. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

Illustration: KRISTIAN NEVALAOändliga marknader
i Ryssland
för miljöteknologi

pune.gif (67 bytes)  Elektronik, plastkunnande och miljövård är Labko Ab:s trumfkort såväl hemma som i världen. Bolagets hemort är Kangasala, där det finns en produktionsanläggning, en annan fabrik är ett dansk-finländskt samföretag i Joutsa. Av omsättningen på tjugo miljoner euro är exportens andel omkring 35 procent.

Det nästan 40 år gamla familjeföretaget sysselsätter omkring 120 personer. Det att man kommer att sysselsätta ytterligare folk också i år visar att produktionen och marknaden växer. En betydande del av produktionen är beroende av den växande ryska marknaden. Det gäller i synnerhet miljöteknologin som samtidigt stöder företagets kunnande när det gäller elektronik och plast.

Labkos trumfkort i den hårda konkurrensen har hela tiden varit dess miljökunnande som utvecklas fortlöpande. Bolagets VD Esa Koskinen berättar att företaget finslipade en hållbar grundidé för cirka tio år sedan.

– Vi har utvecklat ett dataöverföringssystem, LabkoNet, som är unikt i Europa, t.om. i hela världen. Systemet gör det möjligt att oavbrutet, via modem och server, stå i kontakt med dem som upprätthåller de rengöringssystem vi har levererat. Dessutom är kontakten öppen till service, kunder och myndigheter, berättar Koskinen.

Inom miljöområdet är Labkos viktigaste exportprodukt ett system som kan separera oljor, spill- och regnvatten och fetter, och som omfattar allt från underjordiska tankar till ett ytterst utvecklat kommunikations- och alarmsystem. Målet är bl.a. att kunna behandla avfallsvatten som överhuvudtaget inte belastar miljön.

Konflikt mellan anda och bokstav

Ryssland är ett tacksamt marknadsområde för miljöteknologi, eftersom korrigeringen av felen i det förflutna, en ekonomi som återhämtar sig och miljönormer under utveckling, skapar en fortsatt ökande efterfrågan. Ändå är oerhört gamla traditioner rådande i landet. Dem måste man lära sig leva med.

– Normerna är delvis mera utvecklade än hos oss och de högt utbildade ryska miljöexperterna förstår att kräva kvalitet. Samtidigt möter vi ständigt förlegade attityder och problem med ekonomin. Rubelkraschen tvingade en del företag att packa sina kappsäckar och lämna Ryssland, men vi beslöt oss för att rida ut stormen, berättar Esa Koskinen.

Han påminner om att ett företag måste välja att antingen växa eller torka in. Det gäller också i handeln med Ryssland så Labko var tvunget att finna ett sätt att växa på marknaden där. Man måste ha kompanjoner överallt. Så är bl.a. ryska Lukoil, amerikanska Caterpillar och finländska Neste Labkos kunder.

– Vi började vår Rysslandsexport 1992 i S:t Petersburg. Efter ett år utvidgade vi till Moskva och nu har vi export som når ända bort till Sibiriens fjärran östern och krisområdena vid Kaspiska havet. I Rysslandshandeln är det viktigt att delta i mässor och seminarier även om det ibland kan kännas onödigt. De är en viktig del av kulturen där, och man har inte råd att förbise dem.

Och mål finns det! Labko har bl.a. introducerat ett fettsepareringssystem för restauranger på den ryska marknaden. Systemet kan ha en oanat stor inverkan på landets vattendrag.

– Det stod ingenting om att separera fett i rysk lagstiftning. Arbetet med att stifta lagar går emellertid undan, så det gäller att vara på sin vakt, påpekar Esa Koskinen.

Vakenhet behövs både där och här hemma. Labko står berett inför de nya bestämmelser om avfallsvatten i glesbygden som träder i kraft i vårt land i början av nästa år. Och någon gång införs samma bestämmelser också i de ryska avkrokarna.

HANNU OITTINEN

Löntagaren 27.5.2002 nr 5/02

 

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)