. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

Illustration: KRISTIAN NEVALARyssland
på en bricka

pune.gif (67 bytes)  Huhtamäki öppnade handeln med Ryssland med bravur. Leveranser av engångskärl och förpackningar till OS i Moskva 1980 renderade företaget guldmedalj direkt.

I dag har Huhtamäki en egen fabrik i Ivanteevka, 30 km norr om Moskva. Också de två fabriksenheterna i Tavastehus tillverkar produkter speciellt för den ryska marknaden.

– Ryssland kräver det allra senaste inom teknologin. Handeln med Ryssland är därför en utmaning för oss, säger Tapio Pajuharju, VD för Huhtamaki oyj Finland i Tavastehus och med ansvar för Ryssland inom koncernen.

Några siffror för Rysslandsexporten vill han inte ge men konstaterar att den är betydande, om än inte livsviktig för företaget.

Huhtamäkis, internationellt numera Huhtamaki, hade i fjol en total omsättning på 2,4 miljarder euro. Koncernen har 17 000 anställda i 35 länder, i samtliga världsdelar.

Smalare bransch – global bredd

Huhtamäki har genomgått en oerhörd förvandling från 1980-talets mångbranschkoncern till global marknadsledare inom förpackningsindustrin. Idag är företaget bland de tio största i världen. De tre pelare Huhtamäki vilar på heter förpackningar till catering, delikatesskök och konsumentindustrin. Sistnämnda inkluderar förpackningar för mejeriprodukter, fetter, sötsaker och kaffe. Strategin går ut på att vara heltäckande — cateringföretag och färdigmatstillverkare får allt de behöver av samma leverantör.

Utställningsrummet i Käikääläfabriken bär syn för sägen: muggar, tallrikar, förpackningar i hårdplast, cellplast och återanvändbara material med text på olika språk. Nyckelkunder är t.ex. Colgate, Mars, Unilever, Burger King, MacDonalds, CocaCola och Pepsi.

– Vi är ett slags förpackningarnas hovleverantör, säger Pajuharju inte utan stolthet. – Vi kom in i rätt tid på den ryska marknaden och är idag en ledande västerländsk producent.

Flera, inte färre jobb

Huhtamäki Russia sysselsätter omkring 300 personer. Fabriken tillverkar främst förpackningar för konsumenter och catering anpassade för den lokala marknaden. <T>Hamburgerkedjorna är en stor avnämare men också mejeriprodukter typ smetanaburkar utgör en viktig bit av sortimentet. Produktionen av ölmuggar är stadd på uppsving

Leveransavstånden är långa, på upp till 2 000 km. Både sträckan och det ryska vägnätet ställer krav på hållbarheten. Efterfrågan ökar hela tiden och vi bygger ut kapaciteten. Nära vår fabrik finns Nokias pappersindustri som vi samarbetar med, säger Pajuharju.

Samtliga anställda utom VD Pentti Ikävalko är ryssar. Fördelen med t.ex. en lokal ledningsgrupp är den ingående kunskapen om marknaden.

Den ryska marknaden är nära nog självförsörjande och Huhtamäki Russia täcker också marknaden i Ukraina. Men åtminstone tillsvidare har fabriken i Ryssland inte inverkat menligt på personalstyrkan på 700 i Tavastehusfabrikerna. Snarare tvärtom.

– Rysslandsexporten har på allt sätt haft en positiv inverkan genom att t.ex. ställa större krav på produktutvecklingen. På sätt och vis är vi "gudfar" för kollegerna i öst, en utmaning för oss alla, framhåller Matti Hietanen, huvudförtroendeman för de omkring 500 pappersarbetarna i Tavastehus.

Några intensivare fackliga kontakter med Ryssland har han inte men nyligen var Moskvaregionens ordförande på besök i Tavastehus.

Montering i österled

Här vid Polarpakintie i Tavastehus uppgraderas teknologin ständigt för att svara mot allt mångsidigare krav. Maskiner levereras bl.a. till Ryssland. Installationerna sköts med finländska krafter.

– Med tolkens hjälp gick det lika bra att installera maskinen där som hemma. Och det var intressant att se hur de jobbade, säger montör Pekka Honkki som tillbringade en vecka i Ivanteevka i höstas.

Kollegan Marko Karjalainen har flera monteringsresor bakom sig. Han tycker den ryska fabriken är snygg, så är den också nybyggd.

Här i Käikäälä jobbar också flera ungdomar. Huhtamäki har namn om sig att vara en trygg arbetsgivare och betala bra. Hietanen betecknar det senaste lokala avtalet som direkt lysande. Kvinno- och manslöner är okända begrepp, lönen är lika.

– Men jag såg gärna att äldre arbetstagare kände arbetsåren bättre i lönekuverten. Nyanställda ungdomar utan erfarenhet når alltför snabbt upp till samma lönenivå, säger huvudförtroendemannen.

Trots att maskinerna står tätt inpå varandra i väntan på att den nya logistikcentralen som uppförs invid ska mera utrymme är sjukfrånvaron låg. Förvånande så, konstaterar VD Pajuharju.

– Jag lyfter speciellt på hatten för de äldre, de har en verkligt hög tröskel för att sjukskriva sig, säger han.

Hygien och miljö

I ett litet rum invid tryckhallen placerar Tuomo Lemmetyinen, förtroendeman för Medieförbundets 40 medlemmar, tryckplåtarna på plats. Också ryska produkter trycks här i enorma rullar, med texten inåtvänd.

I laboratoriet placerar kvalitetskontrollör Toini Enckell ut muggar av olika slag på ett transportband och kör igång det. Irma Tolvanen vrider om fem kopparkranar och muggarna fylls med kaffe. Hållbarheten testas genom att muggarna rivs sönder bitvis.

Huhtamäki fått ISO 9000 standarden för hygien och kvalitet. Men hur går engångskärlen ihop med dagens krav på miljövänlighet?

– Engångskärlen kom ju i tiden till för att höja hygienen och de utvecklas hela tiden i en miljövänligare riktning. Och så här lär vi oss att sortera själva, säger han och visar personalmatsalens räcka av avfallskärl.

I Tyskland återanvänds redan plastade pappersmuggar efter att plasten rivits loss.

INGEGERD EKSTRAND

Löntagaren 27.5.2002 nr 5/02

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)