Det nästan 40 år gamla
familjeföretaget sysselsätter omkring 120 personer. Det att man kommer att sysselsätta
ytterligare folk också i år visar att produktionen och marknaden växer. En betydande
del av produktionen är beroende av den växande ryska marknaden. Det gäller i synnerhet
miljöteknologin som samtidigt stöder företagets kunnande när det gäller elektronik
och plast.
Labkos trumfkort i den hårda konkurrensen har hela tiden varit dess miljökunnande som
utvecklas fortlöpande. Bolagets VD Esa Koskinen berättar att företaget
finslipade en hållbar grundidé för cirka tio år sedan.
Vi har utvecklat ett dataöverföringssystem, LabkoNet, som är unikt i Europa,
t.om. i hela världen. Systemet gör det möjligt att oavbrutet, via modem och server,
stå i kontakt med dem som upprätthåller de rengöringssystem vi har levererat. Dessutom
är kontakten öppen till service, kunder och myndigheter, berättar Koskinen.
Inom miljöområdet är Labkos viktigaste exportprodukt ett system som kan separera
oljor, spill- och regnvatten och fetter, och som omfattar allt från underjordiska tankar
till ett ytterst utvecklat kommunikations- och alarmsystem. Målet är bl.a. att kunna
behandla avfallsvatten som överhuvudtaget inte belastar miljön.
Konflikt mellan anda och bokstav
Ryssland är ett tacksamt marknadsområde för miljöteknologi, eftersom korrigeringen
av felen i det förflutna, en ekonomi som återhämtar sig och miljönormer under
utveckling, skapar en fortsatt ökande efterfrågan. Ändå är oerhört gamla traditioner
rådande i landet. Dem måste man lära sig leva med.
Normerna är delvis mera utvecklade än hos oss och de högt utbildade ryska
miljöexperterna förstår att kräva kvalitet. Samtidigt möter vi ständigt förlegade
attityder och problem med ekonomin. Rubelkraschen tvingade en del företag att packa sina
kappsäckar och lämna Ryssland, men vi beslöt oss för att rida ut stormen, berättar Esa
Koskinen.
Han påminner om att ett företag måste välja att antingen växa eller torka in. Det
gäller också i handeln med Ryssland så Labko var tvunget att finna ett sätt att växa
på marknaden där. Man måste ha kompanjoner överallt. Så är bl.a. ryska Lukoil,
amerikanska Caterpillar och finländska Neste Labkos kunder.
Vi började vår Rysslandsexport 1992 i S:t Petersburg. Efter ett år utvidgade
vi till Moskva och nu har vi export som når ända bort till Sibiriens fjärran östern
och krisområdena vid Kaspiska havet. I Rysslandshandeln är det viktigt att delta i
mässor och seminarier även om det ibland kan kännas onödigt. De är en viktig del av
kulturen där, och man har inte råd att förbise dem.
Och mål finns det! Labko har bl.a. introducerat ett fettsepareringssystem för
restauranger på den ryska marknaden. Systemet kan ha en oanat stor inverkan på landets
vattendrag.
Det stod ingenting om att separera fett i rysk lagstiftning. Arbetet med att
stifta lagar går emellertid undan, så det gäller att vara på sin vakt, påpekar Esa
Koskinen.
Vakenhet behövs både där och här hemma. Labko står berett inför de nya
bestämmelser om avfallsvatten i glesbygden som träder i kraft i vårt land i början av
nästa år. Och någon gång införs samma bestämmelser också i de ryska avkrokarna.
HANNU OITTINEN