Det finns för lite folk här.
Vi är bara två på jobb i kväll. Ändå ökas öppethållningen hela tiden. Snart är
dörrarna öppna dygnet runt och uppgifterna och ansvaret ökar. Ett färskt exempel var
när euron kom. Det var ju vi som delade ut dem. Ensamjobbandet blir också allt
vanligare. Tyvärr har det lett till att de handelsanställda lever farligt bland alla
drogade knäppskallar.
Visst förstår jag konkurrensen i branschen. När den ena öppnar dörrarna
måste den andra följa efter. Det bara känns som om man skulle respektera oss mindre än
andra servicenäringar. Varför kan inte också banker och försäkringsbolag betjäna
under kvällar och veckoslut, funderar Heli Kuismin i Uleåborg, en av Sale-butikens fem
anställda.
Heli arbetar deltid, cirka tjugo timmar i veckan. Var tredje söndag är hon på jobb.
Hennes make Ari arbetar i tre skift som skiftmästare på en av Stora Ensos
fabriker. Han är förtroendeman på sin avdelning och det betyder en hel del spring.
Paret har tre barn, 8-årige Ville, 7-årige Terhi som vardera går i skola
och så 5-årige Janne, som är i dagis cirka åtta dagar i månaden.
Tveeggat
Om familjens arbetsturslistor kom bort av misstag skulle det bli ett kaos utan
like. Jul och midsommar är säkert lediga, all övrig tid är splittrad.
Min man jobbar fyra nätter, är sex dagar ledig, jobbar fyra morgnar, är en
dag ledig. Jag har två lediga dagar, ett par förmiddagar jobb och sedan ledigt igen
tills kvällsturerna infinner sig och så veckoslutet, som bara är jobb, räknar Heli.
Veckoslutsjobbet är ett tveeggat svärd. Det är av både godo och ondo. Bra
är det att den ena av oss kan vara hemma med barnen. Så här har vi i alla fall räknat
ut det och den lösningen håller vi fast vid så länge barnen är små. Jag jobbar
gärna lång lördag, d.v.s. 9,5 timmars skift, för det är fördelaktigt. Det blir
färre arbetsresor och mera lönetillägg. Söndagsjobb passar också bra för det faller
på min lott bara var tredje vecka. Om man inte hade kvälls- och söndagstillägg lönade
det här jobbet sig inte. Nu skaffar jag ändå matpengar till familjen, motiverar Heli.
Många minus
Så här pass besvärliga arbetstider måste sätta spår i familjens sociala liv. För
en ensamförsörjare är veckoslutsjobb s.g.s. omöjligt.
Vår familj kan inte umgås med vänner då när det är normalt, d.v.s. på
veckosluten. Men vi njuter av de sällsynta stunderna tillsammans för fullt. Stugan var
vi tvungna att skaffa i närheten av Uleåborg då vi vill inte öda vår lilla tid på
långa resor.
Stugliv, friluftsliv och läsande är de fritidssysselsättningar som enligt
Heli alls är tänkbara. Det är fåfängt att ens drömma om att delta i evenemang av
olika slag.
Vi kan inte ha två bilar. Också barnen lider för vi kan inte köra dem till
några regelbundna fritidssysslor. Vi måste nöja oss med de möjligheter som står till
buds i närheten, redskapsgymnastiken i skolan och idrottslekskolan.
För familjen Kuismin lyckas det inte att packa bilen för avfärd på fredag kväll,
för någon av föräldrarna jobbar då.
Släkten bor långt borta, vi kan inte ty oss till någon mormor som kommer hem
ett veckoslut för att ta hand om barnen. Lyckligtvis har vi vår Minna som kan titta till
barnen när alla andra lösningar är prövade. På min arbetsplats är man nog flexibel,
men det lyckas inte alltid att byta arbetstur. En eller ett par gånger om året går Ari
och jag ut på bio och middag, vi tar ut allt vi kan av de sällsynta stunderna, berättar
Heli.
I det här pusselspelet behövs en orubblig inbördes tillit inom familjen och
oändligt med flexibilitet. Då fungerar arbete och hemliv. Om man inte gemensamt går
igenom systemen och förtroendet haltar ramlar hela systemet samman som ett korthus,
säger Heli Kuismin bestämt.
MAIJA-LIISA JALKANEN