Visst frodades dubbelmoralen och korruptionen i den katolska kyrkan som
genomsyrade skolan, men trevliga, uppmuntrande lärare minns Tom också. Att
bestsellerförfattaren Frank McCourt så allt igenom svartmålade sin irländska
barndom i den självbiografiska romanen Ängeln på sjunde trappsteget, förklarar han med
att McCoart influerats av den
amerikanska tendensen att uppdela i gott och ont. Nyanserna
däremellan kräver mer av läsarna.
Tom Cadogan träffar jag på trädgårdspuben Serendipity på Köpmansgatan i Karis.
Han kommer från jobbet som snickare ansvarig för scenbygget av teatergruppen Cultura
Mobilas nästa stora produktion. Hemmet finns i Fagervik. Hans finländska hustru förde
honom till Finland för trettio år sedan.
Jag träffade henne när jag jobbade på en pub i England. Följande dag började
vi planera en resa till Irland, berättar Tom som kom till Finland 1978.
På 60- och 70-talet reste Tom Cadogan runt i Irland om somrarna, gjorde dagsverken på
höängen och fiskade. När det regnade gick han till puben. Sångerna han samlat på sig
härstammar från de här åren. Arbetarsången, emigrationsånger, revolutionssånger,
sånger från norr, frihetssånger, ja, en massa olika sorts sånger som hör till den
irländska visskatten. Sångerna hjälpte irländarna att överleva under hårda, regniga
tider.
På den tiden, före karaoke slog igenom, hade man inte orkestrar som spelade
på bröllop och andra fester. Vänner sjöng och spelade, alla deltog i sången.
"Money was under a rock", men människorna var faktiskt lyckligare då. Jag som
inte ägde en radio eller skivspelare kände inte till Beatles för mig blev det
folkmusik.
Resa i Karpaterna
Hans sångminnen väcktes till liv här nyligen under en resa i Karpaterna, i bil
tillsammans med två goda vänner varav en hade verkat som professionell musiker på
resande fot. En sång ledde över i en annan. För honom är poesin i sångerna viktigare
än melodin. Nu när barnen blivit stora och flyttat hemifrån funderar Tom på att gå
med i något slag av sånggrupp.
Det är sången som är Toms starka sida. Han har en gitarr men den använder han
aldrig. När han jobbar nynnar han, eller inte precis nynnar men det är svårt att hitta
en svensk motsvarighet för uttrycket "gob music" eller "caeol" som
det heter på gaeliska.
Den sortens sång är viktig för mig, ett ärvt minne som hör ihop med mina
rötter.
Intresset för musik har gått vidare till mina barn, men det är mer reggae som de
lyssnar på och reggae är ett slags modern folkmusik, förklarar Tom.
Den mångkulturella festivalen Faces som funnits i Västnyland det senaste decenniet
och förstås igen i Billnäs i sommar, är en tummelplats för all slags folkmusik. Tom
har varit involverad i scenbygge och workshop där en grupp skapar en jättelik skulptur
av metallskrot.
Men när man jobbar går man miste om så mycket av musiken. Förra året hade
jag gärna velat lyssna till M A Numminen och Pedro, säger Tom.
SUNNIVA EKBOM