. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (2440 bytes)

Dövas fackskola fortsätter

pune.gif (67 bytes)  Den fackliga utbildningen för hörselskadade i Uleåborg i våras gav så positiva erfarenheter att man beslöt att utbildningen får en fortsättning. Det var meningen att redan i oktober fortsätta utbildningen enligt konceptet Den Moderna fackskolan, men uleåborgarnas höstlov rörde till tidtabellerna, så skolan sköts fram till våren, april—maj.

– Vårens enastående kurs utgick ifrån specialgruppernas alldeles uppenbara behov av att få aktuell information om fackföreningsrörelsen. FFC ville tillmötesgå deras behov, berättar kanslisten på FFC:s regioncentral i Uleåborg, Sisko Kanniainen. Kursdeltagarna var så ivriga att insupa mera kunskaper att de omedelbart ville gå på fortsättningskurs. I Uleåborg finns det inte möjligheter att arrangera fortsättningskurs.

Undervisningen, som tolkas till teckenspråk, var i praktiken helt densamma som för elever med normal hörsel. Eleverna, en lagom stor grupp på tio, samlades under några kvällar i maj och studerade fackföreningskunskap.

– Vi diskuterade tillsammans och gjorde grupparbeten om fackföreningsrörelsens historia, värdegrunder och uppgifter. Kursdeltagarna upplevde att de fick vägkost för sin egen verksamhet och mod att påverka sitt liv, sitt arbete och sina arbetsplatser. Jag tycker att kursen, som arrangerades tillsammans med Hörselskadades förening i Uleåborg, speglade ett ovanligt kreativt undervisningsklimat, beskriver Kanniainen.

Euromarkets förtroendeman Kimmo Nikula, som var kursens andra lärare, berättar att den första tolkade kursdelen, som han har medverkat i, var en utmaning men också gav honom själv en hel del nytt att tänka på.

– Vi gick framåt i undervisningen med full fart, ivern var enorm i våras och jag vet att flera studerande vill med. Facket måste beakta specialgruppernas behov.

– I takt med att undervisningsmaterialet förmedlade allt mer kunskap om exempelvis kollektivavtal och arbetstagarnas rättigheter, ökade också elevernas självförtroende och mod att påverka tillsammans. Den e-postrespons jag har fått av deltagarna efteråt och de inlägg som har publicerats i pressen stärker bilden av att kursen var en succé, säger Nikula.

MAIJA-LIISA JALKANEN

Löntagaren 5.11.2001 nr 9/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)