Efter fredsrörelsens blomning förefaller det som om ingenting längre
lyckas engagera människor längre över gränserna eller ens i vårt eget land i så hög
grad att det skulle samla människor till sång.
Världen har splittrats och blivit så komplicerad att till och med de kritiska
rösterna är polariserade. Det är svårt att föreställa sig vad som idag kunde vara
vänsterrörelsens nya samlingssång, med ett budskap inklämt i tre verser och som också
alla kunde lära sig lätt, säger Pekka Gronow, expert på Yles musikarkiv. Gronow
hade under sin tid på Arbetarnas bildningsförbund mycket nära samröre med
arbetarmusiken och -kulturen.
Förbröden er, människor
Redan före antikärnvapenrörelsen på 1980-talet hade kampsångerna från seklets
början vaknat till liv igen i vårt land. Vänsterradikalerna som reste sitt huvud på
1960- och 1970-talen grävde fram kampsångerna ur arkiven och de producerade också ny
musik. Den i huvudsak taistoitiska sångrörelsen föddes och den åtföljdes sedermera av
de sosseunga som hade egna sånger och programgrupper.
Pekka Gronow grunnar över varför den radikala ungdomen tydde sig till kampsånger
från seklets början.
Det hade lika väl kunnat bli annorlunda. Om inte Olavi Hurri hade kommit
med idén till en ny skiva med arbetarmusik, kunde sångrörelsens repertoar väl ha sett
annorlunda ut.
Sjuttiotalets vänsterideologi innehöll ett starkt intresse för historia. Det
gavs ut böcker om inbördeskriget och om arbetarrörelsens historia. Ur nationens minne
väckte man upp händelserna kring arbetarrörelsens uppkomst, som man också beundrade,
säger Pekka Gronow.
För trettio år sedan understöks klassindelningen kraftigt, och i det medvetandet
satt de traditionella arbetarsångerna väl.
Arbetarsångerna föddes på fabriksgolvet, där klassindelningen och
inkomstskillnaderna var tydliga. Den arbetande befolkningens gemensamma kultur,
levnadsvanor och längtan efter bättre förhållanden förenade och födde fram sånger
till stöd för den politiska rörelsen, sånger vars budskap förenade och som det också
var lätt att sjunga tillsammans.
På olika håll i världen analyserar man i dag den segregerande kraft som
globaliseringen innebär. Kunde det någon dag födas en sångrörelse, vars centrala
budskap, dvs. den inbördes solidariteten, igen en gång grävs fram ur arkivens kamrar?
Res dig från förtrycket
Man kunde ju tycka att vi vårt land har problem att sjunga om. Snuttarbetet är ett ok
som tiotusentals människor bär, fattigdomen har tilltagit och fördjupats och de
ekologiska hoten ligger på lur. För de fattiga eller miljön skapas just inga sånger
som på riktigt kunde samla en rörelse och vars röst skulle bära, för att inte tala om
att våra makthavare skulle behöva frukta någon sjungande massrörelse.
Ändå är vi finländare ett sjungande folk. Det finns karaokebarer i varje stad. Just
kring karaoken har det skapats ett slags rörelse, som ordnar nationella
mästerskapstävlingar och allt. På karaokescenen kan man tillfredställa sitt behov av
att uppträda, tolka de schlagers man älskar och få publiken att reagera. Kan
karaokeivern handla om en längtan tillbaka till kvällarna på Folkets hus?
Eller ännu längre tillbaka. Sjungandet är en av människans grundläggande
gåvor, liksom förmågan att röra på sig. Man vill inte överlåta åt proffsen allena
att sjunga eller motionera. För att människans musikalitet ska utvecklas är det viktigt
att få använda sin egen röst, analyserar Pekka Gronow.
Att sjunga tillsammans är ett socialt klister. Nu har de gamla arbetarsångerna också
bränts ner på karaokeskivor. Traditionen kan gå vidare till kommande generationer, om
bara intresset sitter i.
LEENA SERETIN
Översättning: ASTRID NIKULA