. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (2440 bytes)

E-post till beslutsfattarna

Tidskrävande men bra kanal

lt-vilkku.gif (219 bytes) lt-vilkku.gif (219 bytes) Kanhända herrn svarar

pune.gif (67 bytes)  Drunknar ministrar och riksdagsmän i en flod av elektronisk post? Svarar de på medborgarnas brev till dem?

De intervjuade ministrarna och riksdagsmännen får dagligen mellan 20 och 30 e-brev.

– Men ibland formligen strömmar det in brev om någon fråga som berör folk har varit i offentligheten, säger de grönas Janina Andersson.

Samlingspartiets Sari Sarkomaa säger det som alla de intervjuade upplever:

– Det är bra att e-posten har sänkt medborgarnas tröskel att ta kontakt med riksdagsmännen.

En del beslutsfattare går själva igenom all post, andra låter assistenten sålla.

Paavo Lipponens specialmedhjälpare Miapetra Kumpula berättar att det kommer in verkligt stora mängder post varje dag, flera tiotal e-brev. Det tar mycket tid att skilja riktiga meddelanden från skräp och reklam. Tyvärr är det otänkbart att inleda någon personlig korrespondens.

Utrikesminister Erkki Tuomioja sitter "kanske en kvart vid datorn, men betydligt mera vid pappersutskrifterna som tyvärr är nödvändiga".

Andra finansminister Suvi-Anne Siimes uppskattar tiden vid e-posten till 30—60 minuter per dag. De övriga intervjuade läser och skriver e-brev en timme eller två varje dag.

Siimes menar att breven ofta muntrar upp och vidgar synfältet. Men ibland blir man ledsen.

– Min linje är att försöka svara på alla sakliga brev. Det lyckas nog inte riktigt alltid men jag försöker.

– Min e-post har en enda brist och det är snabbheten. Man hinner inte alltid svara med det samma. Alla dagar hinner man ju inte ens öppna sin brevlåda. Snabbheten är en tillgång också. E-posten lever, via den får man ett bra grepp om vilka frågor som upprör eller tänder människor vid olika tillfällen.

Tuomioja säger att medborgarna närmar sig honom i rätt hög grad.

– Jag tycker att det är önskvärt, säger han.

Fyra virus per dag

Om man bara hade tid skulle det gå åt flera timmar vid e-posten, säger för sin del Jaana Nuottanen, som är Osmo Soininvaaras och Satu Hassis assistent i riksdagen.

Omsorgsminister Soininvaara är tacksam för alla sakliga brev.

– Det är bara synd att det inte finns tid ens för de viktigare breven i den utsträckning som de förtjänar. Så finns det brev där medborgarna ger uttryck för sitt allmänna illamående. Kanske det lättar att få säga rent ut till ministern men någon annan nytta gör de nog inte.

Soininvaara påpekar att det inte lönar sig att sända brev som bilaga för ministern hyser misstro mot bilagor från okända människor: under en enda dags tid kom det fyra virusmeddelanden!

Hassi säger att hon får orimligt mycket e-post om man ser till tidsanvändningen. Miljöministerns nätter blir nästan alltid för korta.

– Det finns inte ännu någon förbehandling av e-post men en sådan måste utvecklas snart. En stor del av den tid jag reser tåg och tjänstebil i hemlandet går åt till att läsa e-brev och svara på dem. Ganska många frågor till ministern är sådana som borde besvaras av någon expert. Jag tror att en del medborgare skriver till ministern för att denna är bekant medan man inte i övrigt känner exempelvis miljöförvaltningen. Många frågor har redan ett svar på ministeriets hemsida, säger Hassi.

Närmare i sak

Olli-Pekka Heinonen, som kom till Rundradion från posten som trafik- och kommunikationsminister, menar att e-posten underlättar ministerns arbete.

– Den gör det möjligt att direkt och snabbt diskutera och kommentera.

Kristdemokraterna Päivi Räsänen anser att e-posten vara ett utmärkt hjälpmedel. Medborgarna tar ofta kontakt via e-post.

Vänsterförbundets Unto Valpas menar att medborgarna tar alltför lite kontakt vid e-brev.

– Intressegrupperna däremot är mycket aktiva.

Vänsterförbundets Outi Ojala säger att en betydande del av breven kommer från enskilda människor.

– Det är en bra sak, säger hon.

Merja Lemettinen, som är assistent till de grönas Merikukka Forsius, säger att e-posten ofta är en bra informationskanal. Inte kan ens en riksdagsman känna till alla samhällets missförhållanden.

Undervisningsminister Maija Rask säger att "det ofta tar mycket tid att läsa och svara på e-brev".

– Jag får ganska mycket brev också från privatpersoner. Jag försöker besvara alla brev. Många av de brev som innehåller frågor sänder jag vidare till tjänstemännen att reda ut och besvara, berättar undervisningsministern.

E-posten främst

Centerns Juha Korkeaoja säger att e-posten är en ypperlig kontaktkanal. Den är inte bunden vid tid eller rum.

De grönas Janina Andersson tyckerr att e-posten nästan helt har ersatt den vanliga posten i riksdagsmannens arbete. Också telefonen blir tvåa.

– E-posten är ett verkligt bra och effektivt sätt att få fram sitt budskap till riksdagsmannen.

Eira Siltanen som är assistent till centerns Jaana Ylä-Mononen säger för sin del att det kommer fler vanliga brev och telefonsamtal än e-post.

– E-posten är ju en bra och snabb kanal så länge det inte kommer in floder av den.

Vänsterförbundets Marjatta Stenius-Kaukonen menar att breven och telefonkontakten har lidit av e-postkorrespondensen.

– E-post underlättar kontakten betydligt. Det är viktigt att medborgarna tar kontakt med sina beslutsfattare. Men man måste komma ihåg att alla människor inte har möjlighet att använda e-post.

SDP:s Marjatta Vehkaoja konstaterar att medborgarnas e-brev till beslutsfattarna är en bra sak men hon påpekar filosofiskt:

– Ändå har jag kommit till att vår bild av verkligheten fortsättningsvis är skev.

VEIKKO TARVAINEN

Kanhända herrn svararlt-ylos.jpg (843 bytes)

pune.gif (67 bytes)  Då finansminister Sauli Niinistö i början av budgetbehandlingen tillbakavisade socialministeriets förslag att öka anhörigvårdarnas lagstadgade semesterrätt, skrev jag en insändare i Helsingin Sanomat (24.7.) där jag ifrågasatte det vettiga i att slita ut anhörigvårdarna.

Jag skickade insändaren med e-post till alla ministrar, femtiotalet riksdagsmän och till finansministeriets tjänstemannaledning.

Jag fick svar från varannan minister, var tredje riksdagsman och av tre tjänstemän.

Budgeten ger fr.o.m. i år anhörigvårdaren två lediga dagar i månaden, istället för bara en dagtidigare.

VT

Löntagaren 4.2.2002 nr 1/02

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)