Familjeföretaget Kaluste Kirsi Oy, som
inledde tillverkning av hatthyllor i Nastola år 1970, kammade hem tre miljoner mark på
handeln med Ryssland. Av totalexporten är det en bråkdel, men av totalexporten i den
egna branschen, matsals- och vardagsrumsmöbler av trä, som stod för 26 miljoner mark,
utgör Nastolaföretagets andel över 11 procent.
Kaluste Kirsis varumärke är bok. Boken köper företaget i Europa, i huvudsak i
Central- och Östeuropa. Företaget är marknadsledare i landet när det gäller
tillverkning av matsalsmöblemang i bok.
Fabriken i Nastola producerar nu årligen cirka 20 000 stolar och 15 000 matsals- och
soffbord. Till serien hör också byråer, bordsskivor, skänker och vitriner som
tillverkas av skivmöbelfabriken Best Furniture Oy, som verkar i Askos gamla fabrik i
Lahtis.
Bakom bägge företagen finns familjen Kirsi och bolagens gemensamma VD, Jukka Kirsi
är huvudägare i Best Furniture. Företagens produktion marknadsförs av Kaluste Kirsi.
Till Moskva och S:t Petersburg
Kaluste Kirsi inledde sin Rysslandsexport i mitten av 1990-talet samtidigt som
företaget tog över konkursdrabbade Varjonens träförädlingsfabrik i Nastola.
Vi ansåg att bolaget behövde flera ben att
stå på, då samtidigt möbelimporten ökade i mitten av 90-talet och konkurrensen på
hemmamarknaden blev betydligt hårdare, förklarar Kaluste Kirsis exportchef Helena
Svenström.
De första kontakterna med ryska kunder fick vi på möbelmässan i Stockholm.
Nu har vi två etablerade importörer i Moskva som har ensamrätt på försäljningen av
våra möbler. Moskva är för närvarande vårt viktigaste marknadsområde i Ryssland och
kring 70 procent av vår export går dit.
I S:t Petersburg handlar företaget direkt med 25 olika möbelaffärer.
Ett par gånger om året kliver Helena Svenström tillsammans med sin ryskfödda men
finskingifta försäljningssekreterare ombord på Petersburgståget, hyr en bil och åker
runt i stadens butiker och smider affärer.
Sällan kommer vi hem med en tjock bunt med inköpsorder under armen men
ryssarna har för vana att ta kontakt med tillverkaren mycket fort om varan som bjuds
intresserar dem. Jag har också märkt att de sätter värde på välgjorda broschyrer mer
än vad t.ex. svenskarna gör och gärna tar emot en hel brass med broschyrer att dela ut
i sina affärer.
Femtonfaldig exportandel
Kaluste Kirsi tillverkar inte separat några exportmodeller men är redo att
skräddarsy produkter om beställningen är produktionsmässigt vettig och tillräckligt
stor.
Ryssarna sköter mest exporttransporterna på egen hand, hämtar upp möblerna i
Nastola och betalar för dem på stående fot. De här arrangemangen har man gått in för
p.g.a. den ryska marknadens instabilitet och risken för olika tricks, berättar Helena
Svenström.
Rysslandsexportens första år bringade in omkring 200 000 mark i Kaluste Kirsis kassa.
Sedan dess har klirret tilltagit till tre miljoner, d.v.s. femton gånger mer, även om
rubelkrisen i augusti 1998 kom emellan. Östhandelns andel av bolagets årsomsättning på
22 miljoner utgör nu knappt 14 procent.
I handeln med bokmöbler i Ryssland är Italiens starka möbelindustri den främsta
konkurrenten.
Företagets näst viktigaste exportmarknad är Sverige och små mängder går också
till bl.a. Baltikum, Tjeckien, Ungern, Polen, Storbritannien och Japan.
Bolagets hela export värderades ifjol till cirka fem miljoner, omkring en fjärdedel
av omsättningen.
Enligt Helena Svenström försöker Kaluste Kirsi härnäst få in en fot i den tyska
möbelbusinessen. Tillsammans med två andra finländska tillverkare har företaget under
vårens lopp försökt få tag på en kompetent gemensam agent i Tyskland och kommer att
välja en sådan före midsommar.
Även om den tyska marknaden är hård måste man bara modigt försöka.
Maskiner och slutlikvid
Kirsis möbler skapas av trettio yrkeskunniga träkarlar i en gammal rödtegelfabrik
från 1946. Marknadsföring och förvaltning handhas av knappt tio personer. Antalet
sysselsatta har varit stabilt de senaste fem åren.
Nu minskas ändå produktionsstyrkan med sex personer, två som har sagt upp sig
och fyra som har sagts upp. Nedskärningen motiveras med maskinanskaffningar och ökad
automation men vem vet, säger huvudförtroendeman Juha Ritsilä.
Sedan mitten av 1990-talet fram till i vår har fabrikens sysselsättning varit god och
Pekkanendagarna tagits till hjälp under lugnare perioder.
Ritsilä, som har varit förtroendeman i ett och ett halvt år, menar att det i
synnerhet på produktionssidan är riktigt livligt. Inga större mängder varor samlas i
lager. Intrycket är det samma man får när man blickar ut över den 6 000 kvadratmeter
stora fabrikssalen där det står bokstolar i olika produktionsstadier i alla hörn.
På grund av julmarknaden har det brukat bli livligare mot hösten medan
sommarmöblerna bromsar upp avsättningen.
Manskapet på Kaluste Kirsi är branschproffs till sista man, samtliga i
fyrtio-femtioårsåldern. När man försöker luska reda på deras arbetshistoria får man
en bra inblick i den våldsamma strukturomvandling som den tavastländska
snickeriindustrin har genomgått de senaste decennierna.
Kirsi kan för någon vara dennes tionde arbetsplats. De flesta har erfarenhet av att
företaget de jobbade på har gått i konkurs. Varjonenfabrikens sista tider i början av
1990-talet lämnade bittra spår.
EERO KOSONEN