. vane.jpg (302 bytes)

Karaoke gör oss alla
till stjärnor för en stund

pune.gif (67 bytes)  Den finska låten Mä joka päivä töitä teen (övers. Jag jobbar varje dag) möter oss redan i dörren till karaokerestaurangen Pyöreä Torppa i Kouvola. Karaoken har varit en finsk folksport ända sedan den kom till vårt land i början 90-talet. I restaurang Pyöreä Torppa förefaller det som om främst den finska arbetarklassen har anammat sångsporten.

Klockan är bara tre denna soliga lördag så det finns gott om plats i restaurangen. Vid stambordet invid scenen är det ändå fullt. Jorma "Aatami" Koivula, Leena "Eeva" Vihreäluoto, Jorma "Jorma Koo" Korpinen, Tarja Korpinen, Kari "Karvinen" Aspinen och "Roope" började sjunga redan före två. Roope är visserligen redan på väg bort för hans hustru har väntat på honom i entrén redan en timme. Som troende vill hon inte komma in i själva restauranglokalen.

Jorma "Aatami" Koivula sjunger en finsk sjömanssång i duett med sin sambo Leena "Eeva" Vihreäluoto. Foto: ISMO HENTTONEN– Om kvällarna är här kö ända ut på gatan och man får vänta på sin sångtur en timme eller en och en halv, berättar Jorma Koivula som arbetar som försäljare.

Vid stambordet sitter de verkliga karaokeentusiasterna och de kommer tidigt för att få sjunga många sånger under en timmes tid. När karaokebaren fylls med folk lämnar entusiasterna platsen. Det är ju för att få sjunga de har kommit hit!

Motvikt mot jobbet

Karaokevärdinnan kallar upp "Aatami" på scenen. Jorma Koivula har redan scenvana när han sjunger Jokainen ihminen on laulun arvoinen (övers. Varje människa är värd en sång) och mot slutet ber han alla sjunga med.

Entusiasterna vid stambordet har sjungit karaoke i minst tio års tid. Jorma Koivula sjunger dessutom tenor i en blandkör. Hans sambo, primärskötaren Leena Vihreäluoto fastnade på kroken genast då hon första gången sjöng karaoke på en Sverigekryssning med arbetskamraterna. Och det är mer än tio år sedan.

– Sången är en motvikt mot det tunga jobbet, den får en att glömma vardagens bekymmer. På scenen får man vara stjärna en kort liten stund, förklarar Vihreäluoto.

Så är det hennes tur: kun kellohame heilahtaa …

Kari Arvinen, som arbetar som svetsare på Helsingforsvarvet, sjunger allra helst traditionella schlagerlåtar.

– Jag gillar speciellt Juha Vainios låtar för de talar till en, säger Arvinen.

Arvinen har en egen karaokeanläggning hemma och han bandar sina sånger.

– När man kan lyssna på sig själv efteråt kan man också utveckla sitt sjungande.

Karaoke som välgörenhet

Också Jorma Korpinen har en egen hemkaraoke. Han blev sjukpensionerad från fabriken i Voikkaa efter 39 års arbete. Ibland packar han in sin anläggning, lånar karaokeskivor från restaurangen och arrangerar sångstunder för pensionärer eller åldringarna på olika vårdhem.

– Under de senaste trettio åren har drycken i mitt glas alltid varit vatten. En gång konstaterade en ägare att fastän jag inte bidrar till kassan med mina dryckesvanor får jag gänget att trivas tack vare min sång, skrattar Jorma "Koo" Korpinen. Foto: ISMO HENTTONEN– Det är stimulerande att sjunga. Ibland är det bara jag som uppträder men i allmänhet sjunger också publiken med, berättar Korpinen.

Korpinens hustru Tarja nickar instämmande. Hon jobbar som närvårdare i ett vårdhem för seniorer som maken nyss besökte med sin musikanläggning.

– Seniorerna var alldeles till sig av glädje. Jag gillar också att sjunga ibland men nu kom jag bara för att lyssna, berättar Tarja Korpinen.

Karaokevärdinnan kallar upp "Jorma Koo" på scenen. Korpinen tar en klunk vatten, reser sig och sjunger med sin jämna röst Sateen tango (övers. Regnets tango).

Efter hans sång kommer servitrisen och visar honom de senaste bilderna av sina barn. Om man besöker samma krog i tio års tid blir också personalen ens vänner.

Rekord i sikte

Sångarna vid stambordet kommer inte särskilt regelbundet hit för att sjunga. Ibland kommer de ett par gånger i veckan och ibland kan det gå en månad mellan varven. Under den senaste tiden har Jorma Koivula och Leena Vihreäluoto besökt platsen hela tre gånger i veckan för de tänker delta i uttagningen till den sångtävling, Sininen Huvimaja, som arrangeras till Olavi Virtas ära. Det är inte särskilt lockande att sjunga hemma vid den egna anläggningen för paret bor i höghus.

– Inte är vi ute efter någon seger i tävlingen, försöker Vihreäluoto förklara.

För sångarna vid stambordet i Kouvolarestaurangen har en annan framgång i kikaren. I februari grundade de tillsammans med andra karaokeentusiaster i staden en karaokeklubb. Klubben har över hundra medlemmar. I augusti har medlemmarna för avsikt att slå ett karaokerekord och sjunga karaoke oavbrutet i tio dygn. Den utmaningen kräver träning.

HELENA RONKAINEN
Översättning: ASTRID NIKULA

Löntagaren 21.6.2007 nr 6/07

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)