nästan två tredjedelar av de producenter som är med i systemet för rättvis handel
just kaffeodlare; med är över 200 odlarföretag och kooperativ i 24 olika länder.
Rättvismärkt kaffe har funnit på de finländska butikshyllorna sedan år 1999.
Ständigt kommer det till varor som är rättvismärkta, för närvarande finns det ett
tjugotal produkter i vårt land som är med i systemet för rättvis handel.
Det rättvismärkta kaffet ökar stadigt sin popularitet såväl i Finland som på
annat håll. Ifjol ökade handeln med sex procent, i Sverige var ökningen hela 28
procent.
Rättvist kaffe gynnar odlarna
Producentpriset på kaffe är för närvarande extremt lågt. I kedjans slutända, i
butiken, kan man däremot gnugga händerna av förtjusning över att priset är på
stigande. Näst efter bränsle är kaffet världens mest sålda förnödenhet.
Den internationella kaffeorganisationen ICO beräknar att världsmarknadspriset på
kaffe fortsätter att stiga. Som orsak uppges de förödande orkaner och översvämningar
som har drabbat Mexiko och Centralamerika denna höst, och som har slagit hårt också mot
kaffeplantagerna.
Normalt beräknas mindre än tio procent av kaffepaketets pris stanna kvar i
odlarländerna, enligt ICO. Av priset på ett paket rättvismärkt kaffe stannar däremot
minst en fjärdedel hos producentföretaget. Den nyaste produkten, halvkilos Classic Reko,
som lanserade i september, ger producenten tom. över 30 procent av paketets pris.
Rättvisekaffe i hela världen
Många företag och organisationer i Finland och på annat håll i världen har helt
övergått till att köpa rättvismärkt kaffe. Den största enskilda konsumenten av
rättvismärkt kaffe har under de senaste åren varit Servicefacket. Samma linje följs
också av andra fackförbund. Nästan var fjärde församling i vårt land bjuder vid sina
tillställningar bara på rättvismärkt kaffe. Också i presidentens kansli och riksdagen
gynnas rättvismärkt kaffe.
Också internationellt kan man skönja en våg av medvetna konsumenter, då allt fler
företag, organisationer och restauranger har funnit, att rättvis handel är ett konkret
sätt att förverkliga sitt sociala ansvar och för sin del bidra till att odlare och
arbetare i utvecklingsländerna får ett bättre liv. Företag som gynnar rättvis handel
är bl.a. IBM, Vodafone, Microsoft, Shell och franska Telecom. Såväl Europaparlamentet
som kommissionen i Bryssel har rättvismärkt kaffe i sina kafeterior. Också Sveriges och
Norges samtliga ministerier och ländernas riksdagar gynnar de rättvismärkta varorna.
Analyserade bananer
En annan stor produkt inom rättvis handel är bananen, vars väg från plantage till
konsument är noga analyserad.
Odlarens garantipris utgör cirka 17 procent av de finländska konsumentpriserna. En
odlare i Ecuador, som alltså är det land våra rättvismärkta bananer kommer från,
får drygt 30 cent av ett kilo bananer som säljs hos oss. Inom systemet för rättvis
handel är bananodlarens andel av priset 2-3 gånger högre än det pris de övriga
bananodlarna i Ecuador får i snitt.
För att få sin vara rättvismärkt krävs en två procents bruksavgift som täcker
kostnaderna för övervakning och information om märket.
Enligt en enkät som gjordes vid millennieskiftet är 84 procent av de svarande beredda
att betala mer för sina bananer, om de vet att bananerna har odlats och plockats under
förhållanden, där arbetarnas rättigheter och miljön respekteras.
SAIJA HEINONEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Kunderna beredda betala mer
På Tavastvägen i Helsingfors
finns en affär där de färgsprakande skyltfönstren får den mest stressade
förbipassande att stanna upp. Butiken TÄHTI, som för rättvismärkta produkter, säljer
smaker, dofter och hantverk från hela världen. Bara sådana som är rättvismärkta,
givetvis. Vi tittar in i butiken.
Butiksföreståndaren Kati Sarkasuo är redan du med butikens otaliga
stamkunder. Hon kan med handen på hjärtat säga att hon vet allt om de varor hon
säljer. Hon kan informera om varans ursprung, dess producenter, vilka material och
råvaror som har använts och vilka vägar de har fraktats från tillverkaren till den
här finländska ulandsbutiken.
Sarkasuo säger att kunderna är beredda att betala lite mer för de rättvismärkta
varorna, när de vet att pengarna går till rätt adress.
Mina kunder är mycket medvetna. De vill veta allt om varans ursprung och om
etisk tillverkning. Vi har mängder av stamkunder som ofta kommer på uppköp, så visst
har man ju blivit bekant under de fem år vi har funnits här, säger Kati Sarkasuo.
Hon beskriver den typiska kunden som en högt utbildad kvinna på mellan 30 och 45 år.
Men allt fler män har börjat hitta hit, noterar hon glatt. Dessutom kommer hit
många unga, vars penningsituation inte alltid medger ett köp, men som tycker om att se
på de vackra varorna. Titta kostar ingenting.
Emine Erdogan tittar in i TÄHTI på väg till skolan, Helsingfors finska
bildkonstgymnasium.
Butiken är precis på vägen till skolan, jag kommer hit ungefär en gång i
veckan.
Emine Erdogan tilltalas av att varorna alltid är försedda med en osedvanligt
detaljerad produktinformation, och att ursprungslandet alltid är utmärkt. Emine är ett
levande exempel på Kati Sarkasuos konklusion, att medvetna kunder är beredda att betala
lite mer för rättvismärkta produkter.
Jag betalar gärna mer då jag vet vad jag betalar för, säger Emine. Hon har
fått också sin två år yngre syster intresserad av Rättvis handel.
De produkter Emine känner bäst är bananer, kaffe och choklad. Hon säger att hon
köper te och kaffe som gåva till sina vänner. Och bekymmersdockorna är en god
gåvoidé. Vilka då, dockor?
Worry dolls är pyttesmå, cirka tändsticksstora dockor från Guatemala. Man
lägger dockan under kudden till natten och så får den ta hand om alla bekymmer för en.
Man behöver alltså inte själv oroa sig för någonting, förklarar Emine.
Det här låter så bra, att dockans magi måste prövas. En söt liten träask, där
sex små dockor bor, åker ner i butikskassen. Vad annat kunde man lägga i julpaketen?
Butiksföreståndare Kati Sarkasuo ger beredvilligt råd. Gåvan till mamma blir en
batiksjal i pigga färger. Barnen kommer att få glädas över en handsydd fotboll och ett
hållbart puzzle av trä. Far i huset får gotta sig i choklad. Mormor och morfar ska få
smaka på doftande jasminte. Läckerhetskorgen är ett ymnighetshorn för hela familjen.
En bra idé. Att köpa årets julgåvor enligt etiska principer. Samtidigt som man
sänder en varm tanke till den ulandshantverkare eller odlare som inte vet ett barr om
julens överflöd.
Löntagaren 16.12.2005 nr 10/05
|